ROSKILDE 2024: Fra fire til tusindevis: The Last Dinner Party brillierede med den feministiske og teatralske energi

Foto: Cal McIntyrel
Venue: Eos, Roskilde Festival

5/6 stjerner

Det barokkede indierock band fra London The Last Dinner Party indtog Eos som et vindstød af ekstravagance og teatralsk performance.

Hvis man har fulgt bare lidt med i, hvad der rør sig på den musikalske scene, har man ikke kunnet undgå at støde på det extravagante britiske band The Last Dinner Party. Siden deres debut i 2021 har de allerede cementeret deres position som et af de mest spændende nye internationale acts. Bandet, der består af Abigail Morris, Lizzie Mayland, Emily Roberts, Georgia Davies og Aurora Nishevci, og de bar alle det gotiske rockede look helt perfekt. 

Allerede inden de første toner lød, havde The Last Dinner Party skabt en elektrisk spænding i luften, der nærmest dirrede af forventning fra det fremmødte publikum, der blev forløst på den helt rigtige måde, da det tråde ind på scenen. 

Frontkvinden Abigail Morris bar virkelig koncerten hele vejen med sine imponerende vokaler og teartralske performance. Men resten af bandet var uden tvivl også med til dette, især med deres fine samklang af vokalerne. Flere gange undervejs satte de sig på knæ og rockede med. Nogle gange med head bangs involverede. 

Sidste år spillede bandet for blot fire publikum på Smukfest, og i år var der nærmest så mange mennesker, at de sagtens kunne have fyldt Arena. Bandets selv var derfor oprigtig overrasket over de tusindvis af festivalgæster. 

The Last Dinner Party har ved tidligere shows udsendt dress code forinden, og selvom de ikke havde gjort det til Roskildeshowet, var det allligevel et rimelig homogent publikum: piercinger, tattoveringer, pixie cuts og shags. Publikum blev indhyllet i en verden af glam og barok æstetik, hvor bittersøde sandheder om det moderne samfundet blev leveret med elegance og selvsikkerhed, der sjældent ses hos så nye bands.  

Der var undervejs lidt bøvl med bassen, og de mange guitarskift forstyrrede en smule i flowet. Undervejs tænkte Morris en cigaret, som egentlig så meget sejt ud, men forstyrrede lidt, når hun skulle skifte med at tage et sug og synge teksten. 

“GIVE ME THE STRENGHT,’ skulle vi alle råbe med i kor under ‘Portrait of a Dead Girl’ og både ‘Sinner’ og ‘The Feminine Urge’ var tydelige publikumfarvoritter. Også deres nye nummer blev taget godt imod. Og den albanske sang ‘Gjuha’, der betyder tunge, satte en rørende stemning, da Morris fortalte, hun ofte er blevet shamet for ikke at kunne sit modersmål. 

Men det var ikke kun deres hits, der imponerede. Hver eneste sang fra det netop udgivede debutalbum ‘Prelude to Ecstacy’ blev fremført med store armbevægelser og lidenskab, som om de fremførte et teaterstykke. 

“Just remember, nothing matters,’ sagde Morris, inden det storladede hit ‘Nothing Matters’ afsluttede koncerten, som sagde gang i den allerstørste fællessang. Morris fik en studenterhue på hovedet og bandet efterlod scenen med den og et keiffyeh, hvilket skabte en endnu større hujen fra det sultne publikum. 

The Last Dinner Party var både excentrisk, dramatisk og magisk. Deres teatralske performance giver dem det ekstra pift. Og det har uden tvivl spillet deres sidste koncert med kun fire publikum.

Skrevet af Rikke Flamand

Redaktionen
redaktion@bandsoftomorrow.com