22 mar L’Imperatrice – Lille Vega
Foto: Emil Bertelsen
Venue: Lille VEGA
Dato: Søndag den 20. marts 2022
Søndag aften indtog L’imperatrice et udsolgt Lille Vega. Musikken og energien var i top, da disko-poppen bragede ud og publikum blev inviteret til kæmpe dansefest.
5,5 Stjerner
Efter to års venten, var L’Imperatrice endelig klar til at indtage et udsolgt Lille Vega søndag den 20. marts. Det franske disco/pop band har eksisteret siden 2012, hvor de i 2015 fik selskab af sangeren Flore Benguigui. Bandet har udgivet flere albums, EP’s og singler, hvor de har bevæget sig gennem pop, akustisk, elektronisk, disco og indie. Deres TAKO TSUBO TOUR strækker sig over store dele af verdenen, og det var spændende at skulle se dem optræde på dansk jord for første gang.
Selvom det var søndag aften, var stemningen helt i top da publikum ankom til Lille Vega. Dørene blev åbnet klokken 19:00 og rummet blev langsomt fyldt op af intern snak, øl og en spændt atmosfære. Opvarmningen kom fra den lokale Mercedess, der med sin intime popvokal fangede publikums opmærksomhed. Hun havde selskab af en pianist, hvor de tilsammen spillede fem sange. Tidligere på måneden var hun ugens uundgåelige på P3 med nummeret “Obvious”, så det var skønt at se hende optræde og få velfortjent applaus. Efter opvarmningen blev store tæpper rullet for scenen, hvilket kun skabte mere spænding blandt publikum.
Da koncerten startede, blev tæpperne rullet væk imens at energien var ved at briste i den fyldte sal. Forrest på scenen var forsangeren, bass-guitaristen samt den elektriske guitarist, mens bagkæden bestod af de resterende medlemmer der styrede keyboards og trommer. Scenografien var fuldstændig gennemført med bandets seks medlemmer, alle klædt i rødt/orange tøj, stående med et lysende hjerte som salens eneste lys. Hjertet begyndte at blinke og banke i stigende tempo, som medførte en flydende overgang til aftenens første nummer. Publikum tog imod med stor gejst og kæmpe applaus, hvorefter forsangeren råbte // Hej København! //, som åbenlyst var den eneste danske sætning hun havde forberedt. Derudover påpegede hun, at det var bandets første gang i Danmark, som kun opildnede til mere fest og koncerten blev for alvor skudt i gang. L’imperatrice optrådte som en smuk enhed, der med deres fælles kemi udstrålede glæde gennem musikken. Det smittede af på publikum, der dansede excentrisk og energisk.
Dansefesten fortsatte, da en af bandets velkendte sange “Voodoo?” blev sat på. Her forklarede Flore Benguigui, hvordan det kunne føles pinligt at danse til en fest, hvor man derimod som publikum skulle føle sig sikre til deres koncert og omfavne dansen. Der blev spillet flere sange fra albummet Tako Tsubo, blandt andet “Anomalie bleue” og “Hématome”. Kæmpehittet “Agitations Tropicales” fra EP’en Odyssée blev også spillet, hvilket igen skabte store bevægelser i publikum. Det var skønt at opleve det elegante og klassiske guitar riff live, hvor det blev tydeligt at bandet kun eksisterer på rigtige instrumenter. Sangene og showet blev udført perfekt med entusiastisk iver fra alle bandets medlemmer. Alle på scenen var livligt til stede, hvilket kunne ses på den fremstormende guitarist og bassist, der ikke tøvede med at give den gas når forsangeren havde en sangpause. I løbet af koncerten var lysshowet tilpas vildt og deres “performance-hjerter” lyste i flere forskellige farver. Da hjerterne til sidst lyste rød igen, var koncerten nået til en ende. Til kæmpe applaus takkede deres hjerter langsomt og bankende af, mens lyset og scenografien fulgte med. Det forstærkede deres tematik, og det er sjældent man ser en rød tråd som denne. Publikum skulle dog ikke snydes for et ekstranummer og L’imperatrice gik på scenen igen og fyrede op for en sidste sang til stor glæde.
Alt i alt, var det en kæmpe fornøjelse endelig at høre L’imperatrice! Det stod tydeligt, at bandet selv medførte energi og glæde, hvilket smittede af på det danseglade publikum. Scenografien og ideen med hjerterne virkede perfekt, hvilket gør det svært at finde fejl ved koncerten. Lyden var god og især denne slags musik lyder enormt godt live, hvor der er plads til finpudsninger og ekstra tilføjelser fra de mange instrumenter. Hele salen var smilende før, under og efter koncerten, og det var tydeligt at publikum havde nydt koncerten fuldt ud.