26 mar EmmaDop rullede det helt store popshow ud på Radar
Foto: Tue Ahlgren (pressebillede)
Venue: Radar, Aarhus
Dato: Lørdag den 25. marts 2023
EmmaDop var klar på at feste på Radar – måske lidt mere klar end publikum.
3/5 stjerner
Aftenens support var Maline, som bestod af en sanger og en pianist. Der var tydeligvis noget på hjerte, da Maline spillede sine flotte numre. Store, tunge og vigtige emner kom på banen, alt sammen pakket ind i flot harmonik og melodik. Med ganske få remedier skabte de ikke kun byer og lande, de skabte vitterligt universer. Rigtig god start på aftenen.
Efter en kort changeover var aftenens hovedattraktion klar til at indtage scenen, nemlig EmmaDop. Koncerten kom godt fra start, hvor de allerede i løbet af to-tre numre viste, at de hver især er utrolig dygtige på deres respektive instrumenter, men at de også har en vis synergi. Man skulle ikke mange numre ind i koncerten, før det ellers lidt generte publikum fik gang i hofterne. Lyden var rigtig god, og alle de forskellige elementer i deres musik skar pænt igennem i rummet.
Koncerten havde et højt energiniveau hele vejen igennem. Der var et enkelt nummer, som blev præsenteret som om, at vi skulle ned i gear, men vi kom ikke så langt ned, som man måske kunne have håbet – for lige at trække vejret. Lydbilledet bar præg af håndspillede instrumenter, såvel som backingtracks. Et mix, som for nogle kan været svært at håndtere, men ikke for EmmaDop. Der blev konstant multitasket. Knapper der skulle drejes og synthesizere som skulle indstilles. Der blev sågar spillet guitar og synth samtidig af den samme person. Hatten af for det.
Genremæssigt var der ikke så mange afvigelser fra deres grundlyd, som jeg bedst kan beskrive som højenergisk pop. Nogle gange følte man “klubben”, andre gange var der sådan en cool ”sidder-på-bagsædet-af-en-taxa-i-en-film”-stemning, hvis det på nogen måde giver mening. Desværre blev det efter en håndfuld sange en ensartet og til tider gennemskuelig opbygning af numrene.
Det var tydeligt, at de har et enormt kendskab til det håndværk, det er at skrive catchy popmusik. Nogle af de elementer der blev benyttet tenderede dog til tider til det generiske, mens andre elementer blev brugt for hyppigt. Diverse beats der dropper op til omkvædet, synge- eller klappestykker, som der ofte blev lagt op til, er et par eksempler på de ting, som skete så hyppigt, at det ikke havde så medtagende en effekt, som man kunne have ønsket sig. Der var egentligt en okay dialog med publikum, men det virkede en smule indøvet.
Jeg savnede lidt det nærvær det skaber, når musikere snakker frit fra leveren. Publikum virkede til at være svære at danse med. Forsanger Line Søndergaard lagde som sagt ofte op til publikuminddragelse, men det var langt fra hver gang at opfordringen blev grebet. Måske var det den mere rolige opvarmning, der havde placeret publikum i et helt andet mindset end EmmaDop koncerten bød op til, men det lod de sig ikke kue af. EmmaDop bevarede energien og gav den hvad de havde på trods af det lidt tunge publikum, hvilket de skal have stor ros for. Det format EmmaDops koncert har, hvor der er lagt op til fællessang og dans, ville jeg ønske, at jeg kunne få lov at høre på en stor græsplæne en varm sommerdag med en fadøl – der tror jeg virkelig, at deres potentiale ville opnå sit fulde udbytte.
– Skrevet af Ronni Per Bjerregaard