02 jul ROSKILDE FESTIVAL 2024: King Tommi bragte energien frem trods en ujævn start
Foto: King Tommi // Dagmar Gorcia (Heartland, 2024)
Hvor: Eos-scene, Roskilde Festival
Dato: den 2. Juli, 2024
King Tommi leverede tirsdag eftermiddag en koncert, der trods en langsom start, formåede at fange publikum i anden halvdel. Koncerten blev en energispreder med finurlige gimmicks, som omkransede den alsidige kunstner, selvom alsidigheden til tider blev lidt for meget.
3/6 Stjerner
Med en oprejst krone og et intenst beat startede King Tommi sin koncert på Eos-scenen, mens en roterende krone lyste i baggrunden, Desværre kom musikeren langsomt fra start, der dog udviklede sig i en bedre retning efterhånden, som koncerten skred frem.
Bandet var iklædt middelalderlignende kostumer, hvilket fungerede som en fin gimmick, men føltes lidt malplaceret i forhold til musikkens generelt poppede udtryk. Energien var mærkbar, men nåede ikke sit fulde potentiale. De mere stille sange formåede ikke helt at opnå den ønskede effekt, selvom strygerne forsøgte at understøtte den sentimentale stemning. Det virkede som om, at en stime af numre men lidt for sammenlignelig struktur lå for tidligt i settet til at skabe den ønskede dynamik, som man ville ønske havde været der. Det virkede ligeledes som om, at publikum havde en anelse svært ved at holde koncentrationen i første halvdel af showet.
Dog var der andre tidspunkter, hvor musikeren havde publikum, hvor der ligeledes blev sporet en genkendelighed blandt publikum, der folk til at synge med og huje, men det føltes som om, koncerten aldrig rigtig nåede sit højdepunkt i første halvdel af showet. Bandet fremstod statisk, og der var ikke meget kontakt mellem forsangeren og musikerne. Dog var det forfriskende at høre saxofon og strygere i det elektronisk baserede setup hvilket gav et nyt pust til musikken.
En af sangene blev fremført intimt blandt publikum, men den tætte menneskemængde gjorde det svært for mange at se musikeren, hvilket tog noget af pusten fra oplevelsen. Setuppet føltes monotont, og de følsomme momenter var ikke nok til at skabe den nødvendige variation.
Dog hævede energien sig i settets anden del, hvor en teatralsk udfoldelse mellem to karakterer, iført middelalderdragter, udførte en form for rollespil til tonerne af tunge elektroniske beats. En troldmand og en form for jæger med en bue, skabte en lille cirkel af dans med forsangeren, der sat en sløjfe på den æstetik, der blev introduceret på scenen. Denne seance skabte stor begejstring blandt publikum, hvor velkoreograferede moves og tunge kompositioner blev blandet med middelalderlige hooks. Samtidig blev et historisk eventyrbog-lignende tema spillet på storskærmen bag musikeren, der blev prikken over i’et, hvor en tværfløjte ligeledes understøttede det eventyrlige tema
Hvis bandet havde holdt fast i denne æstetiske genistreg, kunne de have løftet koncerten betydeligt. Mod slutningen tonede en vild energi frem mellem bandmedlemmerne, der skabte en intimitet medlemmerne iblandt, der dragede publikummet med sig. Havde de bevaret denne energi og dynamiske opbygning i deres setliste gennem hele koncerten, ville der have været flere mindeværdige højdepunkter, som det er tydeligt, at kunstneren besidder.