06 nov ANMELDELSE: Jacob Aksglæde inviterede til velorkestreret popfest i store VEGA fyldt med overraskelser!
Foto: Jacob Aksglæde // PR (Pressebillede)
Venue: Store VEGA
Dato: Lørdag den 4. november, 2023
5/5 Stjerner
Akkompagneret af blæsere samt gæsteoptrædener, fremførte Jacob Aksglæde storladende pop-toner og leverede hvert nummer, som om det var deres sidste.
Jacob Aksglæde formåede at præsentere publikummet for et højintensivt popshow lørdag aften, hvor alt virkede koordineret ned til mindste detalje, uden at det mistede sin autentiske værdi. Jacob Aksglæde bevægede sig over scenegulvet med en naturlig elegance, hvilket de fremmødte deltagere loyalt responderede til som et skrigende ekkokammer, der spillede op til dansefest.
Med en rand af trofaste unge fans, der holdte fast med et jerngreb i scenekanten, tegnede skikkelsen sig af Jacob Aksglæde på scenen. Her stod forsangeren badet i et enkelt skarpt hvidt lys, der stod i tydelig kontrast til en neonblå baggrund. Efter et hemmelighedsfuldt dunkelt klaverspil med distortede og rungende effekter, bredte tonerne sig af det nostalgiske nummer “Midt I En Skål” fra albummet, Ting Ændrer sig (2020). Selvom Aksglædes ansigtstræk var gemt væk bag en røgfyldt dis, afslørede hans karakteristiske gestikulerende håndtegn sig i silhuettens røg, og markerede begyndelsen på den storladende popfest.
Koncertens første del bød blandt andet på hitsene “Tyv”, “Halvgud” og “Passager”, hvor publikummet blev henlagt i frydens ekstase. Hvert nummer efterlod publikummet endnu mere opstemt end sangen forinden. Bandet afsluttede ofte numrene i en storslående finale-stil, hvor udstrakte akkordprogressioner og højenergiske trommer nåede deres maksimale potentiale, inden de takkede af. Derudover præsenterede bandet et blæser-arrangement på nummeret “Passager” , hvor to koreograferede blæsere betrådte scenen synkront, og overtog temaet til sangen med hæsblæsende manér. Resten af koncerten var ligeledes akkompagneret af de stemningsskabende blæseinstrumenter, der ofte understøttede numrenes musikalske hooks, og gav en dybde til den store pop-produktion.
Derudover overraskede Jacob Aksglæde publikummet med hele to gæsteoptrædener fra ANYA og Dopha, som fremgår på de karakteristiske numre: “Femte Sal” og “Det værste Det Bedste”. Dette gjorde sig bemærket i publikummet, der omdannede sig til et menneskehav af hænder, som tydeligt markerede deres tilfredshed. Ligeså bød koncerten på en akustisk version af “Fantomfølelser”, hvor bandet placerede sig midt i menneskemængden, og spillede i øjenhøjde med koncertgængerne. Trods en løs guitar forbindelse og et publikum der sang lidt ude af takt, tilførte dette indslag en blid undertone til den store pop-produktion, der fremhævede sangens integritet.
Derved gjorde koncerten ligeledes plads til de mere neddæmpede sjælere i bandets repertoire, som gav et velfortjent pusterum i sceneshowets mættede opbygning. Her stod nummeret “Bølger” frem som et af koncertens højdepunkter, hvor publikummets anerkenderne skrig blev forstummet og erstattet af en fintfølende fællessang. Der bredte sig en finurlig stilhed i det store lokale, hvor publikummet med små stemmer erklærede sig enige med forsangerens budskab om at give sig hen til livets gang og “Lad I morgen være i morgen okay / Lad vær at slå i dag ihjel”.
Det fremstår tydeligt, at Jacob Aksglæde er en kunstner, der appellerer til en bred publikumsskare. I store VEGA minglede unge mennesker sig med ældre venindepar og hele familier, der alle var mødt op for at nyde den alsidige popmusik. Dette viser blot Jacob Aksglædes store virkefelt, som en kunstner der lige præcis ved, hvordan man komponerer det perfekte popshow uden at miste sig selv.