Ugens Upcoming // Sara Fjeldvær

Foto: Sara Fjeldvær // Sigrid Erdal (pressebillede)

Denne uges upcoming er norske Sara Fjeldvær, som siden barndommen har dyrket musikken gennem både sang og sangskrivning. I dag er hun et vaskeægte musikunikum, der for nylig har udgivet albummet, Stars

Siden barndommen har musikken været en dragende verden for norske Sara Fjeldvær. I et hus fyldt med instrumenter begyndte sangerinden nemlig i en tidlig alder at skrive sange med inspiration fra kunstnere som Eva Cassidy og Susanne Sundfør. Det skulle vise sig at være Sara Fjeldværs kald at skabe musik, og hun studerede derfor “Performing Jazz” på musikkonservatoriet, hvor sangskrivningen blev et endnu mere forfinet og udviklet talent. Efter mange år alene med musikken, er sangerinden i dag akkompagneret af dygtige musikere, som udgør hendes trofaste band, og medvirker i produktionen af ny musik.

Senest er hun aktuel med albummet, Stars, der sætter spørgsmålstegn ved flere menneskelige komplekser og samfundsmæssige normer. Det kan du lytte til her!

Hvem er Sara Fjeldvær?

– Det er mig! Artist og musiker fra Norge som bruger dagene på at spille klaver og lave musik. Jeg bor i den nydeligste by, Trondheim, hvor jeg arbejder med mit flotte band og en gang imellem går i studiet. Vi har lavet vores andet album, som vi udsender meget (meget) snart, med 11 sange om kærlighed, mennesker, parforhold, hensyn, lyst, ensomhed, sociale normer mm.

Hvordan vil du beskrive din lyd?

– Min lyd er meget formet af mit band, som består af vibrafon, mellotron, guitar, bas og trommer. Lyden er også meget formet af min producer Mathias Angelhus, som gerne tilføjer nogle synths, guitar og tamburin hist og her. Mine sange kommer som regel fra klaveret, og jeg kan godt lide at synge højt og meget. Så det er nok også en del af lyden. På denne plade har min vibrafonist Amund Storløkken Åse også skrevet et strygerarrangement, som virkelig farver musikken.

Hvordan startede du?

– Jeg kommer fra en ø som hedder Hitra, hvor jeg voksede op i en musikalsk familie. Vi har altid haft instrumenter til rådighed, og jeg fandt tidligt ud af, at jeg gerne vil leve af at synge. Sangskrivning kom naturligt, da jeg var 13/14, og siden da har sang og sangskrivning været essencen af ​​mit liv. Virkelig. Det er det, jeg bedst kan lide og prioriterer mest af alt. Jeg mødte flere af musikerne i mit band, da jeg var 16 og gav dem mine sange. Jeg har også spillet meget på egen hånd og begyndte at studere jazz, da jeg var 20. Nu er jeg 24 og er blevet mere investeret i sangskrivning end nogensinde før.

Kan du fortælle lidt om den proces, der foregår, når du skriver musik?

– Musik kommer jo fra idéer, og det er dem, jeg leder efter. Eller jeg prøver at narre dem til mig. Jeg skriver nogle tekstnoter ned hver dag, og nogle gange dukker der en fin melodi op i mit hoved. Da jeg flyttede alene som 16-årig, købte jeg et klaver. Det klaver har været med mig lige siden, og det er der, jeg går hen for bare at spille noget. Og så bliver det en sang. Nogle gange går det hurtigt, og nogle gange skal jeg arbejde længe, ​​og jeg kan godt lide at kende mine sange og spiller dem ofte for mig selv.

Hvilke musikere har haft størst indflydelse på din lyd?

Mit band. 100%. Det er Amund Storløkken Åse, Johannes Konstad Brevik, Alexander Riris og Øyvind Leite. Også Vegard Bjerkan og Mathias Angelhus har haft stor indflydelse. Når det kommer til andre kunstnere/musikere, har jeg fået en fuldstændig fascination af Kurt Vile, og lyttede meget til Blake Mills og Rosalía i en periode. For min sangskrivning må Rufus Wainwright nævnes, og John Grant, udover klassikere som Joni Mitchell og Bob Dylan. Men min lyd har mest med bandet at gøre. Det at vi finder ud af ting sammen, arbejder med det, og at de bringer deres eget selv ind i min musik.

Hvad er der på pladespilleren lige nu?

– Jeg lytter kun til to ting om dagen: “Bottle It In” af Kurt Vile og “Down At The Khyber” af Joel Plaskett Emergency. Jeg lytter kun til albums, jeg er ikke særlig stor på playlister, og der er blevet spillet meget af Robyns “Honey”, Odd Nordstogas “Pilegrim”, Stein Torleif Bjellas “Heidersmenn” og ABBA’s “The Visitors”.

Hvad er du/I i gang med lige nu? (på musikfronten)

– Nu udgiver jeg mit andet album “Stars” den 9. februar, og skal ud på turné med det i marts. Jeg har haft lidt pause fra at spille live denne efterårssæson, så jeg er ved at sprænge af glæde. Jeg glæder mig til at vise mine sange frem og omfavne dette stjerneunivers, jeg har skabt. Jeg er også godt i gang med at skrive nye sange og bruger mere tid på det, end jeg burde. Men det er jo det bedste, jeg ved.

Hvad er drømmen?

– Jeg lever drømmen, jeg gør som jeg vil. Drømmen er at det fortsætter og at det vokser. En dag skal jeg have grise og høns og en køkkenhave, det er en drøm, men det største af alt er at kunne leve af at spille klaver og synge og skrive sange, som folk gerne vil lytte til. Turnere og skabe noget rigtig godt. Jeg er kun i begyndelsen af ​​denne rejse, ved jeg.

Hvis du kun måtte vælge én af dine sange, folk skulle lytte til, hvilken var det så?

– Nej, sig ikke det. Som en person, der selv lytter til plader, giver det mest mening for mig at tjekke mit nye album ud. Men okay, jeg skal svare. Jeg tror “Don’t Come Around”. Eller “Meant To Love”.

Lyt til Sara Fjeldvær her!

Astrid Cornelius
astridcornelius@bandsoftomorrow.com