Dagbog fra G! Festival – Dag 3

Dagbog fra G! Festival – Dag 3

Foto: Iris Gold // G! Festival PR

Unikke musikoplevelser, spændende arrangementer og ikke mindst betagende naturomgivelser. Det er, hvad der kendetegner den fascinerende G! Festival, der hver sommer udfolder sig i bygden Syðrugøta på Færøerne. Vi er draget til Færøerne for at opleve dette års musikfestival, der finder sted fra onsdag den 11. juli til lørdag den 14. juli, og i de kommende dage kan du læse med, når vi reporterer fra de nordlige breddegrader.

Jeg ankommer til festivalpladsen efter at have tilbragt det meste af dagen i Færøernes hovedstad, Thorshavn. Når nu man alligevel har vovet sig herop, kan det helt klart betale af at tage en tur til Færøernes største by og få en lidt anderledes oplevelse end strand og fjeld. I Thorshavn besøger vi blandt andet pladeselskabet Tutl. Hvis du er til lokal musikhistorie i alle genrer eller samler LP’er, vil jeg helt sikkert anbefale, at du tager turen forbi Tutl for en snak og et kig på de talrige færøske udgivelser.

Færøsk folk i alle afskygninger

På musikprogrammet har jeg i dag en del forskellige genrer og udtryk, lige fra de lokale kvindekor Kata til Ba Cissoko, Afrobeat der er rejst hele vejen fra Guinea på Afrikas vestkyst.

Men jeg starter hos Lea Kampmann og kommer gående op til scenen bedst som en trompetsolo tager form henover det fine lydbillede. Med sig har Lea Kampmann 6 musikere, og for første gang på G! Festival oplever jeg et helt stille og koncentreret publikum. Lea Kampanns musik er inderlig og indie, med bløde lydflader af synth, kor og elektrisk guitar.

Færøerne viser sig fra deres lunefulde side i dag, og programmet ændrer sig flere gange i løbet af dagen. For eksempel fordi det danske band Brothers Moving ikke har kunnet lande. Så jeg går i stedet forbi den lille scene og hører Kata – færøsk kvindesang i røde kjoler. Desværre er der sket en forskydning i programmet, som gør, at de første folkeviser overdøves totalt af bandet på strandscenen. Jeg når dog at få nogle vanvittigt flotte satser med, med livlig historiefortælling og polyrytmisk klap.

Jeg bevæger mig videre til Lyon, der læner sig op af country-traditionen, og forsangerens nasale klang skærer igennem den bløde lilletromme, den rolige bas og el-guitaren. I andet nummer sætter forsangeren sig bag tangenterne og spiller en orgelsolo med masser af reverb. Jeg kunne godt have ønsket mig lidt mere lir i soloen, særligt når det i nummeret efter bliver tydeligt, at han tydeligvis er en habil pianist. Musikken skifter udtryk fra nummer til nummer, og det er helt sikkert erfarne musikere på alle poster, men i sig selv synes jeg, at projektet stikker i lidt mange retninger uden at blive bundet sammen.

En varm afslutning på en kold dag

Også kommer vi til min yndlingsbooking på festivalen: Ba Cissoko fra Guinea, der med up-tempo afrobeat indtager en grå, grå strand og sender tropiske lydbølger ud over det støvregnsvåde publikum. Den nordiske folkemusik er, med rette, vel repræsenteret på G! Festival, og det samme gælder den amerikanske, som de fleste indiebands virker indirekte inspireret af. Set i det lys, er bookingen af Ba Cissoko enormt forfriskende – for slet ikke at tale om velfungerende. Flere af Ba Cissokos numre mikser latin og reggae, spillet delvist på det vestafrikanske harpe-instrument, kora, hvor strengende knipses i et hæsblæsende tempo. Og up-tempo afrobeat er lige, hvad G! Festival har brug for denne fredag aften. Det ene øjeblik ser jeg et par teste deres salsamoves af på stranden, men de udvides hurtigt til en dansekæde, der kun vokser som den bevæger sig rundt.

Natten er faldet på, og regnen taget til. I bedste festivalstil har jeg været ude i 12 timer og mine fødder er ikke helt tilfredse med mig. Men heldigvis er Iris Gold og band fløjet ind fra Danmark for at rette op på det hele med solskin og hippiesoul. Og hun er lige akkurat, hvad G! Festival har brug for med varmt lys og masser af energi. I løbet af få minutter har hun i hvert fald fået mig til at hæve mine stivfrosne hænder i peacetegn. Hvem kan tage sig af regnen, når der er musik, man skal danse til?