Ugens Upcoming: Camelo

Foto: Warehouse Film

Denne uges upcoming er danske Mike Wind med kunstnernavnet Camelo. Han har i februar udgivet sin tredje og sidste single i denne omgang.

Camelo laver spændende anderledes musik og vi har siden hans debut-single være vilde med ham. Han pakker de seriøse temaer musikken kredser om ind i dansable toner, men beviser også på nummeret “Mello Man” at Camelo også kan lave smuk, inderlig musik. Han har her i februar udgivet sidste singleudspil “Kaleidoscope“, og beviser virkelig at han er en man skal holde øje med på den danske musikscene. I denne uge er han vores Upcoming så vi kan lære ham og hans musik lidt bedre at kende. Læs med herunder:

Hvem er Camelo?

Mit navn er Mike Wind, jeg bor i København og skriver sange om ensomhed og længsel efter tryghed, i et ret skørt og i bekymret univers. Sangene handler ofte om min egen barndom og den ensomhed jeg mødte der. Som et barn der voksede op under fattigdomsgrænsen og i depressive omgivelser, blev jeg meget overladt til mig selv. Jeg søgte tryghed i det dårlige selskab, hvor vi stjal i supermarkedet, og var en flok små rebels. Jeg troede, jeg var det eneste barn i verden som var ensom, men jeg har senere fundet ud af, at det var jeg ikke. Derfor er Camelo ham, der fortæller om at være ensom som barn. Det er ham, der håber på at kunne fortælle, at man aldrig er alene. 

Hvordan vil du beskrive din lyd?

Min lyd er legende og kikset, med alle mulige små finurlige lyde, samtidig med at den også godt kan være storslået. 

Hvordan startede du?

Jeg startede med at synge som lille, da jeg fik en lille båndoptager med mikrofon til. Den her båndoptager blev hurtigt min bedsteven, da den både kunne tale til mig, og jeg på en måde også kunne tale til den. Derfor underholdte vi hinanden og det skabte tryghed. 

Kan du fortælle lidt om den proces, der foregår, når du skriver musik?

Det er meget forskelligt, hvordan at processen er, men oftes starter jeg med et beat og en bas, for så at lave en melodi henover. Ellers starter jeg helt klassisk bare med nogle akkorder og min vokal. Derefter begynder jeg at producere sangene, skrive små melodier og lave sjove lyde. Teksterne skriver jeg altid til sidst, når jeg har fundet ud af om sangen bliver god. Når jeg skriver tekster er det virkelig vigtigt for mig, at ordene lyder godt, altså at musikken i ordet er ultra vigtigt, da flowet og melodien med de forkerte ord kan dø helt ud. 

Hvilke musikere har haft størst indflydelse på din lyd?

De seneste år jeg har jeg som alle andre virkelig lyttet meget til Tame Impala og hele den psych / rock / pop bølge, der har været, men hvis vi snakke hele mit liv… ja, så er jeg vokset op med dans-ktop haha…. Heldigvis havde jeg en sød nabo, der præsenterede mig for Coldplay, hvilket reddede mig fra dansk-toppen. Jeps, jeg er min nabo evigt taknemmelig. Derudover har jeg lyttet vildt meget til M83, MGMT og Mura Masa’s nyeste album. 

Hvad er der på pladespilleren lige nu?

I dette øjeblik spinder Tame Impala – Slow Rush – Speciel edition blue vinyl – One More Hour, henne på min pladespiller. 

Hvad er du i gang med lige nu? (på musikfronten)

Jeg er i fuld gang med at lægge sidste hånd på min debut-EP, der kommer til efteråret. Den bliver nok en smule mere ond, og kommer til at repræsentere en masse had og svigt fra min barndom.

Hvad er drømmen?

Jeg vil så gerne, at de mennesker der lytter til min musik, kan relatere til det. Hvis ikke relatere til det, så i det mindste finde ud af, at man altså ikke behøver være ensom, selv om man er lidt anderledes. 

Hvis du kun måtte vælge én af dine sange, folk skulle lytte til, hvilken var det så?

“Mello Man”, tror jeg. Det er klart et af de numre, der rummer størst sårbarhed, som jo er en af kæmpe del af Camelos univers.

Hvis din musik var en drink, hvilken ville den så være?

Filur, med dobbelt op på vodka. 

Tags:
Amanda Freisleben Lund
Amandafreisleben@bandsoftomorrow.com