Foto: Camilla Winther

Et af de nye og spirrende skud på den elektroniske scene er den dansk-japanske sanger, sangskriver og producer IDA KUDO. Den står på sprøde vokalrpæstationer omkranset af et dybt originalt sonisk univers af kraft og vitalitet. Lær IDA KUDO bedre at kende herunder.

Den  København-baserede electronicakunstner IDA KUDO udsendte tilbage i sidste måned hendes nyeste single “Wolf” via Nordic Music Society, som blev inkluderet på Ugens Uimodståelige for uge 11. Singlen er en forløber for IDA KUDOs kommende EP-udspil.

IDA KUDO formår med et intellektuelt greb om de mange forskellige referencepunkter i hendes musik at bibeholde en rød tråd, der forbinder det mest interessante fra det mystiske Østen med det kølige skandinaviske afsæt. IDA KUDOs musik udmønter sig i en kunst, hvor to verdener forenes i en skarptskåret og krystalklar produktion. Det er en smeltedigel af indtryk, hvor de etniske beats svøber sig om en prominent indiesfære af ren og skær vellyd. Men hvem står egentlig bag dette nye og originale input på den elektroniskescene? Hvem er IDA KUDO? Vi har i denne uge stillet skarpt på den dygtige sanger og producer, så du kan komme endnu tættere på det unge talent.

Hvem er IDA KUDO?
Jeg er sangskriver, producer og performer i mit band af samme navn. Af halv Japansk halv Dansk herkomst. Født og opvokset i Danmark i en familie med masser af musik. Spillede klassisk violin fra jeg var 4-17. Og gik over til rytmisk musik derefter. Jeg er en sjælden fugl.

Hvordan vil du beskrive din lyd?
Min lyd er 1/4 pop, 1/4 indie-edge, 1/4 etnisk beat og 1/4 Ida Kudo original lyd.

Hvordan startede du?
Jeg startede med IDA KUDO da jeg gik på kons. Min lærer var meget frustreret over, at jeg var ligesom et musikalsk brusehoved: det musik jeg skrev sprøjtede ud i stråler i 100 retninger. Hun messede igen og igen, at jeg skulle finde min retning. Det arbejdede jeg på og i London 2014 besluttede jeg mig for selv at producere og gå i den elektroniske retning. Siden da har mit fokus været at arbejde mig ind på min lyd og til min store glæde er jeg nået rigtig tæt på idag med Wolf. Det er et stort arbejde at finde ind til sin lyd, men det er vidunderligt når man føler man har kogt sig ind på sin helt egen, unikke og velsmagende lyd-bouillion-terning. Jeg synes der ligger en stor værdi i virkelig at tage det i egen hånd; at finde ind til sin lyd, selvom det er omstændigt: har man sig selv grundigt med fra starten af, tror jeg det bliver lykkeligere i det lange løb, selvom mange presser på med at man skal være i og åh så hurtig.

Læs også  James Bay - Electric Lights

Kan du fortælle lidt om den proces, der foregår, når du skriver din musik?
Jeg starter med et lille brudstykke jeg forelsker mig i. Det kan være en sangstrofe. I Wolf var det melodien og teksten til kvædet der kom, da jeg cyklede. Ellers kan det være et beat (som i Jinx), eller et riff (som i Icy), der kick starter sangen. Jeg starter med at arbejde på den lille bid jeg er blevet forelsket i, og ser om den vil vokse. Vil den vokse så prøver jeg at lægge en stemning vha akk og start-produktion af beat og lyde. Derefter kigger jeg på struktur og komposition: har jeg fx lavet kvædet -hvordan kan jeg da lave et vers der leder op til kvædet på en måde, så kvædet udfolder sig stærkt? For mig hænger produktion og sangskrivning meget sammen. Så de går hånd i hånd. Når jeg har lavet en første færdig skitse spiller jeg det for nogen og får feedback. Jeg kan også finde på at spille nummeret live, for at prøve af hvordan det virker i en koncert-sammenhæng. Fx satte jeg Wolf 1 tone og 4 bpm op, efter at have spillet nummeret live for første gang. Fordi jeg kunne mærke det føltes for tungt at spille og vokalen lå for dybt. Sådanne ting bliver meget tydelige når man spiller live. Til sidst finder jeg en mixer, og vi co-producerer og mixer nummeret sammen.

Læs også  10 hurtige til TT

Hvilke musikere har haft størst indflydelse på din lyd?
Det må være Björk, og så en masse old school hip hop jeg lyttede til som teenager. Jeg bruger tit MIA og Santigold til reference-lytning, når jeg skal lytte til min sang “op ad” en anden sang. Men Björk er ubetvinget den, der har inspireret min lyd.

Hvad er på din pladespiller lige nu?
Paul Simon: “Graceland”. Det er ligesom at spise mors mad. Bare godt! Og jeg elsker det Afrikanske kor og afro-guitar og -basspillet. Og så er mine ører rigtig glade for at blive forkælet med analog lækkerhed som modspil til al den elektroniske producerede lyd jeg ellers omgiver mig med.

Hvad er du i gang med lige nu?
Lige nu øver jeg op til koncert. Lander en akustisk live-version af Wolf med det smukkeste klaverspil. Og så er der fuld gang i musikvideo-produktion, hvilket er meget spændende. Med en meget sej og utrolig kunstnerisk instruktør der hedder Agapi. Jeg skal ned i noget vand.. Og ud i en skov. Og jeg glæder mig meget til blot at være artist og være med i en stor produktion. Så er jeg lige begyndt at samarbejde med en co-producer. Det er superfedt og meget nyt for mig. Jeg er jo vant til at gøre alting selv, så jeg er glad for jeg er nået dertil hvor jeg er klar til rigtigt at producere og skrive med andre. Og så er jeg lige blevet signet med NMS, og det er både eksotisk og opfriskende for en enspænder som jeg at arbejde tæt med et hold om planer, udgivelser, gode idéer og ikke mindst dele visioner.

Læs også  Charlie Puth - Voicenotes

Hvad er drømmen?
Drømmen er at lave og performe musikken på den store scene og for et bredt publikum. Jeg vil gerne spille med en horn-sektion, som jeg selv instruerer og skriver parts til. Og korsangere, fuldt band med en stærk percussionsektion og hjælp fra én der er virkelig dygtig til at sørge for alt med backtracks (backtrakcs kan virkelig få patterne til at hænge). Så ønsker jeg at være i et rigtig godt skrive-flow, hvor det flyder og jeg både skriver selv og skriver med andre. At mine sange bliver spillet på radio. At jeg er rigtig glad, fuld af energi og bevarer en sund krop og stemme. Og aller vigtigst: at min sjæl synger igennem det hele.

Indspilning, øvelokalet eller koncert- hvad foretrækker du?
Koncert

Hvis du kun måtte vælge én af dine sange, folk skulle lytte til, hvilken var det så?
Wolf