Ugens vigtigste albumudgivelser // Uge 25

Foto: Dusin // PR

Her er vores guide til denne uges vigtigste albumudgivelser. Vi har forsøgt at finde noget, der både passer til en festlig weekend såvel som en hyggelig dag på sofaen. Om du er til hårdtslående post-punk, RnB eller genre-eksperimenterende fri-jazz, så er der helt sikkert noget for dig blandt vores favoritter.

Jeuru – I Wish I Knew Better (EP)

Da amerikanske rapper og sanger fra queens, Jeuru, skulle finde titlen til den svære 2’er, måtte han forsøge at finde en linje, der kunne opsumere de erfaringer og følelser, han havde gennemgået siden udgivelsen af debut-EP’en i 2018. Da ordene “I Wish I Knew Better” pludselig landede på hans læber, opdagede han, at netop den linje indeholdt en særlig oprigtighed for ham. Det var en samling af ord, der perfekt kunne stå som opsamling den nye EP, hvor særligt følelser som skyld, skam og sårbarhed er de bærende elementer i sangenes tematikker. I Wish I Knew Better er en samling på fem velproducerede og nærværende R&B/soul numre i selskab med en dramaturgisk fortælling, der ikke mindst får sin ret i EP’ens interlude. “Feng Shui” fylder rollen ud som EP’ens fokusnummer. Derover kan du finde “Don’t!” som EP’ens inderlige ballade, den letflydende soulbasker “Creepin'” og “The Way We Were”, som vi allerede havde fået som singleudgivelse i maj.

Efterklang – Plexiglass (EP)

Det er nu et par dage siden, Efterklang både annoncerede og udgav deres nyeste EP Plexiglass, der med fem sange viste en mere indadvendt og abstrakt side af den danske trio, som vi ikke havde set før. Hvor det seneste album Windflowers fra 2021 var kendetegnet ved en opløftende og håbefuld lyd, så står den nye udgivelse frem som en mørkere pendant, selvom snærten af de håbefulde toner stadig kan findes på sange som “Laughing in the Rain” og “Brænder”. Efterklang, som har været aktive i mere end 20 år, sigter her både tilbage til deres tidligere værker, samtidig med at de holder den nyskabende kreativitet ved lige. Siden begyndelsen har de konstant skubbet deres barriere indenfor eksperimental- og elektronisk pop, og med Plexiglass fortsætter de deres musikalske rejse, der bliver ved med at bringe dem tættere sammen som band.

Dusin – Intermezzo

Intermezzo blev navnet på Dusins nye minialbum; opstået i kølevandet på sanger/sangsskriver Jesper Boesgaards egen personlige og musikalske intermezzo. Albummet markerer den kunstneriske mellemperiode, der internt har floreret, da forhenværende duo-konstellation pludseligt måtte ændres til et soloprojekt. Jesper Boesgaard måtte derfor bruge tid på at finde frem til, hvad det næste kunstneriske skridt skulle være for Dusin efter det radikale skift. Boesgaard beskriver selv det nye album, som værende både døden og genopstandelsen for Dusin – med kærligheden til musikken som det store fokus. På Intermezzo finder du numre som “Fucking Fantastisk” og “USB”, der allerede har fået radiorotation og flotte placeringer på P3’s upcomingliste. Som den store afslutter på den samlede udgivelse på i alt 8 numre, finder man fokustracket “Taknemmelig”, der med sin uptempo pop/rock-lyd med elementer fra garagerocken sender referencer Amerikas solskinnede prærier.

OTOOTO – Dosage

Dosage er den helt store gave til de danske jazzelskere. Særligt dem der elsker genre-eksperimenterende musik, eventuelt i en blanding af kaotisk frijazz energi, 90’er-inspirerede rapvers, flydende saxofonsoloer og lap-steel guitar. Alle disse elementer kan du nemlig få på OTOOTOs nye album. Titlen “Dosage” forstås som den sødme, som tilsættes champagne for at balancere dens naturlige surhed, og det er netop den metafor, den danske kvintet sigter efter på samlingen af 9 sange, der balancerer mellem det søde og det modne i det genrebøjende album. Albummet byder på stærke gæsteoptrædener E. Brown og svenske Lucky Lo, der begge får lov at lege med i gruppens eksperimenterende lydunivers.

Duvel – Talking To Ourselves (EP)

Til sidst retter vi blikket mod den norske rockscene, med Oslo-basserede Duvel. Den unge post-punk kvartet, som fandt hinanden i slutningen af deres teenageår, har i dag udgivet EP-opfølgeren til sidste års albumudgivelse – denne gang med fire spritnye hårdtslående punknumre, hvor hudløst ærlige tekster råt og aggressivt krænges ud i et stort smadderrocket lydbillede. EP’en bærer navnet Talking To Ourselves som indkapsler den overordnede fortælling om dobbeltheden i det menneskelige sind, hvor selvbilledet konstant forandres og veksles mellem at være spændende og kedeligt – eller grimt og fint. Frontfigur Jack Holldorf fortæller selv:

Teksterne blev skrevet i en periode af mit liv, som føltes som et emotionelt lykkehjul. I stedet for at distancere mig fra det, forsøgte jeg at nærme sangene på en så ærlig måde, at det nærmest føltes ubehageligt

Jakob Backer Schmidt
jakobschmidt@bandsoftomorrow.com