Ugens Upcoming // Freyr

Foto: PR

Det skandinaviske udtryk er let at finde i fremadstormende Freyr, som med sin evige musikalske udforskning og udfordring, byder på helt unikke lydlandskaber og eftertænksom og ofte motiverende lyrik.

Med sine rødder i det svenske, udtrykker Freyr mange musikalske idéer og tankegange og udfordrer grænserne for hvad folk-musik er. Hans bløde stemme og finurligt formulerede lyrikker står stærkt sammen med smukke melodier fra ethvert tænkeligt instrument. Der er ingen grænser i musikken, hvor lette guitarer bliver mødt af store synthesizers, sangstemmen bliver mixet med rap og der er lige vægt mellem congas og stortrommer. Typisk er folkemusikkens rødder fremtrædende, men sjældent i sin rene form og ofte blandet sammen med udtryk fra mange forskellige genrer.

Freyr er uden tvivl en helt unik kunstner, og har med sit kun ene album, ene EP og en håndfuld singles allerede fundet sin vej dybt ind i hjerterne hos mange skandinavere. Det er også tilfældet her hos redaktionen, hvor de skønne melodier ofte er at finde i højtalerne. Dermed har Freyr gjort sig mere end fortjent til denne Ugens Upcoming, hvilket naturligvis betyder et lille interview, som kan findes herunder:

Hvem er Freyr?

Jeg er klar! Hvis jeg får en invitation til at prøve noget, gør jeg det gerne, selvom jeg aldrig har gjort det før – salsa? Selvfølgelig. Cricket? Selvfølgelig. Dragshow? Selvfølgelig. Jeg er patologisk interesseret i alt muligt.

Hvordan vil du beskrive din lyd?

Jeg har ingen hæder; jeg blander gerne beats med folkemusik, synthesizer med country. Jeg tager fra det ene og det andet uden at skamme mig. Det betyder ikke, at jeg aldrig skaber traditionelle lydbilleder, for det gør jeg ofte, men jeg bliver mest begejstret, når jeg udfordrer grænserne en smule.

Hvordan startede du?

Jeg spillede tværfløjte som barn og kunne virkelig godt lide det! Jeg begyndte at skrive musik som barn og har aldrig holdt pause. Nu er jeg 30 år, skriver mere end nogensinde og har stadig meget at lære!

Kan du fortælle lidt om den proces, der foregår, når du skriver musik?

Inden jeg træder ind i mit hjemmestudie, har jeg altid teksten, akkorderne og melodien klar. Det begynder ofte med en musikalsk idé – en melodi, en akkordsekvens eller en rytmik – og så er det tid til at skrive teksten.
Jeg behandler teksten mere og mere som en form for fortælling. Jeg kan ikke lide selvmedlidenhed, negativitet eller hjertesorg. Jeg foretrækker at skrive om kampgejst, eventyr (lidt action) og lidenskabelig kærlighed.
Når jeg sætter mig i mit hjemmestudie, tager teknikken over. Jeg optager sang og instrumenter, programmerer trommer og arrangementer, indtil musikken når en kvalitet, som jeg mener fungerer som præsentation. Når jeg har fået grønt lys, kontakter jeg en professionel studie og producent. Der begynder finjusteringen.

Hvilke musikere har haft størst indflydelse på din lyd?

Jeg var dårligst til rytme i skolen, men jeg har arbejdet utrolig hårdt for at forbedre det gennem årene. Jeg har lyttet meget til trommeslagere som Gavin Harrison, Neil Peart, Phil Collins osv. Derudover har jeg (selvfølgelig) lyttet til mange singer-songwriters for deres tekster, såsom Bob Dylan, Peter Sarstedt, Nathalia Lafourcade, Frazey Ford, Silvio Rodriguez, Bubbi Morthens osv.
Men hvis jeg skulle vælge én eller to personer, ville det være mine skånske venner Petter og Johan, som lærte mig at rappe. Jeg følte, at jeg fik en enorm fordel, når det kom til at formulere mine melodier og tilføje en lidt usædvanlig kant til min “folkmusik”.

Hvad er der på pladespilleren lige nu?

Hvis jeg går ind og ser på min Spotify lige nu, spiller “3days” med Rhye i baggrunden.

Hvad er du i gang med lige nu? (på musikfronten)

Jeg udgiver singler hver fjerde uge, og jeg arbejder hårdt på et nyt album. Jeg er lige kommet hjem fra Singapore, hvor jeg tilbragte meget tid i et K-pop studie. Det var helt sikkert en “gamechanger” at se, hvordan de arbejder der.

Hvad er drømmen?

Drømmen er at fortsætte præcis som jeg gør lige nu og tilføje en turné eller to om året, der giver livet en ny dimension udover det gode, jeg allerede har.

Hvis du kun måtte vælge én af dine sange, folk skulle lytte til, hvilken var det så?

Abandoned Places. Jeg synes, den demonstrerer det, som jeg har fortalt om i interviewet, godt.

Hvis din musik var en drink, hvilken ville den så være?

Greyhound Drink (plejede at kalde den for Budenheim Sunrise).

Tags:
Emil Manthey
emilmanthey@bandsoftomorrow.com