APHACA – Store Vega

Foto: Peter Troest / VEGA (Pressebilede)

APHACA inviterede lørdag aften på en energifyldt og gennemført koncert i Store Vega, hvor de med en eksplosiv optræden satte både sig selv og deres musikalske talent i fokus.

5/5 stjerner

Lørdag klokken 21:45 var det blevet APHACAs tur til at indtage scenen i Store Vega. Forinden havde UNG-SKAB gjort scenen og publikum varme, hvorfor folk med ivrighed så frem til at sløret skulle løfte sig fra den tildækkede scene. Da jeg lærte at APHACA skulle afslutte ballet, undrede jeg mig en kende over rækkefølgen af de to acts, eftersom jeg forestillede mig at APHACA ville gå mere lavmeldt og roligt til værks på en scene. Min undren skulle dog vise sig at blive gjort til skamme.

Sløret løftede sig, og en scene med en kæmpe diskokugle i midten viste sig frem. Fire af bandets fem medlemmer var placeret på scenen, før forsanger Rumle Hueg Kærså indtrådte og udløste et overdådigt glædesråb ud over det sædvanlige. ”Sommersol” sparkede koncerten i gang med et brag, og gjorde det klart at APHACA havde tiltrukket en stor fanbase, der kunne synge med på hvert eneste ord af sangen. 

Rumle Hueg Kærsås imponerende evner som sanger blev tidligt sat i scene, da han ubesværet sang med en storslået kraft og dybde i stemmen, mens han som forsanger også bestod opgaven om at agere performer i tæt kontakt med sit publikum. Dette kom blandt andet til udtryk under numrene ”Det sidste kys” og den nye ”Våde Øjne”, hvilke samtidig gav bandet mulighed for at skinne, da de på skift udførte soloer på deres respektive instrumenter. 

Foto: Peter Troest

Forinden APHACAs koncert, havde UNG-SKAB haft en målrettet mission om at inddæmme Vegas lokale med hjertevarm kærlighed – en mission APHACA havde tænkt sig at fortsætte med. Rumle henvendte sig til publikum med forespørgslen om at alle skulle finde deres indre blomsterbørn frem, og mindes 60’ernes gode budskaber og række et peacetegn i vejret. En symbolsk indledning til kvintettens debutsingle ”Blomsterbørn”, hvorefter den enorme diskokugle blev sat flot i scene af spotlamper, så der i lokalet blev dannet et overvældende dansegulv. 

Ved nummeret ”Hjerteklang” havde mange nok forventet at se USSEL gæste bandet på scenen, eftersom han gjorde det med UNG-SKAB en times tid forinden, men det skulle ikke vise sig at være tilfældet. I stedet tog Rumle sig overlegent af USSELs vers, og høstede begejstrede reaktioner fra publikum. 

APHACA er alle utroligt energiske på en scene, men der var også plads til at tage koncerten ned i gear ved numrene ”Din reflektion” og den nye ”Til Solen Er Sort”. Her skiftede Rumle den elektriske guitar ud med en akustisk, mens det generelt blev tydeligt hvilke beundringsværdige musikalske talenter bandmedlemmerne besidder. Som band har de en helstøbt forståelse af hinanden og optræder fuldkomment fejlfrit, hvor man skulle tro at de ikke har lavet andet end at spille koncerter de sidste 10 år. 

Foto: Peter Troest
Foto: Peter Troest

Et full-circle moment for aftenen opstod under nummeret S-tog. Her gjorde UNG-SKAB forsanger Clara Rose bandet selskab på scenen iført en APHACA t-shirt, og tilføjede sin forførende vokal til den kreative version, nummeret blev fremført i. På dette tidspunkt var koncerten allerede på sit absolut højeste, men alligevel formåede APHACA at toppe den under nummeret ”APHACA123”. Den lettere afdæmpede studieversion af sangen blev erstattet af en energiudløsning ud over det sædvanlige, hvor Rumle bevægede sig ned til publikum, og tog del i den ustyrlige fest der var sat i gang. Begejstringen fra bandet ville heller ingen enden tage, da omkvædet i alt blev gentaget hele fire gange. 

APHACA kunne det hele lørdag aften i Store Vega. Personligt er jeg utroligt overrasket over bandets evne til at forandre og forbedre deres numre på livescenen, samtidig med at besidde en smittende og inspirerende gejst, der associerer sig til nogle af de største navne herhjemme. Med udsigten til ny musik i 2024, er APHACA bestemt et navn man ikke skal sove på.  

Tags:
,
Oliver Schalck
oliverschalck@bandsoftomorrow.com