Vi plejer vores festivalblues med et tilbageblik på koncerterne på NorthSide. Læs om både de mindeværdige musikoplevelser i topklasse og de mindre heldige fra store såvel som små navne.

Puha, så er tre intense dage med høj sol, højt humør og god musik i Ådalen, Aarhus (vel)overstået. Tak NorthSide! Indtrykkene var mange, men for det meste gode, og musikken har overordnet set været i top.
To vidtforskellige acts høstede topkarakter fra vores anmeldere, mens flere andre var tæt på. The Internet skuffede desværre, og samme gjorde lyden til Father John Misty, som var så fatal, at vi helt har droppet at dele stjerner ud til den koncert.
Læs eller genlæs vores anmeldelser fra festivalen her.

Torsdag den 7. juni

Findlay – Red Stage kl. 14.15

“Findlay hiver den dog hjem til sidst med afslutningsnummeret “Off & On”, som egentlig også starter tungt, men har et virkelig godt build-up og bare stiger og stiger i energiniveau, indtil det ender i en total omgang rock’n’roll. Ved flere lejligheder under koncerten har bandet spillet det mere klassiske rock, og det har generelt fungeret rigtig godt, selvom de primært befinder sig i det alternative og indiebaserede med et let poppet præg.”

Læs anmeldelsen her.

Soleima – Green Stage kl. 15:15

“Beærelsen over at stå på hjembyens festival strålede ud af den unge sangerinde. Og med en hånd og en tamburin i vejret omfavnede hun det solbadende Northside-publikum og åbnede for alvor op for årets NorthSide Festival, der, som i hendes egen præsentation af temaet for sangene , opleves bedst med en ven i den ene hånd, og en fadøl i den anden.”

Læs anmeldelsen her.

Thundercat – Red Stage kl. 19.00

“Om det blev for jammet eller ej, så blev der i hvert fald gjort op for det i slutningen af settet med numrene “Friend Zone” og “Them Changes”. Her var det meget mere roligt og tungt funky med både sing-along og dansable beats, og groovet var tildelt den rette mængde syreelementer. Lige det, publikum ellers havde manglet til den her koncert!”

Læs anmeldelsen her.

Tom Grennan – Red Stage kl. 21.45

“Tom Grennans koncert på Red Stage torsdag aften var for alle dem, der ikke kunne synge med på Björks skæve, islandske røst, og den tvungne intimkoncert forvandlede sig hurtigt til en charmerende oase af fællessang og klap.”

Læs anmeldelsen her.

The War On Drugs – Green Stage, kl. 23.15

“Da vi er på den gode side af en time begynder koncerten at lakke mod ende, men det gør energien sørme ikke. Med “Red Eyes” skyder stemningen i vejret, og der er helt klart tale om en publikumsfavorit, hvor det hele kulminerer med det frembrusende omkvæd. “Under the pressure” bliver efterfølgeren til den her energibombe, og nummeret er på mange måder med til at tydeliggøre, at de dedikerede fans af The War On Drugs simpelthen har fået lige hvad de ville have til den her koncert.”

Læs anmeldelsen her.

The Internet – Red Stage, kl. 01.00

“Mærkeligt nok skar Syds stemme krystalklart igennem i de mange hypende opfordringer til klap og håndkast, som i de første numre havde fed effekt på de tætstående og festklare natteravne, men efter tredje “Hands up”-befaling i første nummer, gik gassen af ballonen. Det fungerede i “Just Sayin/I Tried”, hvor call & response med publikum skabte en rart afslappet vibe, men det virkede påtaget, når opfordringen herefter kom i hvert eneste nummer uden den musikalske energi til at bære det hjem.”

Læs anmeldelsen her.

Fredag den 8. juni

Gang Of Youths  – Blue Stage kl. 14.15

“Bandet, og især frontfiguren David Le’aupepe, er dog fuldstændig upåvirkede af det lave antal publikum, som trods alt også er stødt stigende, som koncerten skrider frem. Alle fem er yderst engagerede, og deres indie/stadionrock er ekstremt optimistisk anlagt med helteguitar og højhastighedstrommer. Allerede ved settets andet nummer henvender forsangeren sig til publikum med råb og slag på brystet – han lader sig virkelig ikke slå ud af den tomme græsplæne.”

Læs anmeldelsen her.

Rostam – Red Stage kl. 14.15

“Den simple opsætning gjorde plads til smukke og tålmodige arrangementer, bedst rammende i det splinternye nummer, “In a River”. Her spillede en diskant og skrøbelig mandolin over for en dyb og rungende bas, hvilket i fællesskab lagde op til folkefest i parken med både violin- og cellosolo, som vakte tankebilleder af dansende hobbitter på barborde.”

Læs anmeldelsen her.

Aurora – Red Stage, kl. 16.30

“Med et elverisk look, enorm lyd og tryllebindede vokaler var Aurora et medium for den storslåede natur, der nærer hendes norske rødder. Den skandinaviske opskrift blev fulgt nærmest slavisk og resulterede i en energisk, men forudsigelig fredag eftermiddag på NorthSides Red Stage.”

Læs anmeldelse her.

Cigarettes After Sex – Blue Stage kl. 16.30

“Undervejs viser Gonzales og resten af gruppen, at de kan ramme alle de rigtige følelsesregistre. Det ses ved den melankolske optimisme i “Keep On Loving You”, som er enormt stemningsfuld og nærmest nostalgisk. Eller ved dysterheden i forsangerens blik i “Nothing’s Gonna Hurt You Baby” og inderligheden bag de lukkede øjne i “Apocalypse”. Frontmanden demonstrerer også et dybfølt lyrisk univers i “K” – og den lyriske dybde er egentlig meget generel for bandets tekster.”

Læs anmeldelsen her.

N*E*R*D – Green Stage, kl. 17.45

““We gotta break the rules today!”
Sådan lød det kækt og forfriskende fra N*E*R*D-frontmanden, anden halvdel af the Neptunes producergruppen og generelt bare inkarneret verdensstjerne, Pharrell Williams, inden han og den innovative hiphop-gruppe igangsatte koncertens afslutning med en omgang for meget af hittet “Lemon”.”

Læs anmeldelse her.

Liam Gallagher – Blue Stage, kl. 19.00

“Fredag aften på NorthSide stod i rockens tegn, og den ene halvdel af Oasis, Liam Gallagher, fik lov til at køre rock’n’roll-style og folkefest på Blue Stage. Han skulle lige i gang, men gav i sidste ende publikum lige hvad de ville have: folkefest og nostalgi-trip.”

Læs anmeldelsen her.

Lørdag den 9. juni

Yungblud – Blue Stage, kl. 14.15

“Yungblud tryksparkede døren ind på NorhSide Festivals Blue Stage med rå og punket energi. Men da der ventede en nærmest tom festivalplads på den anden side, var det umuligt selv for den energiske entertainer rigtig at få startet en fest.”

Læs anmeldelsen her.

Rex Orange County – Red Stage, kl. 16.30

“Alex’ optræden på scenen var loose og afslappet, som lå han stadig i sengen på værelset. Det skabte ro og spredte varme, og udstillede flot den spille- og sangskriverglæde, der driver den unge sanger. Koncerten var et bevis på, at der ikke skal meget mere til for at give en god koncertoplevelse, end lysten til at dele ud af den glæde.”

Læs anmeldelsen her.

Tyler, The Creator – Green Stage, kl. 17.45

“Da settet lakker mod ende, tager vi lige en tur mere på dynamik-rutsjebanen. Tyler beder os bruge vores sidste energi og “lose your fucking mind”. Og det skal vi gøre til megahittet “I Ain’t Got Time”sammen med ham – før han skal ud og have et bad, køle sin d**k af og tilbage til L.A. (som han selv siger det). På afslutningsnummeret “See You Again” er jeg stadig imponeret over, hvordan det går fra helt ned i gear (med Tyler siddende midt på scenen), videre til fællessang, og så til endnu et beat, der dropper til publikums store begejstring.”

Læs anmeldelsen her.

Father John Misty, Green Stage kl. 10.15

“En forfriskende overraskelse kom i nummeret med den rammende titel, “Holy Shit”, med et larmende stryger-inferno, der sendte jazzhænder og energi gennem luften. For denne her gang var larmen intentionel, og når nu ørene allerede var halvt splittede, hvorfor så ikke rive dem helt over? Ørepropsponsoratet blev aldrig annonceret på storskærmene efter koncerten, og man kunne derfor kun rette en skuffelse mod den NorthSide-lydmand, der med Beethoven-inspiration havde forsøgt sig i sit virke uden hørelsen intakt.”

Læs anmeldelsen her.

Rhye – Red Stage, kl. 21.45

“Men Rhye er ikke færdig med de stille numre og siger på et tidspunkt: “We’re gonna try a real quiet song, see what happens”. Jeg frygter, at dette betyder snak blandt publikum, for det har der desværre også været pletvist undervejs. Men nummeret “Open” er en velkendt sjæler, som bandet bruger til skabe en inderlig og nærmest nostalgisk stemning med fællessang foran Red Stage. Her kan man virkelig lade sig drage til lyden af den rungende vokal og det supplerende publikum, imens musikerne står badet i det varme scenelys. Den blødsødne og behagelige “Song For You” – Rhyes “gentle outro” – bliver sådan et nummer, man gerne vil høre igen hjemme under dynen den stille søndag dagen derpå oven på tre skønne solskinsdage i Århus.”

Læs anmeldelsen her.