20 feb Ugens Upcoming – Cajsa Siik
Foto: Elinor Wermeling (Pressebillede)
For lige under en måned siden udgav Cajsa Siik sit fjerde studie-album i rækken: Ninjō. Albummet er stadig ofte at finde i redaktionens højttalere, og har dermed sikret Cajsa Siik en plads som denne Ugens Upcoming,
Cajsa Siik debuterede i 2012 og har siden da udgivet fire studie-albums og to EP’er. Hun er gennem årene blevet hyldet måde i ind- og udland, og har spenderet megen tid på P3’s rotationer. Det fjerde spritnye album fra Siik har alle ingredienser som kendetegner hendes musikalske udtryk: Primordiale melodier, præcist afskrællede arrangementer og tekster som rækker lige ind i hjertet.
Ovenpå det nye album – som du kan komme et skridt tættere på her – er hun blevet denne Ugens Upcoming, hvilket selvfølgelig resulterer i et lille interview fra den skønne sangerinde. Find det herunder:
Hvem er Cajsa Siik?
– Sangskriver, producer og artist fra Sverige
Hvordan vil du beskrive din lyd?
– Melodiøs musik – en balancegang mellem melankoli og lys. Jeg leder altid efter spændingen mellem modpoler, hvilket jeg synes kan høres i musikken. At noget, der er blødt og smukt, også får elementer af skævheder og snavs. Jeg arbejder på samme måde med min tekst. Der findes ingen tekst om kærlighed, der rigtigt rammer mig, hvis ikke den indeholder dystre og mørke elementer.
Hvordan startede du?
– Jeg startede min musikalske bane da jeg var fem år og begyndte at spille cello. Jeg tror, det var der, jeg begyndte at lægge grunden til, hvordan jeg modtager og bruger musik. Jeg mindes, at jeg tidligt blev rørt af klassiske værker. Da jeg var sytten, begyndte jeg at spille guitar og nærmede mig at skrive sange. Jeg har altid elsket at skrive tekster – både længere tekster og lyrik. Det var under denne periode hvor jeg begyndte at sætte følelser til de ord jeg skrev. Så begyndte det. Jeg spillede nogle sange i min hjemby Umeå, og startede her et band. Sidenhen flyttede jeg til Stockholm og forsatte med at skrive og spille live. Det var først mange år senere, at jeg befandt mig et sted, hvor jeg følte, at jeg var klar til at indspille et album. Det var dengang, jeg havde fundet en tone og en form, der blev mit første album Plastic House, som udkom for 10 år siden nu.
Kan du fortælle lidt om den proces, der foregår, når du skriver musik?
– Det begynder med et behov for at skabe og udtrykke noget. Det behov kan vækkes, af at jeg hører en berørende lyd eller et lys, der rammer noget i mit liv og har brug for at få noget ud af mig. For mig er det enormt tilfredsstillende og meningsfuldt af udtrykke følelser i tekst of musik – for at kunne slippe dem og give dem videre. At skrive musik er som en meditation på den måde, at jeg skal give slip og stole på min intuition for at det bliver godt. Det er et sted, der ikke er fordømmende eller hårdt – for så stopper processen. Jeg plejer at sætte mig ved et instrument og spille akkorder og synge med – ofte en slags usammenhængende ordstrøm på melodierne – indtil jeg finder noget, der passer til følelsen. Så bygger jeg videre på de ord og melodier, der passer sammen, indtil jeg har et fundament. Så plejer jeg at sætte mig ned med papir og blyant og nedskrive teksten. Så optager jeg ofte en skitse og laver en for-produktion, hvor jeg bygger et lydbillede op omkring skitsen. Det er ofte skitsen, der bliver grundlaget for sangens produktion. Alt hænger sammen for at skabe en helhed.
Hvilke musikere har haft størst indflydelse på din lyd?
– Svært at svare på. Der er så mange påvirkninger fra forskellige retninger. Jeg har som sagt altid været tiltrukket af stærke melodier og tekster. Inspirationen til udtrykket i dette album har blandt andet været St. Vincent, Billie Eilish og Portishead.
Hvad er der på pladespilleren lige nu?
– iamamiwhoiam (ionnalee) – Be Here Soon
Hvad er du i gang med lige nu? (på musikfronten)
– Lige nu arbejder vi på release af albummet, med alt hvad det indebærer. Jeg kommer til at udgive et par akustiske versioner af to sange, og har en lille surprise i ærmet som jeg ser frem til. Det føles ofte som en udånding efter en release – samtidig med at det føles lidt tomt. Men lige nu er følelsen af en blank tavle en god følelse. Tidligere har jeg allerede startet det næste album på udgivelsestidspunktet, men denne gang vil jeg hvile et stykke tid og se hvad der kommer. Et ønske om at forme det næste projekt begynder at kilde. Men lige nu lader jeg det være.
Hvad er drømmen?
– Min drivkraft kredser altid omkring sangene og at de rammer helt rigtigt – når brikkerne falder på plads omkring et projekt. Jeg har altid mest fokus på det kreative og det er der jeg trives og føler mig bedst. Jeg drømmer om at blive ved med at skabe – alene og sammen med andre. Så kunne det være sjovt at teste nye måder at arbejde på, skrive til film og for andre kunstnere. Jeg ville elske at arbejde sammen med Erik Paganelli igen – som producerede Ninjō sammen med mig.
Hvis du kun måtte vælge én af dine sange, folk skulle lytte til, hvilken var det så?
– Jeg har udgivet fire albums og en EP. Alle albums har deres egen agenda, selvom de har en rød tråd i form af måden jeg skriver på. Men lige nu ville jeg vælge en sang fra Ninjō: “Blind Bat”, som kan ses som en umulig kærlighedshistorie.
Hvis din musik var en drink, hvilken ville den så være?
– Vargtass