Rhye – NorthSide Festival 2018

Rhye – NorthSide Festival 2018

Foto: Nikoline Skaarup
Scene: Red Stage
Dato: Lørdag den 9. juni klokken 21:45

Canadiske Rhye blev det næstsidste act på Red Stage på NorthSide, og der blev både spillet op til dans og lagt op til inderlige kærlighedsudgydelser. 

Rhye – NorthSide Festival 2018
4.5 Anmeldelse
Anmeldelse

Vi har ramt aftentimerne på sidstedagen for den aarhusianske musikfestival, og festivalpladsen er proppet. Under teltdugen foran NorthSides mindste scene er der godt fyldt op med et forventningsfuldt publikum forud for koncerten med drømmepop-specialisten Rhye. Smilende kommer forsanger Mike Milosh ud med sine seks bandmedlemmer, som han med det samme sætter ind til intronummeret. Bandet viser sig fra start af som teknisk dygtige, og Rhye nyder tydeligvis at være i centrum.

Gruppen starter roligt ud med et par af de mere blødsødne numre og skaber med det samme et dragende, bredt og helt flydende lydlandskab. På intronummeret bliver det helt spacy, og på den efterfølgende “Please” opleves et helt særligt univers, hvor publikum bølger med og ender med at klappe i takt til den mere groovy del af nummeret. Dynamikken bygges langsomt op, og efter balladen “Major Minor Love” bliver instrumentationen mere og mere funk’et og gospelinspireret.

Læs også  Kendrick Lamar - Smukfest 2018

Velkendte hits som “The Fall” og “Taste” sætter for alvor bevægelse i publikum, og på de rendyrkede gospelfunk- og soul-dele af settet spilles der op til dans, og alle er med til at feste med Rhye. Der er masser af soloer, og lange seancer giver plads til instrumentale udfoldelser, hvor Milosh selv spiller legende med på sit mini-trommesæt i fronten (som man desværre slet ikke kan høre). Han bevæger sig generelt ganske afslappet rundt mellem sine bandmedlemmer, og når han ikke ‘leger’ med trommerne eller keyboardet, har han en håndholdt mikrofon solidt placeret på brystkassen. Det er befriende at være vidne til hans rolighed og velbehag på scenen. Bandet groover uden nogen former for slinger i valsen, og det bliver til tider helt powerfunk’et og rocket at lytte til – særligt med den forvrængede lyd på hvad der må være en form for elektrisk cello i “Phoenix”.

Læs også  Det bedste vi så på Haven Festival 2018

Men Rhye er ikke færdig med de stille numre og siger på et tidspunkt: “We’re gonna try a real quiet song, see what happens”. Jeg frygter, at dette betyder snak blandt publikum, for det har der desværre også været pletvist undervejs. Men nummeret “Open” er en velkendt sjæler, som bandet bruger til skabe en inderlig og nærmest nostalgisk stemning med fællessang foran Red Stage. Her kan man virkelig lade sig drage til lyden af den rungende vokal og det supplerende publikum, imens musikerne står badet i det varme scenelys. Den blødsødne og behagelige “Song For You” – Rhyes “gentle outro” – bliver sådan et nummer, man gerne vil høre igen hjemme under dynen den stille søndag dagen derpå oven på tre skønne solskinsdage i Århus.

Læs også  Mød den nye danske R&B-kunstner Lasse Laurentius på nummeret "Helt Anderledes"

Koncerten igennem er der ikke en ridse i lakken på Rhyes smukke stemme, som enten er androgynt lydende og silkeblød eller når et kraftfuldt og bjergtagende output. Desværre er det overvejende virkelig svært at høre hans tekst. Ved det mere blødsødne mangler der simpelthen udtale og klarhed i mikrofonen, og under gospelfunk-powernumrene er den kraftfulde, men virkelig velspillede, instrumentale side desværre på bekostning af vokalen.

Men det betyder ikke så meget, for Rhye formår på bedste vis at veksle mellem funk/soul-vibes og så det helt bløde drømmende pop-univers, og der er i sidste ende ikke et øje tørt. Det er ren kærlighed på NorthSide Festival.