29 sep ANMELDELSE: Jorja Smith leverer en musikalsk perle med æstetiske konflikter
Foto: Jorja Smith // Mike Excell (Pressebillede)
Jorja Smith har netop udgivet sit kun andet album, der viser, hvordan sangerindes musikalske udtryk har modnet sig som en god vin, der dog godt kunne have stået en smule længere.
3,5/5 Stjerner
Jorja Smith er kendt for at levere svedige dansehits, der sætter ild under dansegulvet i nattelivet, samtidig med at hun har en finesse for at lave klassiske R&B sjæler med et personligt præg. Med hits som “Slow Down”, “On My Mind” samt den latinbaserede rytmiske sang “Be Honest”, cementerer hun sig selv som en mestre i at skabe sange, der spreder gode energier. Nu er Jorja Smith klar med sit andet album: Broken is the Man, som udkommer fire år efter (!!!) hendes første album: Lost & Found (2018). Derved har forventningerne været skyhøje med den nyeste udgivelse, og det har ikke været forgæves!
Med det nyeste album udviser Jorja Smith, hvordan hun elegant kombinerer store dansehits som “Little Things”, der allerede har været udgivet og elsket siden maj, til underspillede kompositioner som man finder på albummets ottende sang: “Try an Fit In”. Her opbygges sangen af et komplekst mættet lydbillede der blandt andet karakteriseres ved en kontinuerlig elektronisk puls, som markeres i en muted lyd, der sætter fokus på Jorja Smiths overlegende vokal.
Albummet har et dynamisk forløb, som kickstartes af sangen “Try Me”, som på mange måder er en slap start på det ellers velkomponerede album. Sangen bygges op igennem et kontinuerligt kompakt lydlandskab, der hele tiden bygger til en kulmination, som aldrig indfries. Dog afløses sangen med de to fængende numre “She Feels” og “Little Things”, som helt klar er nogen af albummets mest skinnende perler. Begge numre centrerer sig omkring de tunge beats, som bliver det bærende musikalske element, der ledsages af en stor vokalpræsentation fra Jorja Smith. Generelt er det tydeligt, hvordan Jorja Smith er en elegant ordsmed, som med en følelse af lethed smidigt kan frasere i de høje falset toner samt overdøve de tungere kompositioner med en ligeså kraftfuld levering.
Dog giver albummet et indtryk af, at der mangler en gennemgående rød tråd, som skaber en følelse af en genremæssig fragmentation i lytteroplevelsen. Dette understreges blandt andet af sangen “GO GO GO”, der ud fra sine egne præmisser, er en velkomponeret klassisk up-tempo popsang, men som i albummets kontekst virker som en udstikker i forhold til den æstetik albummet sigter imod. Dette er ligeledes præsent i albummets titelsang: “Broken Is The Man”, der på mange måder tager den højintensive popsang, som man hører på “GO GO GO”, ned i tempo til en R&B sjæler – som dog er mere pop end R&B, der på mange måde bærer et præg af en banal nedtonet popballade.
Men, og det er et men – for albummet indeholder ligeledes afbalancerede R&B melodier, der formår at kombinere den tunge rytmiske grundtone, som er præsent i mange af Jorja Smiths succesfulde numre, og tage dem ned i et veludtænkt format. Dette ser man blandt andet på sangen “Falling or Flying”, der i et tøvende minimalistisk beat, giver plads til at Jorja Smith frit kan udfolde en organisk vokallevering – som af og til suppleres af et harmoniserende kor, samt et kort indslag af et stryger motiv. Dette bidrager til sangens dynamiske udtryk, der har en spændende uforudsigelige struktur. Sangens abrupte afslutningen understreger dette, og efterlader lytteren med en følelse af, at vil have mere.
Jorja Smith udviser en stor musikalsk modenhed i sin seneste udgivelse, der formår at trække på det lydunivers, som sangeren er blevet kendt for samtidig med, at hun formår at udfordre lytteren med nye formater – på godt og ondt.
Lyt til albummet her!