Martha Elisabeth smider dygtighedsmennesket ud med badevandet

Foto: Coco Ardal (pressebillede)

Den danske artpop sanger er tilbage med ny single, der både er et hudløst ærligt pop-hit og en kommentar til den udbredte tendens om altid at skulle være god til alt. Martha Elisabeth udforsker denne følelse, og sætter spørgsmåltegn ved hvad det indebærer at være “Miss Perfection”

Hvis man bare er det mindste opmærksom på tidens tendenser og begivenheder, står det klart, at vi er ved at nærme os et nyt ungdomsoprør. Men ikke som man har set det før. Det er uden hanekamme og læderjakker. I stedet er der fokus på en altopslugende præstationskultur, der fortsat udøver psykologiske overgreb på hele befolkningen, unge som gamle. I førstehåndsperspektiv beretter singer/songwriter/producer Martha Elisabeth om denne problematik, med det følsomme og reflekterende pop-anthem “Miss Perfection”. Sangen beskiver en følelse af at stå på dansegulvet og høre “Dancing on My Own” med Robyn, at synge med på sangen og danse sig igennem livet, selv når overskuddet er minimalt. Martha Elisabeth udtrykker sig selv med ærlig og selvudleverende sprog, i stil med Taylor Swift, og sætter spørgsmålstegn ved falske facader af perfektion og overskud.

Om singlen tilblivelse skriver Elisabeth:

– “I maj måned skulle jeg have spillet en solokoncert på årets SPOT festival. Kort fortalt crashede jeg dagen før, fordi jeg havde løbet, hvad der føltes som et maraton i sprint i alt for lang tid.Jeg endte derfor med at aflyse koncerten. Pludselig havde jeg et par dage helt fri. Tid til bare at klimpre påmin guitar. Jeg slog op på en tilfældig side i en bog og faldt over overskriften“dygtighedsmennesket”. Det ord ramte plet i mig. Som lille blev jeg kaldt Pippi Langstrømpe, fordi hun var så god til alt. Det blev (ubevidst) en stor del af min identitet – hvilket nu har udviklet sig til en decideret forventning om, at jeg skal være dygtig til det hele. Nu vil jeg prøve at være lidt bedre til ikke at give en fuck og til at være uperfekt perfekt

Trackets ærlige og alvorlige tema er i verset omkranset af pumpende, plukkede strygere der bidrager til et let og boblende udtryk, mens omkvædet i højere grad præges af typiske rockelementer, som grounder sangerens følsomme falset. Halvvejs inde i nummeret opstår et desorienterende kontraststykke, der trækker på Elisabeths art-poppede sensibiliteter. Her præsenteres vi for et langt mere kynisk, apatisk udtryk, hvor clubby bas stabs, dystre, forvængede guitarer, og komiske xylofon glissandoer udgør det håbløse lydbillede, alt i mens sangeren på ufølsom vis remser egne forventninger op til hendes selv

Bag projektet står Martha Elisabeth Zingraff Vesterskov, en kunstner med et ben plantet i musikken og det andet i moderne dans. Gennem de seneste år har hun taget et tværkunstneriske spring, herunder den udsolgte forestilling “Get Angry with Us” på Østerbro Teater, og en performance koncert på teatret Aveny-T. Yderligere har kunsteren imponeret med debut-EP’en Lucy, der var med til at sætte artpoppen på den musikalske dagsordenen.

Lyt til singen her!

Andreas Madsen
andreasmadsen@bandsoftomorrow.com