31 mar ANMELDELSE: En langfredag med altergang og rumkoger
Foto: Dagmar Gorica
Venue: Frølageret
Dato: 29.03.2024
Denne langfredag måtte gerne have varet endnu længere i Carl Knasts mageløse selskab.
5/6 stjerner
Det virkede umiddelbart som om, de unge mennesker, der fyldte Frølagerets dansegulv, havde fået rigeligt at drikke. Man skulle næsten tro, at de på denne langfredag var kommet direkte fra påskefrokosten for at opleve en af dansk hiphops mest lysende stjerner.
Men Carl Knast havde ikke i sinde at skrue ned for blusset under den fest, der allerede blev sat i gang med aftenens to supporting acts – HAN og Ask.
Det blev især ét moment beviset på.
Omkring to tredjedele inde i koncerten iførte den unge rapper og producer sig nemlig, hvad han selv omtalte som præsteklæder med Naruto-mønster. To unge mænd blev inviteret op på scenen, hvor de blev iført stofmasker og i påskens anledning fik skænket hvert et glas af Jesu Kristi blod. Imens de forsøgte at tømme glassene, lød introen til ”Altervin” med dets arabisk klingende blæseinstrumenter. Efter et kort vers ankom omkvædet, der med indbyggede ”eeeyyy”-skrål i den grad indbyder til fællessang, og salen responderede ved at eksplodere i eufori.
Nummeret var ét blandt flere højdepunkter på en aften, hvor der både blev plads til eksotisk dansefest med numre som ”En glad idiot” og ”Hjem uden klaver”, benhård feministisk gaderap på ”Hold din kæft” og introspektive lighter-i-vejret-ballader som ”Computerfejl”.
Sætlisten indfangede altså en række af de nærmest paradoksale egenskaber, der gør Carl Knast til sådan en spændende kunstner. Han er på én og samme tid mainstream-appellerende og grænsesøgende, sårbar og usårlig, fuldstændig useriøs og dødsensalvorlig.
På de fire år, der er gået siden et gedigent co-sign fra P3’s musikafdeling var med til at introducere ham for et bredere publikum, har han allerede fået opbygget sig et bagkatalog, der er de færreste forundt.
Derfor kunne jeg også godt have ønsket mig, at ekstranummeret ikke var blevet til en gentagelse af ”STANK”, der allerede var blevet spillet undervejs. Dette er dog primært et udtryk for denne anmelders generelle antipati mod gengangere i sætlister.
For ”STANK” er trods alt et af Carl Knasts mest populære solonumre med god grund. Og rummet begyndte da også at koge – i mere end én forstand – både første og anden gang, den bastunge ode til sjov tobak blev fremført. Skulle man alligevel være i tvivl om, hvad nummeret egentlig handlede om, slog rapperen med de røde øjne pointen fast, da han under ekstranummeret kastede en håndfuld poser med – vel at mærke lovlige – CBD-joints ud til publikum.
Det er lidt en skam, at Carl Knast – i hvert fald på denne langfredag aften – ikke er i stand til at fylde et relativt lille spillested som Frølageret i Odense.
For han formår virkelig at starte en fest, som kun få andre danske kunstnere gør det. Og selv hvis ikke han var så vanvittigt en fed performer, som han er, fortjener de enestående musikalske kvaliteter et langt større rum at udfolde sig på.
Skrevet af Simon Rønne