Vejen hertil… Kamma

Foto: Nekisa Ghasemi (Pressebillede)

Vejen ind i musikbranchen er ofte fyldt med en masse forstillinger om rent held og rå talent som ultimative faktorer for om man vil blive til noget. Men kan det virkelig passe? Samtalen heromkring vil vi gerne sætte et ekstra fokus på, da en musikkarriere meget oftere kræver hårdt arbejde og viljestyrke! I dette afsnit har vi taget en snak med Kamma, hvor du her vil få et indblik i, hvordan vejen hertil også kan se ud.

Med flere fængende singler og et godt hold i ryggen befinder artisten Kamma sig nu blandt de vækstlagsartister, som de fleste med garanti har hørt blive spillet i radioen eller andet steds. Selvom det kan se legende let ud at smide den ene single efter den anden, så er historien ofte en anden. Historien om hvordan Kamma, der går under det borgerlige navn Signe Rønsov, banede sig vej hertil startede nemlig lang tid før singler som “Crying Again” og “Good Daughter”.

Signe blev født i Danmark i 1994 og voksede op som enebarn blandt en masse voksne. Selvom dette umiddelbart lyder kedeligt og en smule ensomt, så var det faktisk ikke en dårlig ting. Det betød nemlig, at Signe fik mulighed for at udvikle sin kreativitet og dermed også udfolde sin “indre verden”. En egenskab som senere skulle vise sig at være både skrøbelig og stærk, da evnen til at kende sig selv og vide hvor man gerne vil hen, er en vigtig faktor i musikbranchen såvel som andre henseender.
Foruden tid til at udfolde sig kreativt, har musikken haft en plads i Signes liv fra den dag hun blev født. Hun begyndte godt nok først at få øjnene op for musik universet i fire-fem års alderen, men den har altid været til stede. Blandt andet i form af et forholdsvist ubrugt klaver i hjemmet og hendes forældres store interesse og omfavnelse af musik såvel som kultur, der tilsammen gav en generel stemning af, at disse elementer var vigtige.
Da Signe rigtig fik øje på musikken, gik det da også stærkt med at få fingrene i det! Klaveret, som i alt tiden havde stået og luret i baggrunden, blev nu taget i brug, og da hun var seks-syv år gammel, begyndte hun også at få undervisning i klassisk klaver.

Fra omkring 7. klasse i folkeskolen begyndte Signes interesser at bevæge sige i retning mod det rytmiske musik frem for det klassiske, og blandt andet derfor stoppede hun med at gå til klaverundervisning. Modsat var det nu akkorderne, bandkonstellationer og ikke mindst dét at kunne skrive sine egne sange, som skabte allermest interesse hos Signe. Den blomstrende interesse gjorde at hun fik tillært sig en masse spændende og brugbar viden om det rytmiske musik i årene fra 7. klasse og op igennem gymnasie tiden. En periode hvor hun i den grad udviklede sig. Udviklingen indebar blandt andet hendes deltagelse i et “pigeband” i 9. klasse, hvor hun spillede trommer og sang, og hendes optagelse på Sankt Annæ Gymnasium, hvor hun fik kendskab til en masse musikteori.


I Signes teenage- og start ungdomsliv brugte hun en masse krudt på at udvikle sig og få en masse erfaring som musiker. Dog var der alligevel en række trin hun skulle op af, før hun begav sig i krig med sin helt egen personlige kunstneriske vision. I perioden før Signe tog springet ud i sit solo projekt Kamma, havde hun gang i to projekter. Det første forløb sig fra niendeklasse og frem til 2. g i gymnasiet, og det andet startede efter gymnasiets afslutning.

I første projekt var musikken generelt meget guitarpræget, og her spillede Signe på keys og var en ud af to sangere. Hun var mere i baggrunden og havde egentlig mest rollen som “pigestemmen”. En rolle som var meget naturligt for hende på dette tidspunkt i livet, men som mere kunne betegnes som en funktion frem for et kunstnerisk og kreativt element. Det passede hende nu også helt fint på daværende tidspunkt, da hun i denne periode endnu ikke havde modet til at udfolde sin kreative side. Alligevel var konstellationen ikke nok i længden, og Signe forlod projektet i midten af gymnasiet. Projektet var absolut ikke noget som skulle stå for evigt, men det betyder ikke, at projektet ikke var vigtigt for Signe og hendes videre færden i musikbranchen. At være med i dette band gav hende nemlig stor viden og erfaring omkring dét at indgå i en bandkonstellation, tage del i en sammenspilsituation og til tider bære bandlederrollen.
På trods af at afslutningen af bandsamarbejdet passede perfekt ind i Signes videre liv, havde hun stadig brug for musik i sit liv, og efter gymnasietiden startede hun derfor et nyt projekt sammen med en af sine gamle klassekammerater. Et projekt, der kom til at gå under navnet Kalaha, og som senere resulterede i udgivelsen af en EP.
Projektet Kalaha var primært rock baseret med psyke-vibes – blandt andet fordi Signe havde stor kærlighed til flere bands fra disse to genre. Foruden at dette projekt lænede sig markant mere op af Signes egen musiksmag, så var det også et af nøglepunkterne for hendes musikalske fremtid. Det var nemlig mod slutningen af dette projekt, at det gik op for Signe, at hun gerne ville i en bestemt retning, som byggede på hendes egen musiksmag og egne sangtekster. Og det gjaldt ikke kun musikalsk. Hun var også blevet mere bevidst om, hvilket udtryk hun godt kunne tænke sig som artist. Nemlig et ønske om at kunne skabe en identitet, en karakter og et kæmpe stort univers omkring den musik, der bliver skabt. Alt sammen med stor inspiration fra artister som Freddy Mercury, Peter Gabriel og Lady Gaga. Denne gradvise åbenbaring betød dog også enden på Kalaha, fordi hvis dette skulle blive til virkelighed, krævede det, at Signe kun havde sin egen kreativitet at tage hensyn til. Dette var startskuddet til en spirende idé om, at skabe musik under et andet kunstnernavn – men endnu var der lidt vej at gå.

Fordi oveni alt dette kæmpede Signe også med en masse familierelateret, heriblandt en mor som var meget syg, og havde været det en stor del af Signes liv. En omstændighed som naturligvis har vejet utrolig tungt – ikke mindst fordi at det gav følelsen af en stor usikkerhed, men også fordi det medførte følelsen af et stort ansvar for morens liv. Derudover medbragte det også en følelse af at være nødsaget til, at nedprioritere egne behov i en periode, hvor man egentlig ikke bør gøre det. Specielt da man som ung pige og kvinde har brug for at kunne drømme, afprøve grænser og ikke mindst have tid og overskud til at finde sin egen identitet.
Selvom dette udentvivl var en ekstremt hård tid for Signe, så lagde det aldrig helt låg på Signes kreative udvikling. Alle hendes tanker kunne nemlig manifesteres gennem sangtekster.


År 2019 var første gang Signe lagde noget ud på de sociale medier under kunstnernavnet Kamma, og det var også samme år debutsinglen “Yet Another Girl” blev udgivet. Men selvom kunstnernavnet endelig var fundet, den første single var blevet skabt og udgivet, og der eksisterede en generel energi, som råbte, at hele verdenen bare kunne komme an, så var der stort set ingen som hørte hendes musik.
På dette tidspunkt ville mange nok have trukket stikket. For kunne det virkelig være at efter så hårdt arbejde – og med så meget udvikling og musikalsk erfaring, så var det stadig ikke nok til at slå igennem? Det var i den grad nedtrykkende, men Signe ville ikke give op, og blev i stedet for oplevelsen et ‘point of no return’. For det kan godt være, at det var lidt pinligt, at ingen ville lytte til musikken, når man nu ellers gik og troede, at alle ville synes, at Kamma var fantastisk. Og det kan også godt være, at det bare generelt er utrolig hårdt, at skulle slå igennem i musikbranchen, men lige netop disse elementer var med til at give Signe blod på tanden.
Dog, set tilbage i bakspejlet var det måske alligevel også okay, at succesen ikke kom lige med det samme. For på det tidspunkt i Signes liv, var hun efter eget udsagn ikke klar til succes. Hun havde alt for meget om ørerne med en mor der havde brug for omsorg, en universitets uddannelse kørende ved siden af, og et generelt skrøbeligt sind – at musikalsk succes på dette tidspunkt nok havde knækket hende. Modsat gav dette pusterum Signe lidt ekstra tid til at samle sig, skrive flere sange og generelt udforske sig selv som artist.

Omkring halvandet år efter udgivelsen af Kammas debut-single mødte Signe sin gode ven og nuværende producer på det kommende album Diary, Malthe Seierup. Ved et tilfælde lærte de hinanden at kende gennem deres fælles pladeselskab W.A.S. Entertainment, og fra dette øjeblik gik det stærkt frem af. Før mødet med Malthe havde Signe kun spillet få koncerter under navnet Kamma (blandt andet til Bands of Tomorrows Uimodståelige), men herefter skabte deres fantastiske samarbejde et grundlag for en lang række koncerter med materiale fra debut-EP’en Momentary Emotions. Her fik hun blandt andet optrådt på UHØRT Festival, spillet support for Lydmor på 17 shows og været support på fire shows af Jungs Arena Tour. Heriblandt på Royal Arena for 11 tusind mennesker. Sidst nævnte skete den 2. december 2021 – den 8. december lukkede Danmark ned for anden gang grundet corona og oven i dette døde Signes mor den 16. december. En ekstremt hård periode, som pludselig endte brat og ubehageligt.
Denne store kulminationen betød dog også en stor forløsning for Signe på både godt og ondt. Det endelige og desværre uundgåelige farvel til sin mor, var uden tvivl noget at det hårdeste, men det var samtidig også rart, at få sagt farvel med en viden om, at hun nu ikke længere var syg. På den musikalske side har sorgen og dét at sige farvel, samt tanker om udviklingen fra pige til kvinde, dannet grundlang for mange sange, som vil blive en del af det kommende album. Derudover gav det bratte stop for live-musikken også en pludselig mulighed for at kunne reflektere over, hvem Signe ville være som live artist og finde ro i det hele.

I dag står Signe aka Kamma stærkere end før med et godt og stærkt team i ryggen, masser af sange i sit katalog og et kommende album. Selvom dét at finde sig selv og sin rolle i musikken, musikbranchen, og som egen person er en livslang udvikling, er hun i dag landet et sted, som hun er stolt af. Profilen Kamma er ikke blot et fedt og spændende virkemiddel til formidling af musik, men er også en måde hvorfra Signe kan låse op for sig selv og komme ud med en masse dramatisk og storladent musik, som de fleste kan relatere til. Dette gælder også hendes nyeste single “Open Your Eyes” der udkom fredag den 26. august 2022.
Har historien om Signes baggrund skabt nysgerrighed, kan du læse meget mere om Kammas bedrifter som aktiv artist lige her.

Lyt til Kammas seneste single “Open Your Eyes” her:
Spotify
Apple Music

Liv April Theede Lauridsen
livapriltheede@bandsoftomorrow.com