Ugens Upcoming // Smag På Dig Selv

Foto: Smag På Dig Selv // Petra Kleis

Til denne uges upcoming har vi æren af at præsentere det danske band Smag På Dig Selv. Bandets lyd blander både pop, punk, jazz og hip-hop afrobeats, der indimellem også inkluderer 90’er dancemusic

Smag På Dig Selv er et dansk band der har eksisteret siden 2018. De er kendt for deres blandede genrer, og live acts hvor de udfordrer den traditionelle koncertform, som efterlader publikum dryppende af sved, og med et stort smil på læben. Nu er de ude med deres debutalbum SPDS, der både byder på et samarbejde med AySay-forsanger Luna Ersahin, kurdiske tekster, hardcore techno og temaer som håb, modstandskraft og en uophørlig søgen efter frihed.

Vi har haft fornøjelsen af at interviewe bandet, der har svaret på spørgsmål om alt fra bandets opstart og lyd, til fremtidsdrømmene, der ligger og venter på at blive forløst.

Hvem er Smag På Dig Selv?
Smag På Dig Selv er to saxofonister og en trommeslager, der gerne vil prøve noget nyt. 

Hvordan vil i beskrive jeres lyd?
Haha det er et stort kompromis mellem EDM, punk og jazz.

Hvordan startede i?
Vi startede oprindeligt da vi, med vores daværende trommeslager Sylvester, boede i en etværelses lejlighed og da vi manglede penge til øl gik vi ned og spillede på Nørreport. Mere officielt startede SPDS da vi tog til Rusland på et kulturudvekslingsprojekt nogle fra Christiania havde stået for og fik Albert med. Så lavede vi 6 “rigtige” numre. Før var musikken mere bare en lang blues-skala-jam.

Kan i fortælle lidt om den proces, der foregår, når i skriver musik?
Tit har vi en ret god ide om, hvad for et nummer vi gerne vil lave, inden vi går i gang med at skrive det. Da vi skrev “Fuck Der Kommer Kontrollører” havde vi en ide om at vi gerne vil lave en Bach-agtig stemmeføring. Det er nok derfor folk tit synes vi spiller så mange forskellige genrer.

Hvilke musikere har haft størst indflydelse på jeres lyd?
Det er svært at sige, fordi Albert, trommeslageren, kommer musikalsk for et ret andet sted end os andre. Vi kommer meget fra jazzen, så for os er det helt klart John Coltrane, Don Cherry, Lotte Anker og Colin Stetson. Hvor Albert virkelig kommer fra dødsmetallen. Så det er tit et kompromis mellem de genrer. Der hvor vi mødes er så til gengæld nok i EDM-musikken og eurodancen, hvor kunstnere som Dj Mangoo og Scooter har haft en stor indflydelse. Og så kommer man ikke udenom at vi alle har en fælles punk-æstetik.

Hvad er der på pladespilleren lige nu?
Lige nu er vi på turné og vi hører egentlig bare mest country i tourbussen. Så Colter Wall McCannon.

Hvad er I i gang med lige nu? (på musikfronten)
Lige nu er vi i gang med at integrere pedaler og samples i vores live-set. Albert har endelig fået en SPDS X og Oliver har fået sig en masse pedaler. Så det kommer til at smække endnu mere når vi drager ud på de store festivalscener. Ellers prøver vi at arbejde os lidt ned i tempo. Måske er det fordi vi er blevet en smule ældre, men tror vi har fundet ud af det ikke er alt, der behøver at gå i 160 bpm.

Hvad er drømmen?
Vi har klart alle har en ambition om at komme en masse ud i verden og spille vores musik. Og så drømmer vi også om at have det lækkert og fred i verden.

Hvis i kun måtte vælge én af jeres sange, som folk skulle lytte til, hvilken var det så?
“Fuck Der Kommer Kontrollører” er nok det nummer som rummer mest. Vi følte os ret kloge, da vi lavede det. Det rummer både et ret kompliceret A-stykke, en skamme-solo og en free jazzsolo.

Lyt til dem her!

Sarah Holmbo
sarahholmbo@bandsoftomorrow.com