21 maj Harry Styles – Harry’s House
Foto: Sony Music (PR)
Label: Columbia Records / Sony Music Entertainment
Udgivelsesdato: Fredag den 20. maj 2022
Harry Styles serverer et tredje album med et gennemført stilistisk udtryk, der til tider mangler den gennemslagskraft, som vi kender fra hans tidligere udgivelser.
3/5 Stjerner
Den karismatiske verdensstjerne Harry Styles har netop løftet sløret for sit nye album, Harry’s House, der har en hjertevarm og personlig historiefortælling, som binder musikken sammen i sin helhed. Vi får at høre et gennemgående melodisk album, hvor Styles legende tilgang til korarrangementer og instrumentbrug går op i en højere enhed. Det kommer allerede til udtryk på åbningsnummeret ”Music For a Sushi Restaurant”, hvor en groovy basgang, blæserinstrument-arrangementet og funk-inspirerede korstemmer fylder lydbilledet. Alt i alt et lækkert og opbyggende nummer, som dog aldrig helt når til sit musikalske klimaks.
Karakteristisk er det for det nye album, at numrene er letfordøjelige, og det er til trods for, at de selvfølgelig er omsvøbet i en produktion af allerhøjeste skuffe. Den til tider ensformige lyd, giver god balance mellem hvert nummer, og Harry Styles har da også til hensigt at fusionere forskellige genrer, da vi både kan ane elementer fra funk, RnB, folk og lo-fi pop. Dog venter vi stadig spændt på et stjerneklart hitnummer, som hans tidligere album Fine Line havde et par stykker af.
På albummets fjerde nummer bliver vi så forkælet med et glædeligt genlyt med den eneste single forud for den fulde udgivelse. ”As It Was” er en melodisk og tilbagelænet popproduktion, som er blevet ekstremt velmodtaget verdenen over. Det er et rigtig godt eksempel på den lyd, som vi forbinder med popsangeren.
”Daylight” er et nummer, som besidder et par rock-inspirerede afstikkere fra den ellers tilbagelænede produktion. Nummerets rolige klang tilføres kant, når det akustiske trommesæt momentært får lov at fylde lydbilledet.
Harry Styles’ lavmælte sangstemme er mere eller mindre konstant albummet igennem, hvilket jeg kun kan anse som et æstetisk valg, da det er yderst velkendt, hvordan Styles ellers har en meget kraftfuld sangstemme. Det er tydeligt at bemærke på numre som ”Little Freak”, ”Matilda” og ”Boyfriends”, at de stilistiske valg på albummet bærer præg af det akustiske, skrøbelige og ikke så tempofulde univers, og albummet har altså ikke ligeså mange storladne popnumre, som vi ellers kunne forvente.
Kort fortalt er Harry’s House et album, hvor der tydeligvis er tænkt over den røde tråd mellem hvert nummer, og hvor sangskrivningens modenhed og dybde er i fokus. Men jeg kan alligevel savne de ikoniske og storladne numre, der virkelig slår igennem. Foruden den rekordslående single ”As It Was” er det svært at få øje på hitnummeret, der skal være soundtracket til vores sommerfester – hvilket er noget, vi alle nok havde forventet fra popstjernen Harry Styles.