ANMELDELSE: HUMMERDRENG & Christian Høgh indbød til grænsesøgende kaoskoncert, og får vist hvor grænserne for en koncert rækker til

Venue: Voxhall (Gauss)
Dato: Torsdag den 30. maj, 2024

Som sædvanlig er det aldrig helt til at forudse, hvad der kommer til at ske, når Christian Høgh indtager scenen, og torsdag aften på VoxHall var langt fra nogen undtagelse. Da Christian roligt og umiddelbart starter showet, er det svært at regne ud, hvad der helt præcist skal til at foregå. Iført nederdel, hawaiiskjorte og en lettere upåvirket attitude er det vanskeligt at forestille sig, hvad det er for en slags musik, han skal til at fremføre.

Christian Høgh: 3/6 stjerner

Med ordene ”Jamen lad os da bare spille noget musik” accelererede Christian Høgh stemningen og forvandlede lynhurtigt spillestedet til sit helt eget personlige musikalske univers. Christian Høghs ekstreme og eksperimenterende hiphop-numre er svære at sammenligne, og med hans store performative talenter udfordrede han både publikums og sin egen musiks grænser. Undervejs transformeredes showet langsomt til en performance, der kan sammenlignes med avantgarde fluxus-forestillinger, hvor nærmest alt kunne lade sig gøre. Han kastede sig rundt på gulvet, holdt spisepause mellem publikum og delte ud af sine egne medbragte franske kartofler. Energien var høj, og publikum syntes at købe den særprægede og grænsesøgende præmis.

Så længe musikken spillede, var Christian Høgh i sit rette element, og der var ingen tvivl om, at han sameksisterede i en balanceret symbiose mellem kunstner og kunsten. Det hele faldt dog en smule til jorden undervejs, når Christian Høgh prøvede at snakke med publikum mellem hvert nummer, hvilket brød koncertens samlede momentum og fik det hele til at gå op i hat og briller. Perfekt fremførte sange blev glemt af Christian Høghs distancerede vrøvl, som endte med at optage alt for meget af koncertens samlede spilletid.

Der er dog ingen tvivl om, at så længe Christians Høegh musik spillede, var der tale om et mesterligt udført stykke håndværk, gennemsyret af talent, autenticitet og menneskelig aggressiv ømhed, som kun en sand kunstner besidder.

HUMMERDRENG: 4/6 stjerner

Da Christian takkede stille af og afsluttede sit show, gik der ikke længe, inden HUMMERDRENG tog over. Iført en smækbuks-mundering med dertilhørende skæg og frisure lignede han et moderne take på Deftone’s egen Chino Moreno anno 2024. Han begyndte showet med guitar og solbriller og agerede ung rockstjerne blandet med en midwest emo-musiker, der har brugt lidt for meget tid på internettet og lidt for lidt tid på at sove gårsdagens rus ud.

Den første halvdel af showet viste HUMMERDRENG, hvordan rapmusikken som genre og udtryk stadigvæk ikke tilhører faste normer eller konventioner. Han rappede sit hjerte ud med spændende lyrik og rytmisk præcision, og fik fra første sang bevidst at han er langt mere end endnu en ung aspirerende vækstlagsrapper. Den første halvdel af HUMMERDRENGs koncert forløb nærmest fejlfrit og føltes som om, at de kreative intentioner og ambitioner bag hans musik fuldbyrdedes i hans imponerende live-præstation. Han lod musikken komme til sin ret og fik en velplaceret gæsteoptræden fra sin kollega, rapperen Klostermand. Med høj energi og Chester Bennington-skrig overbeviste han publikum om, at han hverken var amatør eller til at spøge med.

Herefter valgte HUMMERDRENG spøgefuldt at snakke lidt med publikum og fortalte om sine eventuelle ADHD-diagnoser og lavede samtidig charmerende jokes omkring Christian Høghs vrøvlen mellem sine numre. Ironisk nok fik Christian Høgh ud af det blå lov til at vrøvle løs, mens HUMMERDRENG havde udfordringer med at få stemt sin guitar. Momentum faldt et øjeblik, og det hele var tæt på at gå op i hat og briller (endnu en gang). Heldigvis reddede musikken HUMMERDRENG, og han tryllebandt publikum tilbage ind i musikken ved at spille den poetiske og sjælfyldte “Tvangstanker”, og for et øjeblik kunne Hummeren forveksles med Brockhampton’s kernemedlem Bearface fra deres storhedstid.

Resten af koncerten bliver leveret med stort overskud, og en smagfuld blanding af punktet hiphop, og en udsøgt emo rocket nerve der slet ikke er til at stå for. Christian Høgh gæster på et par sange, og sammen indfinder de sig på hinandens kaotiske bølgelængder, og får loftet til at hæve sig, og gulvet til at smelte. De klæder hinanden og levere en rendyrket kunstnerisk og rasende energi som er svært at opsøge andetsteds end netop til deres fælleskoncert.

Sammen fik de to musikere underholdt og efterladt en lang perlerække af udtryk. De to nordjyske undergrundsrappere beviste, hvor meget guld der gemmer sig i vækstlagets dybe muld, og viste hvordan gode koncerter ofte er de mindst forudsigelige. De fik hver især vist, hvor meget potentiale og energi deres musik besidder, og hvordan opskriften på en god koncert stadigvæk kan genskabes og genskrives om og om igen.

Christian Høgh setlist:
Forord
Snacks