Folkekære Pil navigerede elegant mellem sårbar intimitet og katartisk eufori i KB Hallen

Foto: Anna Gabriela Borgkvist

Spørgsmålet var, om Pil kunne samle generationerne, som stod foran scenen til hendes hidtil største headlinershow i KB Hallen.

5/6 stjerner

I årene siden debut EP’en Når Du Går Herfra (2019), har Pil taget landet med storm. Efter at have vundet karrierekanonen i 2021 blev hendes æteriske, 80’er inspirerede elektropop ballader en mainstay på de danske radiobølger. Lyttertallet er vokset stødt siden og hun indtog scenen til to udsolgte koncerter i Store Vega i marts sidste år. Der var derfor et forventningsfuldt publikum til hendes hidtil største headlinershow i KB Hallen d. 24 januar.

Opvarmningen blev leveret af Yör – et oplagt opvarmningsband, hvis lydbillede, ligeledes som Pil, består primært af et synthbåret, elektronisk fundament, hvorpå den kåde kvindevokal leger og udfolder sig. Og ligeledes som Pil, går Yörs musik op i en højere enhed når det udføres i en livekontekst. Her kan man mærke harmoniernes gåsehudsprovokerende resonans, der blæses igennem subwooferer, som vibrerer hele centralnervesystemet.

Efter Yör havde primet publikummet med deres energiske performance, var stemningen i pausen intet mindre end elektrisk. Ventetiden tilbragte jeg med at observere mine medtilskuere. Den næsten udsolgte sal var proppet med børn og forældre, grupperinger af forældre uden deres børn, og alt imellem – et multigenerationelt tværsnit af den danske demografi. Her oplevede jeg momentant at tvivle på, hvorvidt Pil kunne ‘bygge broen’ fra den store scene ned til det varierede publikum, og give alle de forventningsfulde fans den forløsning som de higede efter.

Al tvivl forsvandt dog så snart at Pil, flankeret af guitarister og backupsangere, indtog scenen kl 21. Mens at sceneproduktionens farvede, strobende lys og konfettikanoner bidrog til den storslåede stemning, var det dog intensiteten af de tilbedende jubelråb. Det forsikrede mig om, at jeg var vidne til noget specielt. Det, nærmest helt uforstående, smil som pyntede Pils ansigt i kølvandet på hvert nummer, røbede hendes taknemmelighed over den magiske modtagelse. Det var slet ikke nødvendigt for hende at bygge bro, da publikum rakte ud med åbne arme og mødte hende på halvvejen.

Koncertoplevelsen var præget af øjeblikke af organisk, spontan tilskuerdeltagelse. Da Andreas Odbjerg tilsluttede sig Pil på scenen til sangen Omvendt, stoppede både sangere og band med at spille for at lade publikum skråle hele det sidste omkvæd på egen hånd. Cirka halvvejs gennem showet, satte Pil sig ved et klaver på en lille platform i midten af hallen. Salen blev transformeret, gradvist og uopfordret, til et hav af telefonlygter – efterfulgt af et enormt bifald ved nummerets ende. I disse momenter står det klart, at Pil allerede, trods sin relativt korte karriere, er blevet et folkekært navn, som kan samle tilskuere på tværs af generationer omkring sin musik.

Jeg må være ærlig og erkende, at jeg ikke er den store poplytter. Dog da koncerten lakkede mod sin slutning, var selv jeg fortabt i den smitsomme energi i salen. Pil annoncerede en time inde i showet: “velkommen til vores lille klub” for at understrege den afsluttende hitparade af danseinducerende numre. Det mærkes som den sejrsomgang, som ekstranumrene sædvanligvis repræsenterer. Vi fik en gæsteoptræden fra Elsked under den nylige single 4 Øjne, direkte efterfulgt af hittet Dronning af Månen, som endnu en gang fik hele salen til at synge med.

Hverken min generelle mangel på entusiasme for popmusik eller KB Hallens sjuskede akustik kunne sætte en stopper for den stemning, som Pil og publikum i fællesskab piskede op. Man kan ikke andet end at smile af den indtagende måde, hvorpå hun inviterer én med på rejse gennem hendes univers. Jeg er overbevist om, at Pil fremadrettet vil forblive et relevant og indflydelsesrigt navn på den danske popscene. Hun kan samle hele familien til dans i haveteltet – og hvis den nuværende kurs bevares, vil hun cementeres som det folkeeje, hun allerede har anelser af at være.

Check Bands of Tomorrow fotografen Anna Gabriela Borgkvist billeder ud her:


Kort fortalt: Pil har siden debut-EP’en Når Du Går Herfra (2019) markeret sig som en stjerne på den danske popscene. Ved sit største headlinershow i KB Hallen samlede hun publikum på tværs af generationer med sine 80’er-inspirerede elektropop-ballader. Gæsteoptrædener og publikums engagement skabte øjeblikke, der cementerede Pil som et folkekært navn.

Thomas Pigou
thomaserikpigou@gmail.com