ANMELDELSE: Smag På Dig Selv leverede musikalsk smeltedigel for oplagt publikum

Foto: Isabella Grønborg Olesen
Venue: Hotel Cecil
Dato: 13 april

Smag På Dig Selv blev fredag aften et epicenter for udsending af storladen tone-samsurium, hvor punk, jazz, afrobeat, techno og hiphop forende sig og forplantede sig i koncertgæsterne på et udsolgt Hotel Cecil. Aften bød på ikke mindre end spoken-words, eufori og …. en airfryer?

5/6 Stjerner

Da jeg fredag aften satte mine ben på Hotel Cecil, var det med en forundring over at overvære den diversitet, der var tilstede blandt publikum. Ældre og unge var samlet under ét tag, alle klar til at høre hybridmusikken som både fanger, forvirrer og nærmest tvinger til dans. I baggrunden af koncertsalen inden start, kørte forunderligt nok en playliste med Bon Iver, som abrupt blev afbrudt, da lyset dæmpede sig, og et rødt tåget skær omsluttede bandmedlemmet Thorbjørn Øllgaard, mens han med sin stemme, begyndte at fremføre en dyb vedvarende, rumsterende tone. Ahh, så blev anslaget lagt til beatet, der kom flyvende ind fra siden som forgrenede sig med de messende toner for at blive erstattet med energiske trommerytmer, der lagde an til første sang.

Det var en overlegen energi, der blev skabt mellem bandets tre medlemmer Albert Holberg, Thorbjørn Øllgaard og Oliver Lauridsen. Sjældent har jeg set en person bevæge sig så bramfrit rundt bærende på ikke mindre end en barytonsax, mens et gedehoved placeret på stortrommen nikkede i takt med numrenes nedslående slag. Bandmedlemmerne svingede sig rundt med lethed med en nærværenhed både rettet mod publikum og mod hinanden, hvor der var ingen fare for, at bandmedlemmerne blev gemt væk bag deres instrumenter, som man kunne frygte i det simple set-up. Deres tilgængelighed mod publikum, blev bl.a. cementeret i nummeret “Fuck Der Kommer Kontrollører!”, hvor man kunne opleve de to sax-musikere stå blandt publikum, og skabte en folkefest. En form for foruroligende katarsis opstod, da man sidst i nummeret hørte den maniske råben formumle sig ned i barytonsaxen mundafløb, der skabte den karakteristiske lyd af en afstumpet vrede.

Foto: Isabella Grønborg Olsen 
Foto: Isabella Grønborg Olsen 

Mellem numrene blev der ligeledes infuseret en anderledes dybde til set-upppet, hvor der momentalt blev lagt et ulmende låg på den kogende gryde, som blev skabt på Hotel Cecil. Her trådte Thorbjørn Ølgaard frem på scenen med et enkelt hvidt lys rettet mod sig og tog temperaturen på samtiden med en række politiske og personlige udsagn i spoken-words, hvor sætninger som: “Verden har tabt, Europa har tabt, Danmark har tabt, vi fejrer som om, vi har vundet, bygningerne skriger, bilerne skriger, telefonerne skriger, hjernen skriger, vi skal fandme ikke sove nu” – blev slynget ud med en overbevisende nærhed, som publikummet responderede til med jubelskrig.

Ligeledes blev et fjerde bandmedlem introduceret på scenen, da Oliver Lauridsen forvildede sig bag scenen, og kom løbende tilbage med – ikke mindre end – Inger Støjbergs Airfryer, “som vi vandt i sidste weekend i Randers“, der blev fulgt af et kort satirisk indslag, hvori han fortalte “og en airfryer er jo helt fantastisk, den kan jo både lave bøffer, grøntsager, det er faktisk en miniovn, men lige præcis den her ovn er meget højerorienteret”. Et på mange måder veludført øjeblik, der gav en komisk forløsning, inden sangen “PGO HOT 50” karakteristiske hook, trak publikummet tilbage i deres dansebobbel.

Smag På Dig Selv er efterhånden blevet et velkendt niché band, der har formået at ramme en helt bestemt nerve i det musikalske landskab, der nærmest tvinger til dans, så snart man høre første tone spillet an. Bandet beviste denne aften deres fulde berettigelse på den danske scene med deres multifaceterede musikalske legeplads, som de behersker til nærmest perfektion – og når Oliver Lauridsen med en fin kækhed formidlede “Vi er lige kommet ud med et album, vi skal spille på Roskilde, vi overtager verden, vi er for fede!”, så tror jeg på det.

Anna Sofie Christiansen
annasofiechristiansen@bandsoftomorrow.com