06 jul ROSKILDE 2024: Queer-ikonet Romy forsødede de sene aftentimer med elektronisk melankoli
Foto: Young
Venue: Apollo, Roskilde Festival
5/6 stjerner
Romy, der er kendt fra The xx, indtog Apollo som en smuk foreinng af dansens eufori og melankolske drømme.
Allerede et godt stykke tid inden koncertstart, var Apollo fyldt op med forventningsfulde festivalgæster, der ventede i spænding på det britiske queer-ikon Romy. Den halve times forsinkelse på grund af et forsinket fly, var hurtigt glemt, da Romy trådte ind på scenen og trak os alle ind i hendes elektroniske popunivers.
Alle dansede i højt humor og rockede deres skuldre på den der techno-agtige måde, som var vi midt på dansegulvet på en undergrundsnatklub. Og det fortsatte sådan hele koncerten igennnem. Da det hittet ‘Lights Out’, der er lavet i samarbejde med den bristiske musiker Fred again.. og den australske DJ HAAi, kom på, blev publikum ellevilde.
Romys tid i The xx har tydeligt formet hendes musikalske univers, men som solokunstner står hun stærkt og selvstændigt. Sange fra Romys solodebutalbum Mid Air satte virkelig den sårbare, men drømmende stemning. Hun har taget The xx’s sårbarhed og gjort den ekstatisk, med sange, der hylder queer-communitiet og indeholder elementer af trance, house, disco og elektropop.
Apolloscenen udfordrede dog til tider Romys lyd på grund af den ekstremt høje bas, hvilket tog lidt pusten ud af nogle af sangene som for eksempel til ‘She’s On My Mind’ og ‘Always Forever’. Til gengæld fungerede det virkelig godt, da et remix af Ariana Grandes ‘Into You’ kom på. Her var der præcis den dansede feststeming, vi alle var kommet for.
Romy efterlod os alle i en rus af glæde og kærlighed. Hendes koncert på Apollo var i virkeligheden en meget fin påmindelse om, hvordan musik kan være en kilde til både trøst og eufori. Der var i det hele taget en koncert, der bød på følelsesmæssig forløsning. Men det havde dog været federe med en anden scene, så hendes lyd ikke gik så tabt i bassen.
Skrevet af Rikke Flamand