Track by track: Bruno Major tager dig igennem sit nye album ‘To Let A Good Thing Die’

Foto: PR

I fredags udgav den engelske artist Bruno Major sit andet album, der er opfølgeren på debutabummet ‘A Song For Every Moon’ fra 2017. Tag med artisten på en rejse gennem fem af sangene fra det nye album ‘To Let A Good Thing Die’ lige her.

Den succesfulde britiske sanger og sangskriver Bruno Major har efterhånden sat sit præg på den etablerede indie/folk scene i England, og har imponeret med sit følsomme og gennemførte univers. Han lagde året ud med at udgive første udspil “Old Soul” fra det nyudkomne album, der blev efterfulgt af anden single “The Most Beautiful Thing”, og senest udgav han det tredje og sidste udspil “Figment Of My Mind”. Singlerne og albummet er blevet til i samarbejde med Finneas O’Connell, som er bror til Billie Eilish. I fredags blev det hele samlet op på det nye album To Let A Good Thing Die, der på alle måder viser et kraftfuldt og gennemført indie/folk udtryk, der går lige i hjertet. Sangene er båret af guitarakkorder og klaverspil, og den instrumentale lyd understøtter Bruno Majors fløjlsbløde vokal. Der er god grund til at tjekke det nye album ud, og her kan du få en personlig guide af Bruno Major ham selv, der fortæller om fem af sangene fra albummet.

“Old soul”

Jeg finder som regel ud af, at den bedste sang kommer fra den første session, når jeg skriver sange med andre. Personligt kendskab tvinger dig til at være den bedste side af dig selv, og høflighed er din bedste ven. Den dag, jeg mødte Xamvolo, var den dag, vi skrev ‘Old Soul’ i mit køkken i Nord-London. Phairo, aka. Finneas og jeg producerede dette på Strongroom i Shoreditch, ved hjælp af Steph Marziano. Jeg spillede i de underlige klingende Rhodes-akkorder, vi loopede og pitchede dem, og så gik jeg ind i stuen og spillede trommemønsteret. Det hele faldt på plads efter det.

“The Most Beautiful Thing”

Finneas og jeg fandt sammen på en eller anden måde, via internettet som gensidige fans. Alle de bedste sangskrivere, som jeg har arbejdet med er ekstraordinært intelligente, og Finneas er ingen undtagelse, han er knivskarp. ‘The Most Beautiful Thing’ var den anden sang, vi skrev sammen, på en typisk dejlig dag i Silverlake, Los Angeles. Vi sad i Finneas’ stue og talte i et par timer, og så skrev denne sang ret meget sig selv. Jeg har en liste med sangtitler, som jeg endnu ikke har skrevet, ind på min iPhone – ‘The most beautiful thing’ havde været der et stykke tid, jeg ventede bare på det rette øjeblik til at bruge den titel. Efterfølgende kom jeg tilbage til London og optog sangen med Phairo. Jeg havde en idé til trommeslagene, som følger følelsen fra den akustiske guitar. Jeg spillede slide guitar for første gang på dette, og det var min favorit del af hele albummet at optage.

“Regent’s Park”

Da jeg mødte Eloise første gang, spillede hun George Bruns ‘A Beautiful Spring Day’ for mig – en instrumental klaveroptagelse fra Disneys 101 Dalmatiner. Det er det stykke klavermusik, som Roger spiller i åbningsscenen, hvor Pongo kigger ud af vinduet og søger efter veninder til dem begge. Det er sådan en smuk melodi. Derfor, en oktober aften i L.A satte jeg mig for at skrive en historie til netop den scene. ‘Regent’s Park’ er en tragisk alternativ slutning på 101 Dalmatiner, som er skrevet ud fra Roger-perspektivet og måske også lidt selvbiografisk. Det er en stor ære, at jeg har fået lov til at skrive, med tilladelse fra Disney, i samarbejde med den store George Bruns. Jeg håber, at hvis han nogensinde hørte det, at han ville godkende det. Reuben James er sandsynligvis den eneste pianist i verden, der kunne gentage Bruns ‘spil, så det er hans bløde touch, du kan høre – en af de meget få ting, jeg ikke har spillet selv på albummet. Oprindeligt lavede jeg faktisk beatet lidt for sjov, men da jeg spillede det for Phairo sagde han at det skulle være det, så det blev det. Jeg er virkelig stolt af denne sang.

“Figment Of My Mind”

Denne sang er en sand historie, om en rejse jeg tog på en sofa i Los Angeles, som jeg betragter som en af de mest formlige oplevelser i mit liv. Jeg rejste til en anden dimension, en langt mere reel virkelighed, end den tilsyneladende virkelighed der præsenteres for os på daglig basis. Der, blandt den mest grænseoverskridende skønhed, blev jeg mødt af en guddommelig kvinde, der viste mig magten og det majestætiske ved universet og mit sind, som selvfølgelig er en og samme ting. Siden dette øjeblik, der varer både for evigt og ingen tid overhovedet, frygter jeg ikke længere døden og min livs sti står klart. Selvom jeg på ingen måder kan beskrive, hvad jeg så den dag, i et så primitivt og utilstrækkeligt medium, er der en dybde og spiritualitet i den sang, som kan tage mig lidt nærmere episoden igen. Hvis du bare kunne se, hvad jeg så.

“To let a good thing die”

Det var en sen aften, hvor Phairo sendte mig teksterne til en country-sang han havde skrevet, kaldet ‘To Let A Good Thing Die.’ Den var utrolig smuk og bittersød. Jeg sad ved klaveret i mit studie, da jeg fik hans besked og skrev klaverdelen med det samme. Jeg var lige gået fra en person, som jeg stadig elskede meget og Phairos ord beskrev mig og mine egne følelser mere præcist, end jeg kunne føle dem. Efterfølgende mødtes vi og sluttede ordene sammen. Det var den allerførste sang vi optog, og jeg vidste, at dette måtte være den sidste sang på albummet, og jeg vidste, at albummet skulle opkaldes efter denne sang. ‘To Let A Good Thing Die’ refererer både til mit personlige liv og den lange kreative bue, der begyndte før mit første album og slutter her. Hvor tredje album vil tage mig hen, ved jeg ikke endnu. Men jeg lover dig, at du finder ud af det. Men for nu, er det på tide at lade a good thing die.

Arense Elvira Riis Warny
Arensewarny@bandsoftomorrow.com