SPOT 2024: Melodi Ghazal charmerer med sin ydmyghed og tøver ikke med at udtrykke sig gennem sin stemme

Foto: Melodi Ghazal // Julius Ernst (pressebillede)

Melodi Ghazal indtog overbevisende en fuld Lille sal og forførte publikum med ind i hendes verden af en musikalsk frihedskamp. 

5/6 Stjerner

Den dansk-iranske sanger Melodi Ghazal har på sin helt egen måde skabt et rum, hvor der er plads til både hendes elegante stemme og hendes kamp for frigørelse. Det beviste hun i den fyldte Lille sal på SPOT. Under hele koncerten bevægede Ghazal sig ydmygt rundt, nogle gange med et lille keyboard i hænderne. På scenen var der ingen tvivl om, at Ghazal var bevidst om sine små, forførende bevægelser.

Lyden var dog en smule høj til at starte med, så man nærmest ikke kunne høre hendes stemme, men det ændrede sig heldigvis hurtigt igen.

Det var tydeligt, at Melodi Ghazals budskab om frihed og kærlighed ramte alle lige i hjertet. Hendes evne til at skabe et rum med mennesker fra forskellige baggrunde og forskellige kulturer var intet mindre end inspirerende. Der blev mere eller mindre kun spillet nye sange. Selvom jeg havde glædet mig til at høre nogle at hendes velkendte, var det fedt at få en lille smagsprøve på, hvad der er i vente. Og er det ikke også præcis det, SPOT er til for?

‘Maybe I should speak in English… Hello,’ sagde hun, da koncerten var ved at være slut, og en stille latter fyldte rummet. 

Da koncerten var ved det sidste nummer, begyndte de første toner af ‘Fuck The System’ at spille. Det tydeligt at mærke, hvilket publikum Ghazal havde med at gøre. Det var tydeligt at mærke et publikum, der delte selvsamme holdning. I hvert omkvæd løftede Ghazal fuckfingeren, og det samme gjorde publikum. ‘Fuck the system very much’, sang alle med i kor. 

Melodi Ghazal beviste med sin optræden, at musik er mere end underholdning. Hendes stemme bliver på mange måder et symbol på både modstand og håb i en verden, hvor der virkelig er brug for det.  

‘Ingen er frie, før alle er frie. Okay?’ var de sidste ord fra Ghazal, inden hun forlod scenen efter et stående bifald.

Skrevet af Rikke Flamand Jensen

Redaktionen
redaktion@bandsoftomorrow.com