18 aug Protomartyr – Loppen
Foto: PR
Venue: Loppen
Dato: 17. august 2023
Protomartyr blæste sveden af udsolgte Loppen, men den store eksplosion udeblev.
4/5 Stjerner
Sommerens omskiftelige vejr havde hærget København det meste af August måned. Der var bagende hedt, da Protomartyr gik på scenen i det lave mørke lokale, som er Loppen på Christania.
Bandets sjette plade udkom blot to måneder tidligere, hvilket har givet den tid nok til at deres fans har kunnet give det et par afspilning på Spotify. Jeg var derfor selv spændt på at høre numre fra det nye udspil Formal Growth in The Desert første gang live.
Bandet er kendt for deres ætsende, eksplosive og skæve postpunk lyd, som udfoldes i kvartetten – bandet havde dog denne aften en ekstra mand bag instrumenterne.
Efter det svenske opvarmningsband JJULIUS havde varmet op for Protomartyr med kosmisk postpunk, var Loppen godt hedt. Det lille mørke spillested på Christiania havde udviklet sig til en regulær sauna, hvor det eneste, som kunne køle de fremmødte fans ned, var enten isvandet oppe ved baren eller de kolde Christiania-øl, som blev hevet op under disken.
Selvom temperaturen kun føltes som, at den gik opad, imens vi ventede på, at Protomartyr kom på scenen, var publikummet allerede godt mast sammen foran monitorerne. Stemningen var høj, og folk glædede sig til at se bandet, som havde rejst fra Detroit.
Da bandet trådte ud på den lave scene, som gjorde, at man knap nok kunne se dem for de høje hoveder, steg stemningen. Der blev piftet og tilkendegivet begejstring blandt publikummet. De startede koncerten med åbningsnummeret, “Make Way”, fra deres nyeste udgivelse.
Publikummet brød ikke ud i en masse moshpit men nikkede derimod anerkendende med hovedet og kroppen. Det betød dog ikke, at det udsolgte Loppen ikke var fanget fra første trommeslag. Det var blot en bestemt slags koncertgænger, som var mere oppe i årene, hvor de voldsomme og skubbende enerigudbrud er lagt lidt på hylden.
I forbindelse med udgivelsen af Formal Growth In The Desert er bandet ud på en længere turné, der løber fra august til november – med en lille pause i oktober. Det var derfor i slutningen af første halvdel af turnéen, da postpunkerne besøgte den proppede Loppen. Bandet fyldte godt på scenen, og forsangeren Joe Casey stod på sin karakteristiske måde med mikrofonen. Han er kendt for at sætte mikrofonen så højt oppe som muligt, så han skråler op imod himlen som en slags dæmonuddrivelse af sig selv – og publikummet.
Bandet var velspillende med deres bidske og kontante guitarriffs og løbende trommeslag. Joe Casey havde samtidig en dyb formanende stemme, som krævede publikummets absolutte opmærksomhed. Hans vokal brød igennem det tunge og mørke lydbillede som en kniv og rev publikummet ind i Protomatyrs mørke verden bl.a. i sange som “The Devil in His Youth” og “Fun in Hi Skool”.
Det tog dog et par sange før, at frontmanden henvendte sig til publikummet. Det var med en slags ligegyldighed med henkastende kommentarer. Når publikummet råbte komplimenter imod bandet, blev de modtaget med et skuldertræk og ordene: ” Kissass”. Joe Casey sagde, at det var tredje gang på Loppen – så måske var de blevet for vante til de rosende ord?
Protomatyr skabte en svedig stemning, som næsten udviklede sig til et moshpit, da de nåede til ekstranumrene. De havde gemt den eksploderende og eksorcismeuddrivende sang “Why Does It Shake”, som fik de fremmødte til at frigøre den energi, som de havde bygget op under koncerten.
Protomartyr leverede en velspillet koncert, som publikummet tog imod med åbne arme. Der føltes dog stadigvæk som en afstand imellem publikummet og de scenevante musikere. Måske havde de mange koncerter indhentet dem eller alderen, hvor de eksplosive sceneshow var ovre.