Phlake – Smukfest 2018

Phlake – Smukfest 2018

Foto: Søren Degn
Scene: Bøgescenerne
Tidspunkt: Torsdag den 9. august kl. 17:00


Det blev til ægte regnfest med funk-pop-elektroniske perler fra Phlake. Forsangeren var i topform med indtil flere tøjskift og unikke dansetrin, og hele bandet præsterede lige så godt, som man kunne have håbet på. 

Phlake – Smukfest 2018
4.5 Anmeldelse
Anmeldelse


På pladerne er musikken fra Phlake måske mest kendetegnet som blød og vellydende flødepop/R&B, men det samme er ikke tilfældet for deres live-optræden: Bassen er funket op i en grad, så man næsten ikke kan forstå, at det passer så godt ind i arrangementerne; beatet er tungt, bragende, gennemtrængende – ja, næsten for meget af det gode sammenlignet med de enormt milde indspilninger; betagende Mads Bo Iversen pryder sit publikum med sin særegne og spotless soft-pop-vokal, men bliver også pimpet op af masser af velfungerende autotune og distortion-mic; og sådan er opskriften egentlig på den her koncert.

Det eneste, der ikke er gjort det helt store ved i live-sammenhæng, er de velkendte keys-melodier fra Jonathan Elkær, som til daglig er den ene halvdel af Phlake-duoen, hvor Mads Bo udgør den anden. Men når tonerne af hans keyboard får lov til at flyde ud mellem publikum under et nummer som “The Rascal”, er det kun en god ting, at de er præcis, som man kender dem. Det giver desuden plads til, at Mads Bo på fantastisk afslappet vis kan komme ud og skifte tøj flere gange undervejs – først fra matchende bukser og jakke til shorts og skjorte (hvor han ganske komisk ikke har fået knappet skjorten helt eller lukket bukserne nok), og derefter videre til en badekåbe, som han selvfølgelig kun holder lukket i en kort overgang.

Veltilpasheden lyser ud af ham, som han overlegent træder tungt dansende rundt på scenen, men den lyser også ud af resten af bandet: bassist Louis Winding sidder det meste af tiden ned med en smøg imellem fingrene og funker det hele op, Elkjær og guitarist Lasse Ziegler har et fejlfrit sammespil og nyder det tydeligvis, imens trommeslager Nikolaj Montin på én og samme tid brager derudaf på trommerne og imponerer med velfungerende andenstemmer.

Med en hit-parade, der tæller numre som den funky “Chunks”, den soulpoppede “Gazette” og den mere hiphop-prægede “Moldovia” giver Phlake deres publikum lige det, de vil have. Den groovy stemning i “IKEA Episodes” er fløde i øregangene og viser et musikalsk output i fuld balance, imens “Gone” bygger op via et perfekt suspense og ender med at eksplodere ud igennem højtalerne. Radio-bangeren “Pregnant” bliver, forventeligt nok, til ren fællessang blandt publikum.

Man kan måske klandre deres hit-opskrift for at være lidt for ensformig. Det fungerer tydeligvis, men koncertens lydbillede forbliver meget i det samme område. Og det er selvom bandet giver sig god tid til instrumentale udfoldelser og afvigelser fra inspildningerne, og endda får presset en bas-solo ind under salsa/funk-balladen “Brush”. De mere rolige og blide numre kunne måske også godt tåle, at der blev skruet en anelse ned for den rungende, underliggende synthbas, så man virkelig kunne space ud til de lækre vibes og de mærkværdige, random visuals i baggrunden (blandt andet den der hund, bandet har med på deres pressebilleder og IKEA-skruenøgler, der flød rundt mellem hinanden).

Men altså, Phlake er stadig et forholdsvis nyt navn, så den musikalske udvikling kan vel også stadig nå at melde sig. Indtil videre er de i hvert fald godt på vej, og formår virkelig at spille op til en unik fest, som man ikke kan gøre andet end at nyde – selv når det regner helt vildt.

I går stoppede regnen nærmest symbolsk samtidig med, at “Angel Zoo” (inklusiv chill-introen “Costa Rica”), og dermed hele koncerten, afsluttedes med et brag. Regnfesten havde nået sit klimaks og var nået ved vejs ende. Phlake kunne efter fællesbuk træde af scenen til øredøvende klapsalver og “Seven Nation Army”-lå-lå-lå i utallige tonearter fra det gennemblødte og ovenud lykkelige publikum foran Bøgescenerne.

Læs også  Arcade Fire - Haven Festival 2018
Anmeldelse