19 jun COPENHELL 2024: Med tekniske udfordringer og halv-dårlig lyd formåede DVNE ikke helt at få skabt den progressive magi de ellers burde kunne levere
Foto: DVNE // Nicolai Hegelund
Scene: Gehenna
Dato: Onsdag d. 19 Juni
Det var desværre kun til aller sidste nummer, at det skotske band DVNE formåede at få publikum med og få skabt den stemning de ellers burde kunne have leveret. Det sci-fi univers som bandet ellers skaber på deres 4 forrygende albums kom ikke klart igennem og passede måske ikke ind på den lille udenddørs scene.
3/6 stjerner
Klokken var blevet 16:45, folk havde fået lidt promiller i blodet og var troppet trofast op på den lille scene i skoven, og til trods for at et stort navn som Corey Taylor spillede samtidigt på den største scene, formåede det progressive post-metal band DVNE faktisk at fylde Gehenna scenen. Det var en af de koncerter jeg havde glædet mig mest til på festivalens program i år, men jeg stod lidt skuffet og bed negle over alle de tekniske problemer bandet måtte slås med igennem koncerten. Deres første nummer var så mudret at bandets primære vokalist Victor Vicart og keyboard spiller Maxime Keller begge måtte undskylde overfor publikum med ordene “Shit happens”. De næste numre formåede lyden dog at blive bedre, om end at mikrofonerne omkring trommestativet vrikkede sig løse éen efter éen igennem koncerten.
DVNE flexede dog deres dygtighed igennem de næste 6 numre, og de lange soloer og de indviklede synkoperede polyrytmer fik folk til at headbange i 100 forskellige takter, på bedste progressive vis. Victor Vicarts klare sang kom aldrig helt op på et godt lydniveau, men når de to andre vokalister satte i flerstemmig hård vokal gik en større rus igennem publikummet.
Jeg må indrømme, at DVNE nok passer sig bedre til at sidde og lytte til i rolige omgivelser med et headset på, og det virkede til at publikum også var enige med mig, da de ikke udviste særlig stor gejst igennem koncerten – med god grund. Det var først til det 7. og sidste nummer at DVNE formåede at få folk igang og fik nogenlunde hånd om crowded. Der var en hvis ironi i, at Maxime Keller fik sat skub i publikum med ordene “Let’s get this shit started” efter at de havde annonceret, at dette altså var sidste nummer. Men folk startede, og det efterfølgende circle-pit var et af de hurtigste og gladeste jeg har set længe. Folk fik endelig ‘lov’ til at forløse den energi der naturligt bygger sig op igennem en koncert og igennem førstedagen af Copenhell. Så det faktum at de formåede at få publikum så godt med til sidste nummer, skubber dem op fra 2 til 3 stjerner.
Skrevet af: Daniel B. Frans