ANMELDELSE: Barselona står kampklar på den musikalske frontlinje med et Væbnet Hjerte

Foto: Barselona // MODERN-DAY architect (pressebillede)

Albummet er som en kærlighedshistorie til Generation Z. Det taler direkte til unge mennesker, der står over for de udfordringer, usikkerheder og muligheder, som deres tidlige 20’ere bringer med sig. Barselona har virkelig dykket dybt ned i musikken på dette album, hvilket medfører en ny eksperimenterende lyd. Denne lyd giver albummet en unik og moderne udtryksform, der skiller sig ud. Barselona har formået at sammensmelte forskellige musikalske lydelementer på en organisk måde. De har kombineret deres tidligere poplyd med den nye rocksignatur og elektroniske elementer på en måde, der tydeligt viser deres sande identitet. Væbnet Hjerte er uden tvivl Barselona’s mest modne arbejde hidtil, hvilket cementerer deres plads som en betydningsfuld stemme inden for dansk musik.

4,5/5 stjerner

Barselona har altid været det perfekte soundtrack til sommerfesterne, og når jeg tænker på albummet ’Drengepop’, dukker minderne om Roskilde Festival 2017, Rising Scene, gymnasie­starts­fester og den pludselige store trang til at få pandehår op. Barselona har været en hel generations ubesværede lydkulisse, og det er netop den atmosfære bandets to første EP’er, Sommerkys og Drengepop repræsenterer: Den ubekymrede, lette og legende tilgang til livet. Men i 2019 skete der for alvor et paradigmeskift med udgivelsen af hele to (!) albums, hvilket føltes som en form for spaltning, men samtidig fungerede det som en Yin-Yang-symmetri med det lette og lyse album Hjertebank og det noget mørkere album Legebørn. Det sidstnævnte album blev for alvor startskuddet til Barselonas videre musikalske rejse. Selvom Hjertebank for altid vil stå som et af de bedste dansksprogede popalbums i nyere tid for mig, var det umuligt at ignorere den nye, mere rockede Barselona-lyd på Legebørn. Og ignoreret blev den bestemt ikke. Året efter var det produktive band allerede klar med deres tredje album, 1 Dag Er Vi 1 Minde. Dog led dette album lidt for meget under musikalske suk over tilværelsen og eksistentielle spørgsmål.

Efter en tre års udgivelsespause er Barselona endelig tilbage med deres seneste album, Væbnet Hjerte, som bl.a. består af de tre allerede udgivne singler: “Lyden af Livet,” “Real Love” og “Ind I Mørket Ud Af Det Blå.” Med dette album viser Barselona sig nu i deres fulde pragt som de dristige katte, de er – katte, der er villige til at springe ud fra femte sal, men stadig evner at lande sikkert på alle fire poter. Hvor 1 Dag Er Vi 1 Minde virkede som en resigneret erkendelse af, at alt har en ende og fokuserede på temaer om ligegyldighed, så synes Væbnet Hjerte at fungere som et væbnet svar på livets kaos og uretfærdige betingelser, nøjagtigt som titlen antyder. På denne måde præsenterer Væbnet Hjerte sig som et yderst kraftfuldt album, der tager lytterne ved hånden og sammen vil kæmpe mod livets komplekse spørgsmål. Da jeg første gang lyttede til dette album, tænkte jeg, at bandet endelig har fundet frem til sin lyd. De formår nemlig med dette album at integrere deres tidligere ubekymrede popvibe, som tidligere produktioner havde været præget af, sammen med deres nye rocksignatur. Med dette album demonstrerer Barselona den modningsproces, de har gennemgået, samtidig med at man kan fornemme tilstedeværelsen af de unge drenge, der engang udgjorde soundtracket til en hel generations sommerfester. Barselona har formået at udvikle sig i takt med deres publikum, hvilket gør dem yderst aktuelle.

Det samlede lydbillede på albummet udgør en fusion mellem det maskinelle og det menneskelige, hvilket spejler albummets tematiske fokus på melankoli og håb. Albummet præges af elektroniske, programmerede elementer og en kraftig bas, som dog lejlighedsvis brydes af fængende synth-hooks. I flere af numrene får Ruds vokal støtte fra et kor, især i nummeret “Real Love,” hvor Rud’s vokal bevæger sig som i en elegant dans med korfraseringer, samtidig med at den konstante elektroniske instrumentering får fuld udfoldelse i omkvædet. På dette nummer lykkes det virkelig for Barselona at smelte det maskinelle og menneskelige udtryk sammen på en imponerende måde, hvor det musikalske udtryk bliver båret frem af kontrasternes magi.

Albummet begynder med det mere rolige nummer, ”Griber Ud Griber Intet” som skaber en stemning af introspektion og eftertanke, og dette sætter tonen for resten af albummet. Nummeret følger en todelt struktur, hvor den første halvdel præsenterer krav-og-resultat-sætninger, som understøttes af en let, men rå guitarspil. Her er forskellige betingelser direkte knyttet til specifikke resultater. For eksempel synger Rud: ”Man skal elskes, før vejen tilbage er en længsel efter nogen.” I den anden halvdel bryder Ruds vokal igennem, med støtte fra et backingkor. Her synger han: ”Griber ud / men griber intet / Jeg ser frem / til at høre fra dig.” Dette symboliserer overgangen fra krav og forventninger til ligegyldighed og understreger følelsen af tomhed og isolation, hvor troen på at nå ud til nogen er blevet erstattet af ligegyldighed og venten på en respons. I min opfattelse virker den eksistentielle dybde og det musikalske udtryk i dette nummer en anelse tungt, men heldigvis forbliver dette et enkeltstående tilfælde på resten af albummet.

Det andet nummer på albummet, “Lyse Nætter,” er for mig uden tvivl højdepunktet på hele albummet. Denne sang vækker minder om en cykeltur gennem København en alt for tidlig sommermorgen, når man er på vej hjem fra byen og føler sig som den eneste, der er vågen i hele byen. Når man lytter til denne sang, får man lyst til at trampe hårdt i pedalerne, med vinden i håret og en fyldig fornemmelse af ægte frihed i maven. Det er netop denne følelse af at værdsætte vigtigheden af sådanne øjeblikke, som Barselona ønsker at minde os om, når Rud synger: “Du kan drukne dig i lyse nætter / men aldrig helt forstå / at de ikke kan lyse på os for evigt”. I dette nummer pumpes synth-tonerne til det maksimale, samtidig med at Rud virkelig udfolder sin storslåede vokalregister i omkvædet, hvilken kun gør en sulten på noget mere. Men lige som man tror, at man har nået albummets højdepunkt med nummeret ”Lyse Nætter” indtræffer det næste nummer ”Real Love”. Lyden i dette nummer er præget af en imponerende tyngde, skarpe elektroniske elementer og en fremtrædende brug af synthesizere. Det er som om, de musikalske elementer i sangen afspejler dens tematiske indhold, idet det maskinelle og moderne udtryk smelter harmonisk sammen med en mere organisk dimension takket være kor-harmonier, på samme måde som den moderne datingkultur balancerer mellem det teknologiske og det menneskelige. Denne kontrast forstærkes af tilstedeværelsen af violiner og celloer, som blødgør det ellers kølige musikalske univers på en bemærkelsesværdig måde.

Albummets svageste numre på er “Fodspor,” “Ude I Røgen” og “Månen”. De nærmer sig nemlig alle en form for ensformighed. Heldigvis er det smukke og karakteristiske albumtitelnummer, “Væbnet Hjerte,” placeret mellem “Ude I Røgen” og “Fodspor,” hvilket lige akkurat forhindrer lytteren i at blive mættet af den samme lyd. Selvom alle tre numre er drevet af en forfriskende fremadskuende energi, mister de en smule musikalsk værdi og virkning på grund af kompositorisk og produktionsmæssig ensformighed.

Heldigvis bliver denne følelse fuldstændig gjort til skamme af albummets ottende nummer, “Lyden Af Livet.” Nummeret begynder med en kort synth-intro, som senere bliver et gennemgående tema i hele sangen. Dette melodiske hook vækker øjeblikkelige minder om Barselonas tidligere popproduktioner, som vi kender fra Legebørn. Men det skifter hurtigt til en progressiv og projektillignende synthlyd i versene, akkompagneret af rytmiske trommer, der kulminerer i omkvædet, hvor Rud virkelig får lov til at udfolde sit fulde vokalregister. I dette nummer demonstrerer de imponerende, hvordan de fusionerer deres tidligere ubekymrede popvibe med deres nye, fremadstormende rocklyd. Når Rud synger: “Måske / først når det bliver stille / kan vi høre / lyden af livet”, rammer han direkte ind i den moderne jagt på det konstant bedre, der ofte overdøver det egentlig vigtige i livet. Budskabet kommer klart og tydeligt igennem.

Alt i alt har Barselona skabt et ambitiøs og forførende album. Selvom albummet indeholder nogle mindre stærke øjeblikke, bliver enhver tvivl fuldstændig gjort til skamme af albummets højdepunkter, der skaber et følelsesmæssigt og musikalsk sus. Væbnet Hjerte er et manifest for en generation, der står klar til at tage livets komplekse spørgsmål ved hornene. Barselona går i krig med deres væbnede hjerter, og resultatet er en bemærkelsesværdig og forfriskende lydoplevelse, der cementerer deres status som betydningsfulde aktører på den danske musikscene.

Tags:
Frederikke Pedersen
frederikkepedersen@bandsoftomorrow.com