Father John Misty – NorthSide Festival 2018

Father John Misty – NorthSide Festival 2018

Foto: Nikoline Skaarup
Scene: Green Stage
Dato: Lørdag den 9. juni klokken 20.15

Hvis NorthSide-koncerten på Green Stage var en kampagne for at bruge ørepropper til koncerter, så er Josh Tillman et vaskeægte geni, da aliaset Father John Misty fik undermineret sin nær gudestatus af en  koncertlyd så dårlig, at det nåede himmelske højder lørdag aften.

:::::::Normalt ville vi have indsat en række stjerner, eller mangel på samme, lige nøjeagtigt her, men ja… du kan jo læse nedenfor, hvorfor det måske ikke rigtigt er på sin plads:::::::

“Nancy From Now On”, “Chateau Lobby #4” og “Hollywood Forever Cemetery Sings”. En sand perlerække af sjælfulde hits, indgraveret i den nyere rockhistorie af det tidligere Fleet Foxes-medlem Father John Misty. Alle havde med garanti været fabelagtige til NorthSide-koncerten, hvis altså den legendarisk beskæggede Josh Tillman havde fået lov til at opføre dem alene, da hans ikoniske vokal lod til at være det eneste, der blev udsendt nogenlunde humant.

Læs også  Kendrick Lamar - Smukfest 2018

De to sceneværter fra P3’s Lågsus præsenterede stolt Tillmans inddragelse af det Aarhusianske strygerprojekt Who Killed Bambi til aftenens koncert. En imponerede bedrift i den grad, men desværre var stryger- og blæserstemmerne kun med til at bygge ovenpå det soniske dommedagstårn, der udgjorde bandets lyd. Alting var skingert, og især strygerne og klaveret brillerede i den disciplin.

Læs også  Mød den nye danske R&B-kunstner Lasse Laurentius på nummeret "Helt Anderledes"

Og måske med undtagelse af den allerforreste række og fotograven under højtalerne, var der intet sted at søge ly. Lige så snart man kom langt nok væk fra højtalerne, blev larmen overdøvet af aftensnak omkring Tuborg-barerne.

Solen var som den eneste heldig nok at dykke ned bag en sky, inden koncertens afslutning med nummeret “I Love You, Honeybear”, hvor solens fravær blev erstattet af en rødt oplyst bagvæg, der med høresansen sat ud af spil i det mindste gav noget visuelt smukt at se på. Ligeledes skete der lidt på den ellers stillestående scene, da Tillman midtvejs smed den akustiske guitar og semifrækt bevægede hofterne med electric boogie-bevægelser.

Læs også  Anchor Awards 2018: Og de nominerede er...

En forfriskende overraskelse kom i nummeret med den rammende titel, “Holy Shit”, med et larmende stryger-inferno, der sendte jazzhænder og energi gennem luften. For denne her gang var larmen intentionel, og når nu ørene allerede var halvt splittede, hvorfor så ikke rive dem helt over? Ørepropsponsoratet blev aldrig annonceret på storskærmene efter koncerten, og man kunne derfor kun rette en skuffelse mod den NorthSide-lydmand, der med Beethoven-inspiration havde forsøgt sig i sit virke uden hørelsen intakt.