13 dec 10 sange, der definerede 00’erne i Danmark
Foto: Nik & Jay // PR
Kan du huske, hvad du lyttede til i årene 2000-2009? Og lytter du mon stadig til det samme musik i dag, som du gjorde dengang? I anledningen af endnu et kommende årsskifte, har vi besluttet at det er tid til at være nostalgiske. Her kan du nyde vores bud på 10 sange, der definerede den danske musik i 00’erne.
Luk øjnene og forestil dig 2005 i Danmark. Måske ser du nogen med voks i håret, bruncreme, pretty boys og dulle-begrebet. Måske er det Sony Ericsson-telefoner, Playstation eller G-star-bukser. Jep, der popper helt sikkert nogle klare billeder frem for vores indre øje – men også vores indre øre. For man kan også hurtigt forestille sig, hvordan 00’erne lød. Det var nemlig – som i alle andre årtier i øvrigt – nogle helt særlige sange, som blev soundtracket til denne periode – og som ved første genlyt kaster os direkte tilbage i tiden. Der er naturligvis mange forskellige bud på, hvilken slags musik, der definerede denne magiske tid. I vores nostalgiske søgen efter 00’er-musikken, er vi kommet frem til 10 sange, der her præsenteres som vores bud på lyden af de første 10 år af vores årtusind.
Saybia – “The Second You Sleep“
Husker du de fem melankolikere fra fyn, der satte sig på tronen af dansk pop/rock i begyndelsen af 00’erne. Gruppen kaldte sig Saybia, og blev i særdeleshed kendt for Søren Huss’ fyldige, følsomme og lyse vokal. Med det samme, man tænker tilbage på Saybia, begynder de catchy-omkvædsmelodier at køre i ring i hovedet. Særligt ”The Second You Sleep” fra 2002, sender mig direkte tilbage til min spæde ungdom og mit begyndende kendskab til dansk rockmusik. Det fængende omkvæd, og den storslåede lyd taler for sig selv. Sæt dette nummer på, når festen langer mod enden, og du vil se alle børn af 90’erne og slut 80’erne skråle lungerne ud med euforiske hænder i vejret og en eventuel tåre i øjenkrogen.
Nordstrøm – “Berlin”
Hvis man alene nævner navnet Nordstrøm, så er det ikke sikkert det ringer en klokke med det første. Kobler man til gengæld navnet sammen med nummeret ”Berlin”, så er der pludselig ingen tvivl. Der er nærmest ikke den dansker, der overhørte elektroduoens giganthit tilbage i 2006. Nummeret er skrevet som en moderne fortolkning af Tom kristensens digt ”En Nat i Berlin” fra 1921, og fortæller på samme måde en historie om umuligheden ved at falde i søvn i Berlin. Hos Tom Kristensen handlede det om seksuelle fristelser i nattelivet, hos Nordstrøm som en kærlighedslængsel til personen derhjemme. Mere nostalgisk bliver det ikke.
tv-2 – “De første kærester på månen“
Det er selvfølgelig sjovt, at et band som tv-2 skal havne på en liste over musik, der definerede 00’erne. For dette ville ikke være den generelle fortælling om det aarhusianske band, der hamrede sit navn fast som kulturkanon, tilbage i 80’erne med hits som ”Alt Hvad Hun Ville Var At Danse”, ”Kys Det Nu” eller ”Rigtige Mænd”. Men da de udgav deres 15. studiealbum i 2005 ved navn De Første Kærester på Månen blev titelnummeret hurtigt et enormt hit i det danske kongerige, og er altså senere blevet et definerende nummer for den dansk musik i den her periode. Med halvkryptiske tekster, og et humoristisk billedsprog rummede nummeret præcis det tv-2 vi allerede kendte og elskede. Og den kendte omkvædsætning er blevet ligeså inkorporeret i det danske sprog, som ”skide godt Egon” eller ”Av min arm”.
Natasja – “Gi’ mig Danmark tilbage“
Vi bliver aldrig færdige med at hylde Natasja, hendes musik og den stemme hun havde i det her land. Natasja – som var den helt store foregangsløber for den, den gang, nye reggae og dancehall-bølge i Danmark – havde både succes med engelske og danskprogede sange, og havde opnået berømmelse både internationalt og herhjemme. Det banebrydende dansksprogede album I Danmark er jeg født udkom blot tre måneder efter sangerindens tragiske død på Jamaica og på setlisten kunne man altså finde ”Gi mig Danmark tilbage”. Natasjas store protestsang til det danske samfund, hvor hun med frisindet som hjertebarn gik i kødet på nedrivningen af ungdomshuset, truslen mod Christianias overlevelse og legalisering af cannabis. Vi husker alle sammen dette nummer, som også blev en personlig protestsang for mange borgere i det her land.
C21 – “She Cries“
Det her nummer vil jeg måske kalde det mest 00’er-agtige nummer på hele vores liste. Det er nemlig poppet på den helt rigtige måde, det er flotte boyband-drenge og der er smurt tykt på med voks i håret, v-udskæring og hængerøvs-jeans. Vi snakker om boybandet C21 og pophittet ”She Cries” fra 2003. Nummeret starter lige på og hårdt og det går bare stærkt lige til sangen slutter. Også på en måde, hvor man undres over, om man skal være glad eller trist, når man hører den her sang – hvordan kan en breakup-sang egentlig lyde så 00’er lykkelig? C21 var lige præcis det danske svar på Backstreet-boys eller Take That.
Nik & Jay – ”Boing”
Var du også én af dem, der kunne rappe med på Nik & Jays tekster til perfektion? Det var vi nemlig mange, der øvede os i den gang – det var ret sejt at kunne. Der er absolut ingen tvivl om, at vi kunne have valgt 10 andre Nik & Jay-sange, som kunne have haft samme berettigelse på den her liste her. Og lige meget om du hader eller elsker dem, så er der ingen tvivl om, at de regerede ungdommen i 00’erne, når det kom til musik, tøjstil og sindelag – hvor livet var en lang fest med fart på hele tiden. Og vi husker alle sammen ”Boing” der rullede over Danmark med linjer som »Baby, lad mig pop den for dig« og »Hendes røv går op og ned som en fjeder«. Behøver der siges mere?
Carpark North – ”Transparent and Glasslike”
Den nye bølge af elektro-rock, der så småt blomstrede i verdenen på det her tidspunkt blev gjort til folkeeje i Danmark i begyndelsen af det nye årtusind. Det var i særdeleshed aarhusianske Carpark North, der sørgede for det. Og det var særligt ”Transparent and Glasslike” fra 2003, der sugede rampelyset ned over dette nye danske band. Det stadigt aktive band har i tidens løb udgivet en stor håndfuld hits – også internationalt – men det er dette nummer fra debut-pladen Carpark North der for alvor står frem som lyden af dansk elektro-rock i 00’erne. ”Transparent and Glasslike” har et af de, måske, mest kendte guitar-riffs i dansk historie og følelsen af et rebelsk og hurtigt ungdomsliv strømmer ind over dig, lige fra nummeret sættes i gang.
Sys Bjerre – “Malene“
Så var der også den mystiske Malene, som bare manglede et sted at sove tilbage i 2008. Elskerinden, der fik Sys Bjerre til at sprede ekskærestens tøj udover Vesterbro, brænde lejligheden ned og sælge Fiaten til skrot. Vi havde alle en holdning til Malene-situationen, og sang med på nummeret igen og igen – om det så var med ironisk distance eller fordi vi elskede humoren og historiefortællingen. Der er ingen tvivl om, at Sys Bjerre og ”Malene” var overalt i slutningen af årtiet. Så tag da lige et genlyt lige her.
L.O.C. – “Undskyld“
Tro det eller lad være, men dansksproget hiphop var stadig nyt, spændende og forholdsvis uudforsket i starten af 00’erne. I 90’erne var dansk rap blevet defineret ud fra grupper som Østkyst Hustlers, Malk De Koijn, Hvid Sjokolade eller Rockers By Choice. Nu var danskerne klar til at gå ind i en helt ny fase i den her genre, nemlig stodder-rappen med navne som Jokeren, Niarn, USO og selvfølgelig L.O.C til at føre an. Den sidstnævnte vest-aarhusianske rapper var nemlig med til at starte den her nye bølge af rap-musik i Danmark, hvor teksterne blev mere rå og den hærdede livsstil blev hyldet. Et af numrene, vi alle husker var ”Undskyld” fra 2003. Og vi husker det hele – musikvideoen i kirken, det eksplicitte og grimme sprog og Liam O’Connors unikke rap-stemme, der senere skulle blive ikonisk for dansk rap-musik. ”Undskyld” er kultur-kanon når det kommer til dansk hiphop, og lige herunder kan du i fem minutter hoppe tilbage i tiden.
Medina – “Kun for mig“
Medina har siddet på tronen, som vores helt store pop-dronning i mange år. Selvom storhedstiden primært foregik i det kommende årti, så startede det hele i slutningen af 00’erne. Nærmere sagt i 2009 med ”Kun for mig”, og er du vimmer en mastodont af en pop-stjerne, der blev født med det her nummer. ”Kun for mig” blev en gigantisk landeplage, og blev selve definitionen af lyden på danske klubber. Med en tung pulserende techno-bas, catchy synthesizer-figurer og det evigt gentagede »kun for mig, kun for mig«-omkvæd blev ”Kun for mig” lyden af pop-musik i Danmark. Selvom sangerinden sidenhen har stået bag utallige hits, som ”Jalousi”, ”Mest Ondt”, ”Ensom” og ”Synd for Dig” for bare at nævne et par stykker, så er det stadigvæk ”Kun for Mig” vi kommer tilbage til, og husker allerbedst.