05 jul Vejen hertil… PRISMA
Foto: WHY STUDIO (Pressebillede)
Vejen ind i musikbranchen er ofte fyldt med en masse forstillinger om rent held og rå talent som ultimative faktorer for om man vil blive til noget. Men kan det virkelig passe? Samtalen heromkring vil vi gerne sætte et ekstra fokus på, da en musikkarriere meget oftere kræver hårdt arbejde og viljestyrke! I dette afsnit har vi taget en snak med PRISMA, hvor du her vil få et indblik i, hvordan vejen hertil også kan se ud.
I et lydstudie omringet af professionelle branchefolk findes søstreduoen PRISMA, der efterhånden har udgivet flere singler og to EP’er, og på trods af at de nu har fået etableret sig som en af Danmarks interessante vækstlagsgrupper, har vejen hertil været lang. De to søstre Frida og Sirid Kristensens historie starter nemlig ikke her – vi skal tvært i mod helt tilbage til barndommen.
Barndomshjemmet i Odense var altid fuld af musik. Et hus der både rummede klassiske toner fra mormorens klaver i harmonisk sammenspil med morfarens violin, og rytmiske melodier fra farens store interesse for rockguitar, kunne ofte høres på flere huses afsted. Specielt bedsteforældrenes klassiske musik fyldte meget gennem pigernes opvækst.
Da pigerne var gamle nok til at starte i skole, begyndte de på den lokale Rudolf Steiner skole. Her fik de endnu mere viden og interesse for musikken gennem skolens fokus på ‘læren gennem musik’, hvor de allerede fra første klasse blev introduceret for blokfløjten og senere violinen. Flere gange i løbet af skoleårene spillede de med i skolens store klassiske symfoniorkestre, hvor elever fra alle klassetrin kunne deltage. Søstrene sig hver i sær på deres instrumenter og små melodistykker, som til tider kunne synes ligegyldige, men da de enkelte melodistykker fra alle eleverne endelig blev sat sammen, gav det en følelse og energi, som er svær at beskrive. En særlig energi, der gik fra at have været to små piger, som havde siddet derhjemme på hver sit børneværelserne og øvet sig til at blive en kæmpe, næsten magisk kraft af musikalsk intensitet i form at et voldsomt lydbillede, når alle skolebørnene spillede sammen. Dét at være en del af noget større musikalsk i skolen gjorde et stort og skelsættende indtryk på dem i deres barndom og havde betydning for deres kærlighed til musik.
Det var først i teenage årene at Frida og Sirid begyndt se hinanden mere som venner og ikke blot halvirriterende søstre. Overgangen kan ikke beskrives ud fra bestemte episoder, men var en naturlig udvikling som skete i takt med at de blev ældre. Det samme kan også siges om deres interesse for at skabe musik sammen. Hvad angår dette havde deres skoles musikalske indgangsvinkel også en markant indflydelse.
På Rudolf Steinerskolen var det en tradition, at de fire ældste klassetrin skulle synge i kor på tværs af klasser og årgange, hvorved de blev inddelt i forskellige stemmegrupper, og Frida og Sirid endte ofte i samme kategori. Et sammentræf der betød, at de nu begyndte at bruge endnu mere tid sammen, og fandt en stor interesse i at eksperimentere og lege med forskellige harmonier deres to stemmer kunne skabe i sammenspil med hinanden. Gennem deres nyfundne interesse havde de masser af sjov, som knyttede dem endnu tættere sammen – både som venner og som søstre. Det var omkring samtid i deres liv at interessen og fascinationen for det rytmiske musik opstod.
En helt almindelig aften i familiens hus sad storesøster Frida i sofaen og så et sangprogram. Hvad hun ikke vidste på daværende tidspunkt var, at denne aften ville komme til at stå klart som et nøglepunkt i søstrenes musikalske rockkarriere. Det var nemlig denne aften, at Frida lagde mærke til en særlig musiker i fjernsynet. En kvindelig musiker som stod der på scenen og spillede det fedeste rockguitar hun længe havde hørt, og med ét vidste Frida, at dette var noget hun også selv måtte begive sig ud i. Frida fortalte lillesøster Sirid om den fede musik, og der var heller ingen benægtelse her. Hun var også solgt. Fra denne dag havde søstrene en større fælles interesse for den rytmiske rockmusik, som siden da har banet vejen for dem på trods af at de var klassisk opdraget og havde derfor også et mindre kendskab til rytmiske akkorder. Allerede kort tid efter dette begyndte Frida at lære elguitar og Sirid elbas, som resulterede i et par år hvor de øvede sig på denne type musik med hver deres coverband. Dog blev dette hurtigt kedeligt for de to søstre, der savnede at spille musik sammen såvel som at skabe noget originalt med hinanden. Der gik ikke længe fra tanke til handling, og Frida og Sirid startede deres eget originale band op sammen med et par andre af deres musikalske venner.
På et tidspunkt følte Frida og Sirid at det var tid til at vise noget af deres musik frem for andre end bare dem selv, og de tilmeldte sig en ungdomsskole-band talentkonkurrence. Konkurrencen var den allerførste koncert, hvor de spillede original musik, og på trods af at de selv syntes, at det var nogle fede numre de havde skabt, var de ikke så sikre på om andre ville synes det samme. På baggrund af dette var de overbevist om, at de alligevel ikke havde en chance for at vinde, og de to søstre tænke, at de lige så godt kunne tage hjem. Hvorfor pine sig selv med at overvære konkurrencen, hvis de alligevel ikke ville vinde? Dog blev de overtalt til at blive, og sikken et held! Vinderne af talentkonkurrencen blev udråbt, og det var ingen ringere end Frida og Sirid! En sejr der gav søstrene blod på tanden og en forstærket tro på, at deres musikalske vision også var vellidt af andre end dem selv. Herefter blev de opsatte på, at forfølge drømmen om en karriere i musikbranchen.
Omkring et par år efter var begge søstre færdig med skole, flyttet til København og nu klar til at forfølge deres musikalske drøm. Selvom musikbranchen kan være rigtig svær at finde hoved og hale i, blev pigerne allerede tidligt i processen kontaktet af deres nuværende trommeslager. Herefter blev PRISMAs første EP Her skabt, som blev udgivet i slutningen af 2020. Dog viste det sig at uden netværk i musikbranchen, kan det være rigtig svært at få foden inden for. Derfor besluttede Frida og Sirid sig for at skrive rundt på Instagram til forskellige branchepersoner, som de syntes virkede interessante og som de håbede på ville synes det samme om dem. Efter et par forsøg fik de kontakt til deres nuværende producer, Birk Storm, som med det samme kunne se sig selv arbejde med de to søstre, og var frisk på at føre deres musikprojekt længere ud i verden. Et samarbejde der resulterede i deres anden EP Inside Out, som blev udgivet i sensommeren 2021. På dette tidspunkt var holdet omkring PRISMA blevet skabt med søstre Frida og Sirid i spidsen og en fælles vision for musikken. Et team der stadig holder den dag i dag, hvor PRISMA blandt andet er aktuelle med deres nyest single “Drive”, og er at finde på flere af plakaterne for sommeren festivaler.
Lyt til deres nyeste single “Drive” lige her:
På Spotify
På Apple Music