14 mar 10 hurtige til Flora Summers
Foto: Flora Summers // Martin William Landl (pressebillede)
Flora Summers er netop udkommet med sin debut EP Obsessions, og vi har været så heldige at få et interview med den dygtige sangerinde, der har svaret på vores 10 hurtige spørgsmål til hendes musik, inspirationskilder og fremtidsdrømme
Flora Summers er en svensk sangerinde og sangskriver, som selv har skrevet og produceret musikken på sin debut-EP Obsessions, der viser hendes talent frem i stor stil. Hun debuterede sidste forår med singlen “Obsessions”, en hjertevarm sang klædt i drømmende, amerikansk vintagepop, som blev godt modtaget af medier som Nöjesguiden, HYMN, CLOUT og Alfitude. Og Flora Summers har bestemt ikke ligget på den lade side siden, med flere nye udgivelser, der nu er kulmineret i en spændende EP, som helt sikkert er et lyt værd!
Min musik er… min måde at sige alt det, jeg ikke turde sige dengang. Du ved, når du efter samtalen er slut tænker “for helvede, det skulle jeg have sagt, det skulle jeg have gjort i stedet”, så samler jeg de tanker og bager dem ind i en musikproduktion. Så den ærlige… ja nogle gange lidt for ærlig haha. Og det er pakket ind i et vintage pop-twist, hvor søde stemmer og smukke strygerarrangementer møder vilde vestens guitarer og rumlende synthbasser.
Jeg begyndte at lave musik, fordi… jeg var 10 år gammel og ville være Taylor Swift. Ikke være som Taylor Swift, men VÆRE Taylor Swift.
Jeg finder inspiration i… musik, ofte gammel musik, koncerter, kvindelige kunstnere, der skriver og producerer deres egen musik og mine egne følelsesmæssige storme.
Det vigtigste for mig, når jeg laver musik, er… at det er ægte. Hellere personligt og interessant end perfekt. Men hyggebelysning og en god kaffe er også meget vigtigt for at lave musik.
Det fedeste sted, jeg kan komme i tanke om at spille med min nye EP, er… i solopgangen ved El Teide, stedet hvor vi skød og filmede de fleste videoer og billeder til EP’en. Flere tusinde meter over jorden, med helt fantastisk natur, hvor sangene kan give genlyd i det smukke, mystiske, golde landskab. Eller en svedig klub et sted i New York, er sygt svag for New York.
Den sang jeg har arbejdet mest på på ‘Obsessions’ er… det er umuligt at sige.. Jeg har brugt meget tid på alle sangene, hver eneste tone, akkord, trommeslag og ord kommer direkte fra mig . Jeg er mest stolt af produktionen om Stockholm Music Business Syndrome og teksterne om Obsessions. Jeg har arbejdet på “Little While Longer” i længst tid, jeg skrev det første vers, da jeg var 17, men jeg har lavet “Rather Kill My Feelings” om flest gange. Den første version var endda fuldstændig mestret, da jeg besluttede mig for at skrotte den og lave en helt ny version. (Jeg havde lovet mig selv ikke at gå på kompromis med mavefornemmelsen, så jeg havde ikke noget valg haha). Så alle har haft deres egen proces. “Sweet Summer Feels” kom helt sikkert til jorden mest smertefrit, det var bare godt at skrive det.
På ‘Obsessions’ ville folk blive overrasket over at vide… at al vokalen på alle sangene er optaget med computermikrofonen. Jeg har en “rigtig” mikrofon, men jeg syntes, min stemme fik sådan en cool vintage-lyd med computermikrofonen. Og det åbnede et helt nyt mindset for mig om musikproduktion generelt. Der er rigtigt og forkert, men det er ikke forkert at begå fejl.”
En sang på EP’en, som fortjener ekstra opmærksomhed, er… ‘Stockholm Music Business Syndrome’. Jeg synes, det er min bedste sang, elsker at spille den live, og jeg tror, at hvis Lana Del Rey hørte den, ville hun være stolt. Der er så mange forskellige musikalske referencer i den sang fra forskellige sange, jeg selv elsker, alt fra gamle blues sange, som min far spillede, da jeg var lille, til Tove Lo-cresendoen og Lana Del Rey i 2012. Så jeg synes, den repræsenterer meget af mine musikalske minder. Men frem for alt betyder den meget for mig, jeg var nødt til at skrive denne sang for at komme videre i livet.
Hele min personlighed er kodet til at være behagelig, være venlig, være forstående, tilgive og komme videre… Men denne sang er virkelig det modsatte. Så jeg var lidt nervøs for at udgive den, men jeg har indset, at jeg har ret til at fortælle MIN oplevelse, om et kapitel fra MIT liv, i MIN egen sang.
Historien bag EP’ens titel er… min tendens til at blive besat på forskellige måder. Jeg kan ikke gøre noget halvt, men går altid all in med hele mig. Uden den adfærd ville denne EP ikke eksistere. Jeg begyndte at lave den uden at kunne producere musik. Jeg var i mit livs værste periode af mange forskellige årsager, og jeg havde ikke nogen som helst tillid til at skrive musik, som jeg elskede så meget at gøre. Så jeg besluttede mig for at lave min egen EP, helt på egen hånd, for min egen skyld. Jeg åbnede Logic, musikprogrammet, legede lidt rundt og blev tydeligvis BESAT. Det blev mit tilflugtssted at forsvinde ind i timer i en verden af lyde, som jeg selv kunne skabe, og hvor jeg kunne ventilere alt, hvad jeg havde brug for at tale om, men ikke vidste hvordan. Det var også en utrolig følelse af frihed, at kunne have en vision for første gang og at kunne føre mig derhen på egen hånd.
Så ‘Obsessions’ er ligesom den røde tråd gennem alle sangene. “Obsessions” handler om at være besat af en person, at miste sig selv i kærligheden til en anden. “Sweet Summer Feels”… fysisk besættelse, haha! “Little While Longer” handler om at være besat af tanken om, hvad forholdet kunne være, men ikke kunne få det til at fungere. “Rather Kill My Feelings” er en stor overvejelse komprimeret i en sang, og til sidst “Stockholm Music Business Syndrome”, som handler om et forhold, der til tider kan føles vidunderligt, men også er giftigt og svært at slippe.
Når man lytter til min EP, skal man… forsvinde ind i en drømmende varm retro-sommer og føle sig skrøbelig og stærk på samme tid.