Ugens Uimodståelige // Uge 46

Foto: The Jürgen Clubs // Line Westerboe (pressebillede)

UGENS UIMODSTÅELIGE er stedet, hvor du kan finde optænding til dansegulvet og danne dig et overblik over, hvad der rører sig herhjemme, men også udenfor vores lille land. Vi har skrevet en smule om vores tre yndlingsnumre fra denne uge, og så kan du ellers gå på opdagelse i, hvad der ellers er blevet tilføjet til vores ugentlige playliste

Prisma x TV-2 – “Alt Hvad Hun Ville Var At Danse”

Det er vel næppe gået nogens næse forbi at Prisma har kastet TV-2’s gamle klassiker “Alt Hvad Hun Ville Var At Danse” op i luften og ladet den lande lige tilbage i skødet på dem selv. Prisma har taget det gamle folkekære nummer, der er kendt for sit energiske og dansbare tempo samt en livlig blanding af rock og pop, og lavet sin egen version af det. Sangen der oprindeligt indeholder karakteristiske elementer fra 1980’ernes musikscene, herunder synthesizer-lyde og en iøjnefaldende vokalstil, har Prisma nyfortolket. Prismas genfortolkning af TV-2’s “Alt Hvad Hun Ville Var At Danse” er en kunstnerisk reimagining, der bevarer det bedste fra originalen og tilføjer et friskt pust af deres eget. Den ikoniske synthesizer-lyd og den iøjnefaldende vokalstil fortsætter med at dominere, men Prisma har formået at give nummeret en moderniseret kant. En bemærkelsesværdig ændring i Prismas version er også deres tilføjelse af subtile elektroniske elementer, der bringer sangen ind i det 21. århundrede uden at kompromittere dens oprindelige sjæl. Denne fusion af det klassiske og det moderne skaber en bro mellem fortiden og nutiden, og det er netop denne blanding, der gør Prismas version så spændende. Samtidig med at Prisma respekterer originalens arv, har de også formået at gøre sangen mere til deres egen. Den karakteristiske stemning af længsel og passion, som “Alt Hvad Hun Ville Var At Danse” altid har været kendt for, forstærkes i Prismas fortolkning. Vokalen leveres med en ny intensitet, der giver sangen et nyt liv, samtidig med at den bevarer dens autenticitet.

Lyt til nummeret her!

The Jürgen Clubs – “Daddy Was a Player”
The Jürgen Clubs har i dag udgivet deres nyeste single, “Daddy Was A Player”, der på både tragisk og komisk vis dykker ned i forsanger Magnus’ personlige rejse gennem tab og uventede opdagelser. Singlen udforsker temaer om sorg, arv og de overraskelser, der gemmer sig i fortidens skjulte kroge. The Jürgen Clubs, der blev dannet i 2021, består af Magnus Grilstad, brødrene Victor og Julius Schack samt Sebastian Toft. Sammen har de skabt et unikt musikalsk univers inden for den selvopfundne genre, jacuzzi-rock, der kombinerer afslapning, sol og feriestemning.

“Daddy Was A Player” dykker ned i forsanger Magnus Grilstads personlige oplevelse af at miste sin far på tragisk vis. Et mix af sorg og humor præger singlen, der åbner op for spørgsmålet: Hvad gemmer du egentlig i din undertøjsskuffe? Magnus deler sin oplevelse og motivationen bag sangen:

“Min far døde meget uventet, da jeg var 16 år gammel. Han var en skøn, skør, vild og vidunderlig mand – og utroligt glad for det modsatte køn. Min far levede med bipolar lidelse, hvilket resulterede i, at hans handlinger en gang imellem stak lidt af. Det kom blandt andet til udtryk, da vi i familien efter hans død skulle gennemgå alle hans ting, hvor jeg som storebror hurtigt blev udpeget til at gennemgå og sortere i hans computer.”

Lyt til singlen her!

CEVIL – “Don’t Speak”
I hjertet af dansk popmusik træder CEVIL frem som en stjerneklar debutant med den dybfølte single “Don’t Speak,” der udgør det første kapitel i et større værk planlagt til udgivelse i 2024. Kunstneren, bag navnet CEVIL, er ingen ringere end 23-årige Cecilie Vahle, en sanger og producer med rødder i Djursland og nu bosat i København. Hendes musikalske rejse tager form som et internationalt klingende projekt, udgivet gennem Birk Storms anerkendte pladeselskab Junobird, der har fostret talenter som Laura Ziani og PRISMA. Singlen udfolder sig som en lydlig symfoni, hvor CEVIL selv står for såvel sang som produktion. Med en rå, autotune-inficeret lyd trækker hun lytteren ind i et sårbart musikunivers, hvor hendes kraftfulde vokal står i front, og hun åbner op for de komplekse følelser ved at befinde sig i et konfliktfyldt forhold:

“Don’t Speak handler om at forholde sig passiv til realiteten af det forhold, man befinder sig i – velvidende at udløbsdatoen nærmer sig med hastige skridt”.

CEVILs kompromisløse popmusik, med en undertone af retro- og hyperpop, trækker inspiration fra en bred vifte af musikalske kilder, herunder St. Vincent, HAIM og Caroline Polachek. Hendes værk udstråler en antifabrikeret integritet, der reflekterer hendes dedikation til ægte kunstnerisk udtryk.

Lyt til singlen her!

Ellers tilføjet til playlisten:

aomame – “darker side”

Blålyn – “Søger Du Noget Seriøst?”

Dina Ögen – “Det läcker”

Emmadop – “God It Worries Me”

Føns – “23:30”

Hjerteild – “How To Feel Safe”

JAYA – “Betænksom”

Jonahh – “All The Right Things”

Kris – “Hvor blev hun af??”

Lauge Heebøll – “Higher Love”

Laundry Boys – “Drunk On Love”

Mads Fisker – “Drømmenes Gartneri”

Marcus.wav x BJØRN x JOSVA – “Aldrig doven”

Mørkeblødt – “Oles Nye Autobil”

NikoCorlin – “Late To The Party”

Sangt – “Det Døde Hav”

Scarlett Pleasure – “Pompeii”

This boy x Nayah – “Lipstick”

Yör – “Er det nok?”

William Quist – “Er det bare mig”

802 – “22 (Velvet Vampire)”

Frederikke Pedersen
frederikkepedersen@bandsoftomorrow.com