Mekdes – Atlas

Foto: Steffen Jørgensen

Nu bliver der så småt taget hul på efterårets koncerter – og i går fik den danske EP-aktuelle neo-soul sangerinde og sangskriver, Mekdes, skudt efteråret godt i gang på Atlas i Aarhus. Her blev der kælet for publikums øregange med de skarpt skårne R&B-beats, og salens hjerter blev charmeret bløde og rørt af Mekdes’ udtryksfulde vokal. 

[rwp_box id=”0″]

På en regnfuld og mørk efterårsaften i Aarhus havde jeg sammen med det dedikerede publikum trodset regnen og begivet mig ned på spillestedet Atlas. Her ventede en ret speciel aften med vaskeægte Mekdesmagi.

For blot en uge siden udkom den talentfulde koldingenser med den selvproducerede debut-EP med titlen FLY. En break-up EP, der er som balsam for det melankolske efterårshjerte, som længes efter sommerens lyse dage. Udgivelsen kommer rundt om ulykkelig kærlighed, usikkerhed, frygt for ikke at blive hørt og ikke mindst om at finde styrken, når ting er svære. Nu går kunstneren så sin sejrsgang med en række koncerter rundt om i landet, hvor denne koncert i Aarhus blev nummer to i rækken. At træde ind i salen med halvfyldte stole, hvor folk sidder med røven i sædet, føles lidt skuffende efter at være indstillet på at høre Mekdes’ dansable R&B baskere. Den velkendte summen af forventning, der sædvanligvis hænger i luften, var der i aftes lagt en lille dæmper på, og jeg var fra start spændt på, om Mekdes ville kunne løfte den regnvåde forsamling. Men det var vel “lille torsdag”, og det fik vi i den grad også at mærke.

For med et lyder et højt slag fra en stortromme, der går som en chokbølge gennem salen. Så er vi i gang. Og ind på scenen træder Mekdes med blåt hår, blå skjorte og et stort smil. Koncerten bliver indledt kronologisk med debutsinglen “Right Direction”. De kraftfulde trommer bliver fulgt trop af Mekdes’ vokal, der er kraftfuld lige fra første vers. Med en blød overgang bliver vi præsenteret for det næste nummer; den cremede og melodiske “On My Mind”. Her går det op for mig, hvilket naturfænomen af en stemme, vi er vidne til. Det bliver sunget falset og moduleringer til den helt store guldmedalje. Mekdes viser, at hun er en ægte souldiva, der er klar til at give folk, hvad de kom efter. 

Mekdes har taget “de lækre drenge” med, som hun formulerer det, der udgør hendes sparsomme band bestående af Andreas på bas og knapper og Philip på trommer – og Mekdes behersker selv det elektrisk klaver midt på scenen, hvilket vi får at høre på det næste nummer, der er det endnu ikke udgivne “Blind”. Det fine kor i baggrunden går rigtig godt sammen med de organiske trommer, hvilket står i kontrast til det stramme beat, der dominerer omkvædet. Det var her, jeg første gang gjorde observationen af, hvordan de kraftfulde elektroniske beats både er Mekdes’ force, men også kan komme til at spænde lidt ben for hende i et live setting. De elektroniske beats giver ikke mulighed for så meget liv og for at afveksle fra indspilningerne – så det rigtig kan mærkes, at det er live musik. Under flere af numrene sad jeg med et ønske om, at man var gået lidt på kompromis med at få alt til at lyde som indspilningerne for det var, da der blev givet los fra bandet og Mekdes, at det virkelig spillede. Dog viser Mekdes sin magi med de skarpe beats, da hun tryller med yderst dansable rytmer på nummeret “Every Time”, der får folk til at rokke med på stolene.

Der er ingen tvivl om, at Mekdes er en sand performer, når hun viser, at hun ikke udelukkende har musikken siddende i hovedet og i stemmen – men også i kroppen, der med groovy dansetrin valser fra den ene side af scenen til den anden – her var den uptempo “Out Of Here” perfekt til at få sat fart under movesene og klap fra publikum. Mekdes er som født til at stå på scenen, og hun tør lukke folk ind i sit følelsesliv med de følsomme sange og sin inderlige optræden. I sin fremføring af hittet “Loose A Minut” er oprigtigheden heller ikke til at tage fejl af, hvilket også kan spores i hendes bandmedlemmers store smil.

Aftenen stod i de store følelsers tegn såsom kærlighed og ikke mindst ensomhed. Mekdes fik præsenteret sin nye EP og fortalt, at den blev produceret under karantænen. Den næste sang “Fly” fik også et skær af karantæne, og den eftertænksomhed den bragte med sig. Her virkede sangen stærkest, når Mekdes fantastiske falset fik lov til at flyve afsted med koret og klaveret. Og dette indgreb i de inderlige følelser var ikke et enkeltstående tilfælde denne aften. For Mekdes fortæller, at på den ene eller anden måde handler alle sangene på EP’en om kærlighed og ensomhed, og at det var noget, vi kunne tænke over under nummeret “Lonely” – der fik en fin improviseret intro.

Mekdes’ udtryksfulde og karakteristiske nynnelyde som “Ne ne ne” og “mmhh” binder sangene sammen, da de fungerer som melodiske sidestykker til beatsene. Modsat kunne det elektroniske kor til tider virke kunstigt, da det er overhældt med en masse effekter. Hvor det på indspilningerne giver perfekt mening, virker det lidt kunstigt til koncerten – som en stemme, der kommer ud af det blå eller kun findes inde i vores hoveder.

Det sidste nummer blev hittet “In Favor Of You”. Her italesatte Mekdes elefanten i rummet; nemlig at det er svært at se, om folk er glade, fordi de ikke danser men har røven solidt plantet i sædet. Men efter at have kigget ned på de glade ansigter og blevet grebet af publikum med hujen efter et kritisk kiks med mikrofonen burde Mekdes ikke være i tvivl om, at publikum var ganske glade.

Så selvom det var svært at lokke folk ud i regnen til denne særlige aften, så det ikke ud til at gå den sprudlende artist særligt meget på. De fans, der var mødt op, var klar på at modtage velsignelsen af musikerens utrolige stemme. Jeg sidder tilbage med en følelse af, at Mekdes fortjener en fyldt sal med et dansende publikum med det set-up og den energi, hun lægger for dagen. Men om ikke andet, så klarede hun at spille os godt varme og Mekdes kunne glad forlade scenen med et stående bifald.

Tags:
,
Karoline Mutinta Jørgensen
Karolinejorgensen@bandsoftomorrow.com