01 dec ANMELDELSE: Alsace skabte synth-pop magi i Lille Vega og fløj publikum ned til 80’ernes riviera
Foto: Alsace // PR (Pressebillede)
Venue: Lille VEGA
Dato: Torsdag den 30. november, 2023
Alsace tog styringen som piloter og fløj publikum ned til 80’ernes Franske Riviera med deres fængslende synth-pop. Vega blev forvandlet til en diskofest, hvor de dannede en unik balance mellem det nostalgiske og det moderne, hvilket gjorde koncerten til en storslået begivenhed fyldt med overraskelser og strålende energi.
4,5/5 Stjerner
Alsace er kendt for deres sexede solnedgangspop, der tydeligt trækker tråde til lyden af 70’ernes og 80’ernes popscene. De stod over for en udfordrende opgave denne kolde novemberaften. Ville de formå at sende publikum af sted på AirFrance mod varmere himmelstrøg? For det var præcis, hvad publikum denne frostklare aften var kommet for. Det var duoens første headliner-koncert efter udgivelsen af deres debutalbum CONCORDE. Albummet er en sprudlende hymne til ungdommens essens, eventyr og jagten på nye oplevelser. Men én ting stod klart efter koncertens afslutning: Det så ud som om, de havde gjort det tusindvis af gange før. Jeg tvivler ikke på, at de ville klæde den store version af Vega mindst lige så godt! Deres delikate og gennemtrængende melodiske beats gjorde det umuligt ikke at nikke med. Ja, hoftebevægelsen blev næsten en naturlov i den tætpakkede Lille Vega-sal.
Bag den danske popduo Alsace gemmer sig de to venner Emil og Kristoffer. Man kan beskrive deres fremtræden på mange forskellige måder. De minder både om Gents på speed, en moden version af Scarlet Pleasure og en moderne udgave af Wham!. Forsangeren, Kristoffer, trak med sine solbriller, lædersæt og fedtede hår stærke associationer til en ung George Michael – også vokalmæssigt er sammenligningen ikke helt forkert. Duoen er et frisk pust af originalitet, der formår at favne en glemt tid fra 80’ernes dansktop, leveret i et internationalt format med en stærk præstation af synth-soloer! På scenen blev der heller ikke sparet på mandsopdækningen med både en saxofonist, korsanger, et kæmpe keyboard-setup, bassist og trommeslager – og selvfølgelig de to frontpersoner, Emil og Kristoffer. Der var en utrolig synergi mellem de to, og som en fra publikum meget rammende beskrev: “Alle deres bevægelser var som et pose. Jeg har aldrig oplevet en duo, som man kunne tage så mange perfekte stilbilleder af, samtidig med at de bevægede sig så smooth!”.
Der var godt fyldt op med et spændt publikum inden koncertens start. Menneskemængden var helt presset op til baren, og det var en udfordring at se, hvor køen egentlig startede eller sluttede (selvom den selvfølgelig sluttede ved baren – men I kan godt forestille jer billedet). Publikum var i sig selv et lille antropologisk studie. Der var usædvanligt mange fashionable mennesker til stede, selv blandt den ældre del af publikum, der var klædt i glitter fra top til tå. Jeg så endda en mand iført et komplet zebra-sæt. Til fare for virkelig at lyde som en fra provinsen, kan man roligt sige, at det var som at være til en modeopvisning. Det ligger nok i linjerne af Alsaces musikalske signatur, der selv siger: ”Hvis man skulle beskrive det lidt malende, er ALSACE lyden af dine bedste venner, masser af hvidvin, et langbord ved den franske riviera, og en aften der ender på dansegulvet”. Måske er det netop denne musikalske telepatiske kraft, der tiltrækker de velklædte mennesker. Man skal jo være velklædt, hvis man lige pludselige sendes ned til den franske riviera! Disse tekster falder i hvert fald direkte ind i de københavner-stilede menneskers våde fantasi.
Koncerten blev sparket i gang med det første nummer fra CONCORDE, nemlig “U Don’t Understand It”, ledsaget af en synth-intro, der straks satte stemningen. Vi var inviteret til en diskofest. Forsangeren, Kristoffer, indledte de fleste numre med en lille kitsch bemærkning som “Nu er det tid til, at det bliver lidt mere sexy”, hvorefter vi blev ført direkte ind i en ægte flødesax-solo. Et af koncertens første store højdepunkter (bemærk “et”, for der var virkelig mange) var, da Kristoffer et par numre inde i koncerten sagde, “Har I tid til at tage med ud og flyve en tur, på first class?”. Publikum skreg begejstret tilbage med hænderne i vejret, for nu var det nemlig tid til deres mest afspillede nummer, “Air France”. Med dette nummer blev Alsace vores piloter ned til de varmere himmelstrøg, og vi forblev der under hele koncerten. En særlig gæst var også med ombord på denne flyvetur, nemlig SASO, der gæstede koncerten med nummeret “Lillo” og derefter sangen “You Don’t Look Like Him”. Det er altid lidt bittert, når der kommer en gæsteoptræden, fordi de forsvinder så hurtigt igen. Denne gang fik vi dog en ægte mulighed for at fornemme og opleve den aspirerende stjerne SASO, især når deres vokaler smygede sig så lækkert rundt om hinanden.
Et lille lavpunkt opstod under fremførelsen af nummeret ”Come Alive”. Her blev forsangeren, Kristoffer, efterladt alene på scenen, mens resten af bandet stod ved siden af og akkompagnerede med percussion. Dette nummer syntes måske at være deres første forsøg på at skabe et “ømt øjeblik,” men desværre mistede det noget af sin effekt med de blå/lilla striber, der svævede i luften. For mig blev fremførelsen mest af alt en karikeret parodi på 80’ernes æstetik, lidt i stil med Fyr og Flamme (selvom Alsace naturligvis rummer meget mere kvalitet). På grund af CONCORDE’s mange stærke numre faldt ”Come Alive” igennem som et af de lidt mere kedelige numre, hvilket påvirkede publikums energi ind i den efterfølgende sang. Heldigvis skiftede stemningen fuldstændig, da korsangeren bevæger sig ind på midten af scenen sammen med forsangeren Kristoffer for at fremføre et cover af Diana Ross’ legendariske nummer ”Upside Down” med nogle utroligt imponerende vokalfraseringer. Jeg havde endda den heldige oplevelse af at høre originalversionen fremført af Ross selv, da hun besøgte Royal Arena tilbage i oktober, og jeg må ærligt erkende, at Alsace fik mindst lige så meget gang i publikum, som hun gjorde. Koncerten blev afsluttet med nummeret ”Physical”, og vi blev teleporteret tilbage til Danmark, tilbage til starten af Alsaces rejse. Det var en fuldkommen afslutning på en fuldkommen koncert!