17 feb Wesley Joseph – GLOW
Foto: Lewis Vorn (Pressebillede)
Label: Playground Music
Udgivelsesdato: 17/2 2023
Den unge, stjernedygtige London-baserede rapper Wesley Joseph er ude med EP’en “GLOW”, og gør sig selv til en af de absolut mest opmærksomhedsværdige up-coming kunstnere.
5/5 stjerner
Det tog cirka 1,5 sekunder inden min frygt for, at jeg ville have over-hypet denne EP for meget, blev fuldstændig og absolut afværget. 1306 sekunder senere var jeg afgjort overbevist om at denne EP var 5 stjerneformede karakterer værd.
Wow.
Autotunen på LSD, man bliver ramt af fra albummets allerførste sekund, var udført med en sådan nøjagtighed og så vidunderligt harmoniseret, at man ikke er et sekund i tvivl om at den EP, man skal til at udforske kommer til at være en speciel en af slagsen. Der ulmer hele vejen gennem albummet en enormt præcis linje for kvaliteten i lydbilledet. Hvert eneste lyd, om end det er beskidte 808’s eller en lille bitte super svag vokaldetalje, er behandlet og bearbejdet gennem loop, hvilket skaber selvsikkerhed og kontrol i de vanvittigt interessante lydbilleder. Wesley Joseph har siden karrierens begyndelse præsenteret unikke musikalske landskaber, og skabt spændende rytmiske strukturer i en svævende rytme-løs synthesizerhimmel; GLOWs lydbillede er på ingen og alle måder en undtagelse, og præcist som forventet – umuligt at forudsige.
Fra introsangen “GLOW”s skrøbelige mange-lags autotunede melodier underbygget en arpeggio-strøget synthesizer-sky, som lægger en nostalgisk sky af undren og påtvungen filosoferen over lytteren; til “HIATUS”‘ brandhårde levering af tæt-pakkede hårdtslående bas-linjer, som rider på det grove beat, hvor han viser sin iskolde og unådige råstyrker som rapper. Der er langt imellem miljøerne i de to sange, men Wesley holder os i hånden på ruten derhen og udforsker groovy bas-gange med sofistikerede vokalt formulerede melodier i “MONSOON”, dystre og dissonante cello-melodier over et tungt og minimalistisk beat, hvor Wesley Joseph synger og rapper til beatet som skulle han til at tage dets liv i “COLD SUMMER”. Den efterfølgende interlude “25”, tager et skridt tilbage til den rene og tydelige Wesley Joseph, hvor han med skærende rap og et baggrundssvævende autotunet kor udforsker sig selv gennem lyrikken og tager lytteren helt ind i hjertet på kunstneren på blot ét minut og fire sekunder. Efter “HIATUS” lukker EP’en med tracket “LIGHT LIGHT”, hvor bidder af hele albummets absurd vidt-spredte soniske oplevelser bliver fusioneret. Et smadder-hårdt sammenspil mellem de beskidte trommer og bas, som bliver hjulpet af en minimalistisk svævende elklaver-akkordprogression og bliver både rappet, sunget og nynnet ind i en perfekt balanceret afslutning.
Der bliver vist en utrolig bred vifte af talenter og genrer gennem albummet, og Wesley Joseph arbejder mere efter musikkens fornemmelse end at prøve at bure det inde i en genre-beskrivelse. Han udviser absolut ingen respekt overfor reglerne og algorytmerne, og giver os med EP’en GLOW bare en sindssygt indlevende musikalsk oplevelse.
Der er blevet dryppet smagsprøver på EP’en i næsten et år, men tracks som “HIATUS” og “MONSOON”, der allerede har været spillet på max i mine høretelefoner mange gange, gav stadig det helt samme ‘kick’ som første gang jeg hørte dem, og de fik helt nyt liv i deres nyfunde omgivelser, hvor puslespillet kaldet Wesley Joseph ligeså stille begynder at samles.
Jeg har personligt fulgt den unge musiker (og video-producer!) tæt siden hans første udgivelse – singlen “IMAGINARY FRIENDS” – i starten af 2020, og er fuldstændig målløs over den udvikling, han har været igennem. Alle hans numre har nærtgående specifikke og unikke følelser tilknyttet, og rammer alligevel på en eller anden lige hårdt, lige i smasken, hver gang. På debut-albummet ULTRAMARINE blev min interesse cementeret, og de udviklende lydbilleder satte min personlige bar utroligt højt for denne EP – men den smadrede min bar ud af parken, og de 5 stjerner er mere end fuldt fortjent. Don’t sleep on Wesley Joseph.