21 mar 3 internationale navne der trender lige nu
Foto: Yussef Dayes // Danika Magdelena (pressebillede)
Den internationale musikscene er foranderlig og nye navne trender på skift. Her har I vores bud på 3 artister, I uden tvivl bør rette blikket mod
Hvis man er i tvivl om, hvem dominerer musikindustrien lige nu, er festivalprogrammer et fantastisk sted at udforske. Festivaler som Roskilde, Northside eller endda Lollapalooza ved bare, hvad der tiltrækker opmærksomhed, og hvem får verden til at gå amok. Roskilde har allerede sigtet mod stjernerne ved at få nogle af de mest trendy kunstnere inden for R&B og HipHop med, som Doja Cat og SZA, eller amapiano sangerinden Tyla, der har taget internettet med storm med sin sang “Water”. Derfor er de tre kunstnere fra denne uge blevet valgt ud fra forskellige kriterier: fra omtale på internettet, tilstedeværelse på festivaler til musikbedømmelser.
Liv.e
Liv.e hører man ikke så meget om siden hendes seneste album fra 2023, men hun er blevet annonceret til at optræde på Roskilde Festival i år! Dermed er hun måske ikke “i spotlightet”, men er stadig relevant inden for Neo-Soul og det, hun bringer til genren. Liv.e er en 25-årig pige fra Texas, der henter elementer fra R&B, jazz, soul og hip-hop, hvilket, sammen med hendes drømmende stemme og støvede loops, skaber eklektiske og tidløse sange. Sangeren voksede op med kirken og gospel, men det, der virkelig tændte hendes behov for at lave musik, var jazzy riffs og eksperimentel musik. Kunstnere som Lalah Hathaway eller saxofonisten Wayne Shorter er det, der inspirerer hendes moderne syn på Neo-Soul, såsom at lytte til gamle sange på repeat. Efter at have fanget opmærksomheden fra kunstnere som Earl Sweatshirt for hendes EP Hoopdreams og album Couldn’t Wait To Tell You…, er Liv.e nu mere end nogensinde en strålende stjerne inden for den avantgarde Neo-Soul, hvis vi overhovedet kan placere hende i en kategori. Det interessante ved hendes musik er hendes ønske om at bryde reglerne for struktur. Hvis man lytter nøje til Couldn’t Wait To Tell You…, har hver sang en vending, hvilket gir lytteren oplevelsen som at skifte radiokanaler. Musik for hende betyder ikke nødvendigvis kun at synge om følelser på en sang, men snarere være sangen og inkorporere stemmen som en del af melodien og kunstværket.
Yussef Dayes
Med en karriere i musikindustrien siden 2011 og et stort talent som trommeslager var det først i 2023, at Yussef Dayes udgav sit debut soloalbum Black Classical Music. Det er ikke bare et fantastisk jazzalbum, der viser kunstnerens talent, men også et inspirerende projekt, der trækker inspiration fra dub, reggae, nigeriansk, afrobeat og highlife.
Født i South East London, fik Dayes sit første trommesæt som fireårig af sin basspillende jamaicanske far. Mens hans mor spillede countrymusik og ’60s pop derhjemme, lyttede hans far til reggae og jazz på vinyl. Den eklektiske blanding af genrer blev vævet ind i hans rytmiske sans, men det var muligheden for at studere under fusion-ikonet Billy Cobham som tiårig, der sikrede hans interesse i at forfølge professionel musikerskab. Grimen og hip-hoppen, som hans venner på skolen elskede, samt jungle stil produceret af hans ældre bror Ahmad, inspirerede yderligere hans spillestil. Anerkendt som en af sin generations mest elektrificerende liveperformere, er liveoptrædener hans specialitet. Vi kan derfor glæde os til at opleve ham på SYF FOR SOLEN festival, hvor han vil levere dygtighed, intensitet og følelse!
Amaarae
Det føles som om, at Amaarae altid har været lidt en del af musikscenen, som sidemand, med samarbejder og soundtrack produktion. Men det var først i 2021, da “SAD GIRLZ LUV MONEY” kom ud, at verden opdagede hendes særlige stemme og fængende tekster. Sangen eksploderede især, da hun samarbejdede med den berømte Kali Uchis, men vi måtte vente to år for at få det ikoniske album, som er Fountain Baby, der blev den mest roste musikudgivelse i 2023. Amaarae er kendt for sin Afro-pop/R&B stil, men også for sin luftige, som “man aldrig har hørt før “stemme. Opvokset mellem Ghana og Atlanta, inkorporerede hun sin interesse for sydlig rap med sine musikalske rødder til Afrika.
-“Ghana lærte mig, hvordan jeg kunne forene min kultur med alt det, jeg har lært fra hele verden. Kernen i alt, hvad jeg gør, som trommerne, er altid afrikanske, og det er fordi det er kernen af, hvem jeg er. Så alt andet oven på det er bare en diaspora af mit sind og mine erfaringer.”