Lydmor – SPOT Festival 2022

Foto: PR
Venue: Store Sal, Musikhuset
Dato: Lørdag den 7. maj 2022

Koncerten med Lydmor bød på alt fra stor dramatik til intens intimitet, der bragte publikum til tårer og efterlod masser af hujen og et stående bifald. En storslået oplevelse som uden tvivl vil blive husket i lang tid.

5/5 Stjerner

Allerede 40 minutter før koncerten var der en lang kø af mennesker, som ventede i spænding på at komme ind, og da dørene endelig åbnede, blev der ved med at komme folk dryssende ind indtil salen var helt fuld. Det var heldigt at det var den store salg, hun var blevet booket til. Lige som man troede at koncerten blev præsenteret, blev der i stedet fortalt, at denne aften var helt særlig, fordi der skulle uddelegeres Ethel Prisen for sjette gang. En pris som gives til en helt specielt person, der har gjort en særlig indsats for at fremme kvindelige musikeres vilkår og kønsbalancen og diversiteten i det danske musikliv. Prisen blev i år givet til GAFFAs chefredaktør, Sidsel Thomassen. At Ethel-Prisen skulle gives inden netop denne koncert, var ikke tilfældigt, netop fordi Lydmor var sidste års heldige vinder.

Selve koncerten kan ikke beskrives med ord, og den ligger uden tvivl på listen over de bedste og mest storslående koncert, jeg har været vidne til. Lige da koncerten startede var der en person, der blev ved med at råbe “sid ned”, og jeg må være ærlig og indrømme, at jeg var i tvivl om, om det var en del af showet eller en tilfældig koncertdeltager. Uanset hvad, fik det folk til at kigge rundt omkring, og alle opdagede pludseligt en kvinde der stod og sang oppe på balkonen. Sangeren begyndte at synge toner, der fik mig til at tænke på gamle nordiske hymner, hvorefter et kor rejste sig blandt publikum ved pladserne i teatergraven og sang tilbage til kvinden. Alt imens alt dette foregik, gik Lydmor ind på scenen badet i dunkelt rødt lys, iført en høj kronelignede genstand på hovedet, en guldglimmer kjole og bare tæer. Kort tid efter begyndte hun at synge. Med en start som denne var interessen virkelig vækket, og det var umuligt ikke at blive helt opslugt. Efter den dramatiske start satte Lydmor sig ved et stort flygel, der var placeret i midten af rummet, og resten af koncerten bestod kun af hende og hendes eget klaverspil. På trods af, at den akustiske setting skilte sig ud fra den lyd, man hidtil har forbundet hende med; i samme sal vandt hun fornyelig en GAFFA-pris Årets Danske Elektroniske Udgivelse for albummet Capacity, så klædte denne musik hende virkelig godt. Det akustiske soloformat og forskellige historier, som Lydmor flettede ind imellem sangene, skabte et så stort nærvær, at man følte, hun talte personligt til én.

Lydmor har mange talenter, og livekoncerten, og oplevelsen forbundet hertil, var bestemt også en af dem! Alle var fanget fra start til slut, og da hun fortalte, at hun var nået til sidste nummer, kunne ærgrelsen mærkes i publikum, og der blev råbt “nej” nede fra salen. Hele salen rejste sig op og klappede så længe, at Lydmor måtte tage sig til munden i bar forbløffelse og forlade scenen, imens alle stadig klappede. Igen må jeg nævne, at koncerten uden tvivl er blandt de bedste koncerter, jeg kan huske at have været vidne til, og jeg måtte tilmed da også kæmpe for ikke at knibe en tåre; hvilket jeg kunne se, at jeg langt fra var ene om. Hvis jeg kunne give koncerten 6/5 stjerner, så havde jeg gjort det.

Liv April Theede Lauridsen
livapriltheede@bandsoftomorrow.com