Reportage: Northern Winter Beat – Dag 1

Reportage: Northern Winter Beat – Dag 1

Foto: PR

Den Aalborggensiske festival Northern Winter Beat slog torsdag dørene op for tre dage, 37 bands, seks venues samt et feststemt publikum. Årets program består af udenlandske stjerner som The Tallest Man On Earth og John Parish samt noget af det stærkeste fra den danske undergrund med blandt andre De Underjordiske, Emma Acs og mange andre.

Traditionen tro åbnede Northern Winter Beat med en officiel åbningstale ved Studenterhusets formand Lars Hellerup. Talen bar præg af et fokus på vigtigheden af skæve arrangementer, som kan være medvirkende til at sætte Aalborg på landkortet som en musik og kulturby; en idé folkene bag Northern Winter Beat arbejder ihærdigt for at følge til dørs.

Efter en kort åbningstale var det tid til festivalens første band. Svenske Bottlecap skulle stå distancen, og overbevise et frysende publikum om, at vores naboland er eksponent for god, gedigen rock’n’roll. Bottlecap er en traditionel besætning, bestående af bas, guitar og trommer, og forsanger Gustav Påhlsson gjorde et ihærdigt forsøg på at sparke liv og varme i publikum. Lydbilledet var under koncerten en anelse mudret, hvilket dog ikke ændrer på det faktum, at Bottlecap er et meget sammenspillet band, hvor man virkelig kan mærke nerven blandt bandmedlemmerne. De tunge og knitrende riffs gik rent ind hos publikum. Bottlecap spillede et kort og koncentreret set, som udover at være festivalens åbningskoncert, også fungerede som en appetitvækker for bandets ”rigtige” koncert senere på festivalen.

Læs også  Vil du spille på by:Larm Festival 2019? Demotilmelding er åben lidt endnu

Tiden var nu kommet til et af festivalen største navne, den svenske troubadour Daniel Norgren. Svenskeren leverede tidligere i sin karriere bluesrockende og energiske liveshows, men stilen og lydbilledet har ændret sig markant siden da. Skråens store sal var i aftenens anledning indrettet med stolerækker, og salen var godt fyldt, da svenskeren og hans to kumpaner indtog scenen. Det stod fra start klart, at Daniel Norgren ikke var kommet for at ruske op i et vintertungt publikum, men snarere invitere dem indenfor i et lunt og folket blues-univers.

Har man tidligere set Daniel Norgren live ved man, at manden kan være garant for regulære energiudladninger, disse kom dog aldrig til udtryk under aftenens koncert. Lad det være sagt, Daniel Norgren og hans to musikere på henholdsvis keys, kontrabas og trommer gjorde et aldeles flot arbejde, og er nogle yderst kompetente musikere. Lydbilledet blev dog for stillestående og variationen i settet var minimal. En af koncertens højdepunkter var den fænomenale ”Moonshine Got Me”, hvor Norgren fik vist sit talent på den seksstrengede. Koncerten var desværre en lettere skuffelse, og undertegnede savner den Norgren som han tilbage i 2011 fik øjnene op for. Mere energi, tak!

Læs også  Det britiske hiphop-stjerneskud Little Simz er tilbage med den unikke single "Offence".

Energi skulle hurtigt vise sig at indfinde ved aftenens næste, og sidste koncert. Rygtet var åbenbart gået dem i forvejen, og Studenterhuset var stort set fyldt, da De Underjordiske spredte syre udover den Aalborggensiske aften.

Bandet har efter udgivelsen af Ind i flammerne nydt enorm succes, blandt andet med koncert på Roskilde Festival og i DRs koncerthus. Aftenens første nummer er gennembrudshittet ”Trold” i en nedbarberet version, hvor forsanger Peter Kures nasale vokal ofte står ganske nøgent i lydbilledet. Det klæder i den grad De Underjordiske at variere deres udtryk, og søge grænser i deres egne numre.

Aftenens koncert er en tour de force i et syrerocket og dansksproget univers, hvor guitarsoli flyder rundt mellem hinanden, rytmesektionen groover afsted og intet er overladt til tilfældighederne. Dette kommer blandt andet til udtryk på den enormt fængende “Sultne Ulve”, som straks sætter salen i svingninger.

Læs også  De danske live-kanoner Saveus lancerer forårskoncert i KB-Hallen

De Underjordiske indspillede for nyligt et cover af noget så utraditionelt som ”Vilde Kaniner” af Peter AG og Gnags – et nummer vi heller ikke blev snydt for denne aften. Nummeret druknede desværre, som flere af aftenens andre numre, i et dårligt lydmix, hvor især trommer og bas havde fået for stort et hak på volumeknappen. Det er synd da bandets lydbillede er raffineret samtidig med at det er udsyret. Disse elementer kom ikke altid til udtryk, hvilket lagde en lille dæmper på en ellers enormt velspillet koncert. De Underjordiske viste denne aften, at hypen absolut er berettiget, og at de har så meget mere at byde på – også gennem eksperimenter af egne numre.

Første dag på Northern Winter Beat er vel overstået, og det var en aften med et rigtig pænt musikalsk niveau. Forhåbningerne for fredagens noget længere og mere omfattende program er store, og lever de bare nogenlunde op til torsdagens koncerter, så er der gode ting i vente!