Ugens Vigtigste Albumudgivelser // Uge 15

Foto: Toby Ernest // Dennis Morton (Pressebillede)

Her er vores guide til denne uges vigtigste albumudgivelser. Vi har forsøgt at finde noget, der både passer til en festlig weekend såvel som en hyggelig dag på sofaen. Læs med og fang noget ny lyd blandt vores favoritter.

Azilda – itsazilda

I 2021 sprang Azilda ud som soloartist med “Green Light”-singlen. Siden da har hun blandt andet været Ugens Upcoming på P3, mens danske såvel som udenlandske medier har stået i kø for at rose hendes evne til at blande sine angolanske rødder med kærligheden til popmusik i et dybt personligt musikunivers, som netop har fået et nyt indspil med EP’en; itsazilda. Hendes personlige aftryk på musikken har aldrig været tydeligere end nu, og Azilda forklarer, at hun bliver mere og mere sig selv rent musikalsk:
– Jeg er ikke en del af en stor kommerciel maskine længere, og nu har jeg endelig fået mulighed for at lave præcis den musik, jeg selv har lyst til
fortæller den 27-årige sanger og hentyder til X-Factor-sejren, hvor hele Danmark lærte hende og søsteren Anilde at kende som Embrace i 2016.
– Dengang ville jeg egentlig gerne have brugt mere tid på at få mit eget udtryk frem, men det har jeg fået muligheden for på itsazilda. Nu er der ingen, der bestemmer over mig længere, og det bærer EP’en virkelig præg af
Udover singleforløberne byder itsazilda også på den dansable “No Apologies” og den dansksprogede “Nat I Stilhed”, hvilket netop understreger, at Azilda blander engelsk, dansk – og enkelte steder angolansk klingende remser – præcis som hun vil i sin lyrik. Fællesnævneren for det musikalske udtryk er blandingen af iørefaldende popmelodier og en rytmesektion, som hylder Azildas barndom i Angola. En virkelig stærk pop-EP, hvor kunstneren får lov at dele sin egen musikalitet og med fantastisk manér.

JEONA x hector – THERAPY

THERAPY er titlen på JEONA & hectors kollaborative EP, udviklet af de to som et fælles outlet for store, svære følelser som bl.a. hjertesorg, ensomhed, angst, afhængighed og selvhad, følelser der ellers kan være svære at italesætte.
EP’en består af de 4 singler: “Halfway”, “Jewel”, “Poseidon” og “Misery”, der hver især bearbejder forskellige faser af en nylig afbrudt relation, og de tanker og spekulationer man gør sig på bagkant.

Frontløberen på THERAPY er singlen “Poseidon”, som viser en mildere og mere opløftende side af JEONA. Igennem Poseidon tager JEONA lytteren i hånden og giver en opmuntrende og kærlig opsang, der handler om at følge sine drømme og gribe de muligheder livet bringer med sig. “Poseidon” handler om at turde kaste sig ud i livet, også derud hvor man ikke kan bunde og turde stole på at dem der elsker os, griber os inden vi drukner. JEONA udtaler om singlen:

Jeg har mange mennesker omkring mig der drømmer om at ændre noget i deres liv, stort eller småt, men de har ikke modet til at gøre noget ved det. Denne sang er til dem som en slags forsikring til om at jeg er der når bølgerne er højest og at de ikke skal være bange for at synke

Et følelsesvækkende værk, hvor hver single får lov at skinne igennem og hver især rammer rent ind i hjertet, med stærke lyriske virkemidler og et dramatisk melodisk landskab.

Angel Olsen – Forever Means

Angel Olsens nyligt udgivne EP; Forever Means, er en samling af sange fra indspilningerne til Big Time, der ikke kom med på albummet, men som har et fælles tema: Ud fra visdommen, født af tvillingestjernerne sorg og kærlighed, kommer erkendelsen af, at der ikke er en målstreg, ingen destination eller en statisk ende på livet, mens du lever det.

De fire sange på Forever Means, der er en tankefuld forlængelse af Big Time, er med Olsens ord: ”en eftersøgen på noget andet.” EP’en er co-produceret og mixet af Jonathan Wilson, og peger fremad mod de rejser og sange Angel Olsen har foran sig. Hun udtaler selv:
– Jeg var et sted på rejse, stoppede i et par dage og vandrede rundt i byen, og jeg tænkte “hvad betyder evighed egentlig? Hvad er det, jeg søger i venskab eller kærlighed, og hvordan kan evighed være opnåelig, hvis vi altid ændrer os?” Måske er hemmeligheden bag vedvarende kærlighed at omfavne forandring som en del af kærligheden selv.

Tanker som hun på magisk vis repræsenterer med stærk musikalsk karakter i EP’en; Forever Means, som kræver og fortjener mere end én gennemlytning.

Toby Ernest – Camino Real

Camino Real er det længeventede debutalbum fra den danske indiesoul-artist Toby Ernest, der får californisk varme og melankoli til at gå op i en højere enhed med et sofistikeret og eksperimenterende soul-udtryk. Det er fyldt med melodiske feel-good-hooks, men med plads til skrøbelighed og ærlighed. Inspirationskilderne tæller 70’ernes Bowie og Lennon, 80’ernes PetShop Boys og Style Council; og ikke mindst 90’ernes Sade.

Albummet er skrevet i en tid, hvor Toby Ernest boede i Los Angeles. Han levede på den ene side sin amerikanske drøm med base i et luksushus på en af LA’s bjergsider med udsigt over USA’s næststørste by. På den anden side var han vidne til et amerikansk samfund gå igennem mange udfordringer: Trump som præsident, Black Lives Matter og Covid-19. Først blev den voksende splittelse i det amerikanske samfund en inspiration til de kontrastfyldte melankolske toner og det sårbare tekstunivers. Men i takt med, at krisen i landet voksede, blev skyggerne over drømmelivet også mørkere. Det vakte længslen efter Tobys danske rødders muld. Den udlevede amerikanske drøm blev erstattet af drømmen om at vende hjem til fødelandet, hvor få har for meget og færre for lidt, og kulturen, der stadig strømmede i hans sjæl. Camino Real er således et stemningsfyldt soul/pop-album, der blander varme toner og inderlige tekster i et vidunderligt strand-venligt musikalsk landskab.

The Tallest Man On Earth – Henry St.

Denne fredag vil The Tallest Man On Earth aka Kristian Matsson udgive Henry St., hans første nye album i fire år. Matsson, et af de albums vi her på redaktionen har set frem til med stor optimisme. I 2020 forlod Matsson New York City til fordel for sin gård i Sverige, hvor han har druknet sine tanker ved at gro grøntsager i sin have. Fantasifuld sangskrivning i tvunget isolation, fungerede ikke for kunstneren, og når det endelig lykkedes, kunne han kun skrive om mørket. Det var først da han igen begyndte at turnere i slutningen af 2021, at inspirationen til at skrive vendte tilbage:

– Når jeg er i bevægelse, kan jeg fokusere på min intuition, have mine dagdrømme igen. Da jeg endelig kunne turnere igen, begyndte jeg at skrive som en vanvittig.
Fortæller Kristian Matsson. Til sidst havde han skrevet en samling sange, der er endt med at blive til albummet Henry St.. Et album hvor Matsson udforsker sin egen stædige optimisme og hvordan man er en person i denne verden. Han uddyber:

– Henry St. er det mest legende, mest mig-agtige album hidtil, fordi det dækker så mange af de forskellige støj i mit hoved. Når man tænker for meget over tingene, kommer man længere væk fra sine oprindelige ideer. Og Gud ved, at jeg tænker for meget over tingene, når jeg er alene. At have været væk fra det lærte mig, at at lave musik og optræde er det, jeg vil gøre resten af mit liv, og jeg er så taknemmelig for det. Det har givet mig ny selvtillid og legesyge. Dette er det, jeg gør. Det er ubetinget.

Musikglæden er tydelig at spore i det nye album, som leverer hjertevarme melodier som rammer præcis ligeså hårdt, som de plejer at gøre når de kommer fra The Tallest Man On Earth.

Tjek også disse udgivelser ud:

Første Hus – Februar (EP)
Peter Sandberg – Constellations

Emil Manthey
emilmanthey@bandsoftomorrow.com