Bon Iver – Syd For Solen 2023

Foto: Mathias Bak Larsen (Pressebillede)

Syd For Solens scoop af et hovednavn, Bon Iver, fortryllede i passager Søndermarkens idylliske omgivelser torsdag aften, mens Justin Vernon distancerede sig bag hørebøffer og et energiløst udtryk, der satte musikken i højsædet.

3/5 stjerner

Menneskemængden der havde samlet sig foran Syd For Solens største scene Under Kronen var intet mindre end massiv, lang tid før hovednavnet Bon Iver ville betræde scenen. Det amerikanske enmandsband lagde senest vejen forbi Danmark i 2019, så artistens mange fans havde naturligvis valgt at bruge deres torsdag aften i Søndermarken, i selskab med Justin Vernon og hans band. Allerede fra showets start, var det en indadvendt og stillestående Bon Iver vi fik at se, hvor han iklædt pandebånd og de efterhånden ikoniske store hørebøffer fremførte sine numre, hvilket skabte en ærgerlig distance mellem ham og hans publikum. Vi skulle 4 sange ind i koncerten, før Vernon henvendte sig til publikum, med en benovelse over det flotte fremmøde.

Herefter fulgte det sårbare nummer “PDLIF”, som vækkede genklang hos de fleste, mens et flot lysshow formede farverne af en solnedgang, i samme moment som solen gik ned bag scenen. Inddragelsen af det kunstige og det virkelige i samme rum var i særdeleshed indtagende, hvilket blev godt bakket op af bandmedlemmernes bidrag, hvor de pulserende og eksperimenterende synths fik selskab af en saxofon, mens Bon Ivers unikke falset endelig fik overvundet publikum, der faldt i omfavnelse med hinanden. Nummeret “Hey, Ma” fra pladen i,i skabte ligeledes kærlighed i luften, hvorefter Vernon med det smertefulde vocoder-track “715 – cr∑∑ks” for alvor åbnede op for følelserne, stående alene centralt på scenen med spotlyset rettet mod kun ham.

Foto: Mathias Bak Larsen

“33 “GOD”” indledte tusmørket, der lige så stille indfandt sig i Søndermarken, mens Bon Iver fortsatte settet med et lettere opgivende udtryk, der måske mestendels skyldes musikken, der overvejende kredser sig om ulykkelig kærlighed og sorg. De alternative indie-numre gjorde den røde løber klar, til det gigantiske hit “Skinny Love”, som størstedelen af publikum tydeligvis havde ventet i spænding på at opleve live. De fleste kunne synge med på det skrøbelige guitarnummer, ligesom det også var tilfældet med den efterfølgende klassiker “Holocene”, der fortsatte seancen af rødglødende stroboskoplys fra scenen. “Naeem” og “22 (OVER S∞∞N)” ledte koncerten hen mod sin afslutning, der desværre ikke bød på de store overraskelser. Der er ingen tvivl om Bon Ivers kolossale kunstneriske talent, hvis musik er genredefinerende for en hel generation. Dog er evnerne på en livescene ikke blandt artistens største styrker, hvorfor torsdagens afslutningskoncert blev en lettere energiløs konference, der understregede musikken som værende det vigtigste.

Oliver Schalck
oliverschalck@bandsoftomorrow.com