Ea Othildes album udforsker nye musikalske stier med modent udtryk

Foto: Ea Othilde //  Hans Olav Settem (Pressebillede)

Ea Othilde har udgivet et debutalbum, der byder på skæve toner og atmosfæriske lydbilleder leveret med en musikalsk overlegenhed

Norske Ea Othilde har udgivet sit nyeste album: Mary, Aren’t You Tired, som indhyller lytteren i et æterisk musikalsk univers fyldt med skæve toner og luftige vokalleveringer. Udgivelsen præsenterer ligeledes sanselige kompositioner, der giver plads til at puste ud i atmosfæriske lydbilleder, som man blandt ser på numrene: “By Now It’s All Forgiven” og afslutningsnummeret: “Norwegian Scum”. Ligeledes introduceres albummet med tracket: “Room #33”, der indvier lytteren i hendes veludtænkte univers. Nummeret inkluderer tøvende men kraftfulde, fremadskuende trommer, der giver konnotationer til det legendariske trommespil, som forekommer i “Weird Fishes / Arpeggi” af Radiohead. Dog i denne version akkompagneres de af præsente strygere og Ea Othildes nynnende klange, der langsommeligt harmonerer med lydbilledet.

Generelt er albummet omsluttet af veludtænkte harmonier med skæve rytmikker, der giver plads til eftertanke. Ea Othilde udvikler derved sin musikalitet med nye stilbevidste greb. Dette understreges desuden i albummets anden sang: “I’m Tired Of The Noise”, som med et stærkt kor og distortede guitarer der peger tilbage på rocket 00’er lyd, bliver til en medtagende hymne i Ea Othildes hænder. Dog genfinder man ligeledes Ea Othildes tidligere lyd på den nyeste udgivelse, som bl.a. kommer til udtryk på nummeret “Perfect Day”, der vækker associationer til hendes stærke EP: How I’d Like It To Fade fra 2022.

Den blot 18-årige Oslobaserede musiker, Ea Othilde, skaber pop/rock inspirerede lydbilleder med påvirkning fra Franz Ferdinand, PJ Harvey, Radiohead og Elliot Smith.

Lyt til albummet her!

Tags:
Anna Sofie Christiansen
annasofiechristiansen@bandsoftomorrow.com