13 sep Portræt: by:Larm aktuelle Stefanos Yowhannes fortalt gennem fem sange
Foto: Leah Solomons (Pressebillede)
Den længe ventede by:Lam Festival er lige rundt om hjørnet, og programmet er tætpakket med spændende upcoming artister fra hele verden. Derfor stiller vi i denne artikel skarpt på by:Larm aktuelle Stefanos Yowhannes, så du kan lære ham bedre at kende, før han spiller på by:Larm.
Sponsoreret indhold
Er man på udkig efter blide R&B toner og en charmerende vokal, er Stefanos Yowhannes ikke noget dumt bud. Oprindeligt fra Stavanger, er den 26-årige nordmand nu bosat i Oslo, hvor han lader sig udfolde musikalsk, med et katalog af sange der rummer alt fra pop og neo-soul til forførende klaverballader. Igennem opvæksten i Stavanger, begyndte Yowhannes’ passion for musik at blomstre, hvor teenageårene blev brugt på at skrive sang- og raptekster med inspiration fra afroamerikansk kultur, med artister som Stevie Wonder og Lauryn Hill som de førende inspirationskilder. I start 20’erne bosatte han sig i Amsterdam, hvor han blev introduceret til en ny og anderledes musikscene, som med input fra den elektroniske musik har resulteret i en kombination af livets tidlige inspirationskilder med et dansabelt twist. I 2021 var sangeren klar med debut-EP’en Neo Noir – der kastede en nominering til den norske Spellemannpris af sig – og udgav for nyligt første opfølger i kraft af singlen “Fortune 500”. I det næste vil jeg guide dig igennem fem sange der har været med til at forme artisten, og ført ham til dette års by:Larm.
“PLAY” feat. Lokoy (2019)
Stefanos Yowhannes’ mest lyttede sang på Spotify er sangen “PLAY” fra 2019. Dette er samtidig sangerens debutnummer, hvor han gæster sin Stavanger-kammerat Lokoy i et dansevenligt og rytmisk lydunivers. Nummeret viser måske ikke nødvendigvis hvilken musikalsk vej sangeren hyppigst går ned af, men formår at bevise at han rummer flere aspekter af musikken. Sangen byder på gode sommervibes, kombineret med et beat som ville passe naturligt ind på en natklub.
Du kan lytte til nummeret her
“Blinded” (2021)
Nu bevæger vi os i en anden retning. “Blinded” er en sentimental sang om at føle sig håbløs og sorgfuld, i en simpel komposition af lette synths og rolige elektroniske trommer. Lydbilledet danner blandt andet associationer til Frank Ocean og hans produktioner og musikalske elementer – hvilket er behageligt for ens øre. “Blinded” er åbningsnummeret på EP’en Neo Noir, som introducerer lytteren til det tematiske og lydmæssige univers pladen kredser sig om.
Lyt til nummeret her
“Can Angels Sing” (2021)
For at blive i det sørgmodige hjørne, tager vi nu fat i sangen “Can Angels Sing” fra samme album. Her har vi at gøre med en rørende klaverballade, hvor Yowhannes på to et halvt minut formår at integrere os i en fortælling omkring konfrontationer og det at være sværd at tilfredsstille. På nummeret hører man i den grad englene synge, i hvad der er et drømmende og forførende afslutningsnummer på pladen, som understøtter hvorfor netop den lod sig kvittere med en nominering til ‘den norske Grammy’ i kategorien R&B/Soul. Lad dine tanker drive hen, og læn dig godt tilbage mens du forkæler dig selv med denne følsomme sjæler.
Lyt til sangen lige her
“Phone Calls” (2020)
Dette er Stefanos Yowhannes’ næstmest lyttede nummer, og er samtidig hans første solo-single i eget navn. Med en nydelig vokal, og et fængslende lydbillede, som er produceret af Lokoy, præsenterer sangen en mere poppet og radiovenlig side af sangeren, som ligeså vel fungerer eminent. De forskellige sider af kunstnerens musikalske udtryk viser inspirationerne fra hans omgivelser og mennesker, og hvordan det har haft indvirke på hans rolle som musiker. Elementerne fra både Norge og Holland, samt sine eritreiske rødder, skiller sig ud fra hvad man måske ellers er vant til at høre, og er med andre ord værd at give et lyt!
Lyt til “Phone Calls” her
“Fortune 500” (2022)
Som sidste nummer på listen, har vi den også seneste single, “Fortune 500”. At denne sang har været med til at forme artisten er måske svært at sige her få uger efter udgivelsen, men om ikke andet er den vigtig i fortællingen om hans musikalske rejse. Denne gang akkompagneret af en guitar, fortæller Yowhannes om savnet af simplere tider med en stærk sensibilitet i stemmen, som får en til at tænke på Daniel Caesar og hans lyd. Nummeret er en stærk opfølger på Neo Noir, som giver én glædelige forventninger til hvad fremtiden vil byde på for sangeren. Indtil da vil vi glæde os til at se ham udfolde sin musikalitet på dette års by:Larm, når han giver hele to koncerter man nødigt vil gå glip af!
Lyt til nummeret her