SPOT 2024: Hvalfugl var en drøm der aldrig måtte stoppe

Foto: Hvalfugl // Ivan Riordan Boll (pressebillede)

Med nordisk jazz blev Store Sal puttet af mageløse Hvalfugl

6/6 stjerner

Musikhusets Store Sal i var fyldt til randen med musestille tilskuere, der var kommet for at se den idylliske jazz-trio Hvalfugl, bestående af klaver, gulvbas, elguitar og et harmonium i ny og næ. De tre instrumentalister stod omringet et kunstigt, altopslugende mørke, der gjorde det umuligt for tilskuerne at fokusere på andet end musikerne og deres håndværk. Denne stemning kom også til at kendetegne resten af koncerten, hvor performance og gimmicks røg i baggrunden til fordel for et rendyrket musikalsk udtryk.

I undertiden har Spotify og playlistekultur befordret lyttere til at høre instrumentale kompositioner som vægtapetsmusik, á la Mozart-effekten eller “lo-fi beats to study to”. I kontrast til denne tendens mindede eminente Hvalfugl os om, at den såkaldte baggrundsmusik også er meget mere end bare meditativ. Hvis man lader sig hengive, opdager man hurtigt, at den hyggelige køkkenjazz indeholder et væld af dybe følelser og trancenderende billeder.

Nogle gange fungerede musikken faktisk ligefrem bedre, når man lukkede øjnene frem for at kigge på scenen. Trioens havde musik har nemlig evnen til at fremkalde nogle helt magiske, mentale landskaber, hvis man lytter og lader tankerne vandrer. For mig inducerede musikken både pastorale scener, et snedækket vinterlandskab, og melankolske solnedgange. Hvalfugl var både følelsen af at være flyvende som en falk og svømmende under tonsvis af saltvand.

Gruppen afsluttede koncerten med en oprigtig tak til deres lyttere, for den store støtte som har muliggjort deres musikalske hjertebarn. Taknemmeligheden var gengældt, da hele salen, omkring 1500 mennesker, gav et stående bifald. Tak for koncerten Hvalfugl, jeg glæder mig til næste gang!

Tags:
,
Andreas Madsen
andreasmadsen@bandsoftomorrow.com