5 sange der har fået Roskilde-aktuelle Brimheim hertil i dag

Foto: Hey Jack (Pressebillede)

Før de store hits og mange streams har selv de største stjerner og hit-magere startet et sted. Vi har fulgt dem alle på deres musikalske rejse fra den første singleudgivelse til det store gennembrud. I denne artikelserie har vi samlet fem numre fra Brimheims bagkatalog, der har været med til at få hende hertil i dag.

Ud af Coronapandemien opstod der overraskende mange spændende og succesfulde navne, selvom mange af de albums og sange der blev udgivet i starten af pandemien blev spået til katastrofe. Et af de navne til at stå frem under nedlukningen var dansk/færøske Brimheim der havde gennemgået en forvandling fra elektronisk sangskriver til mere akustisk funderet artist, og igennem de seneste år har hun bevist at være et af de mest spændende danske navne, både live og på bånd, hvilket hun står til at bevise på årets Roskilde Festival, og som vi fremhæver i denne artikel. Lige her kan du læse om 5 numre der har asfalteret vejen foran Brimheim, op til hendes koncert på nordens største festival.

“Kafka” (2020)

Ikke nødvendigvis en debutsingle, men “Kafka” markerer på en måde hvor Brimheim virkelig begyndte at skubbe fokus imod sine rockstjerne-aspirationer, og singlen var også med til at verden for alvor fik øjnene op for hendes dystre indieunivers. Sangen blev udgivet under lockdown, og på det tidspunkt må det have føltes som et sats, men modtagelsen var enormt positiv og sangen blev både til Brimheims første radioafspilning samt taget imod af store internationale playlister. Sangen markerede også et skifte i fokus for Brimheim, der førhen har anset sig selv som værende elektronisk sangskriver, og ikke ville sættes i bås som singer/songwriter, men på “Kafka” har hun givet sig hen til at skrive sangene med sin guitar under armen, og får endda krydret nogle elektroniske elementer ind hist og her – det bedste fra begge lejre.

“Exquisite Bliss” (2020)

Efter snebolden blev sat i gang med at rulle med “Kafka,” begyndte hypen der omringede Brimheim at tage om sig med rosende ord og flere singler der ledte op til hendes omtalte debut-EP Myself Misspelled, og den sidste single der blev delt, før hele pladen udkom, var “Exquisite Bliss,” som stadig den dag i dag står som hendes mest populære sang. Sangen rammesætter også på en måde hele Brimheims lydmæssige identitet, med et tvivlfuldt tekstunivers, som stadig rummer utroligt meget kærlighed, et mørke i instrumenteringen, som bygger sig op fra bunden i løbet af sangen, og hvor den lyse og sårbare vokal står som kirsebærret på toppen. “Exquisite Bliss” strøg også direkte til tops på P3-listen og var dermed Brimheims billet ind i den mere mainstream del af det danske vækstlag, og mange flere mennesker herhjemme fik nu øjnene op for den spirende stjerne.

“Call It What You Want” (2021)

Noget af det Brimheim især har gjort sig bemærket på, er hendes evne til at blotte sig selv fuldstændigt igennem sin sangskrivning, og på denne måde har hun også gjort sig bemærket i forhold til at tage snakken omkring ulighed og seksualitet. Hendes egne oplevelser med at blive behandlet anderledes (og megadårligt for resten!) på baggrund af sin seksualitet dannede også grundlag for singlen “Call It What You Want,” der fungerede som en slags bro imellem Myself Misspelled, og debutalbummet can’t hate myself into a different shape, som på daværende tidspunkt stadig lå på tegenbrættet. “Call It What You Want” tager udgangspunkt i den paranoia Brimheim følte, omkring at sove hjemme ved sin nuværende kones forældre, der ikke var helt med på at deres datter skulle have en pigekæreste, og de kunne derfor kun være der fordi forældrene var ude og rejse. Desværre er der også mange andre nedtrykkende oplevelser fra Brimheims datingliv, der har dannet grundlag for at skabe sangen omkring queer-kærlighed, og sangen står derfor som en af de vigtigste og stærkeste numre i hendes bagkatalog.

“poison fizzing on a tongue” (2021)

I 2021 fik Brimheim endnu mere medvind end hun havde haft hidtil, og hendes navn begyndte at dukke op alle steder, mest bemærkelsesværdigt i Roskilde Festival regi, da de afholdte den Coronavenlige erstatning Summer Days. Som en krølle på denne store sommer for hende og hendes musik kom nyheden om en ny single fra Brimheim: “poison fizzing on a tongue,” der skulle vise sig at være allerførste materiale fra hendes kommende debutalbum. Sangen markerer derfor en start på noget nyt for Brimheim, og siden er det kun gået en vej: fremad! “poison fizzing on a tongue” introducerede debutalbummet med sin nervepirrende stemning, brede synthflader og skønne vokalmelodier og gav startskuddet til den Brimheim der i dag står på scenerne omkring i landet og spiller den ene anmelderroste koncert efter den anden.

“can’t hate myself into a different shape” (2022)

Sidst på listen er intet mindre end titelnummeret på det anmelderroste debutalbum can’t hate myself into a different shape, der afsluttede det definerende kapitel for Brimheim. Med udgivelsen af debutalbummet beviste hun at hun kan det hele. Hun skriver fantastisk rørende numre, samler dem i en komplet lytteoplevelse og leverer tilmed et af de mest spændende liveshows på den danske scene, hvor meget få andre kan sætte kryds ved alle tre af disse kategorier. Sangen “can’t hate myself into a different shape” er også blevet en fanfavorit, med sit storladne omkvæd og hendes evne til at formidle sin smerte igennem de støjende guitarer. Når Brimheim spiller live står dette nummer også som et klart højdepunkt i setlisten, da det kommer langt udover scenekanten når en sang skrevet fra et smertefuldt sted fyldes med så meget energi, og følelserne kommer derfor helt udenpå tøjet hos både band og publikum.

Asger Thede Jensen
asgerjensen@bandsoftomorrow.com