Goss – SPOT Festival 2022

Foto PR:
Venue: Rytmisk Sal
Dato: Lørdag den 7. maj 2022

Goss vandrede på publikums hænder, som en Jesus figur, der går på vandet.

5/5 Stjerner

Goss fik lov til at lukke Rytmiske Sal lørdag aften på SPOT Festival. En opgave som konferencieren fortalte, altid er lidt speciel , og i aften var der taget fra aller højeste hylde. Ind kom Goss med sit band og startede ud med sangen ”Figthing for the Gospel” fra sit album Group Therapy, som oprindeligt er i selskab med Selma Judith. En powerfull demonstration hvor der næppe var gået to minutter inden der kom guitarsolo og Goss’ signatur fløjteri.

”Country Boy” fra samme plade blev næste nummer og Goss havde publikum i sin hule hånd, bogstavlig talt. Ud i den store menneskemængde foran scenen, sprang Goss ud, og gik på publikums hænder, som en Jesus figur der gik på vandet. Vanvittigt. Da han var kommet tilbage på scenen udbrød sangeren:
» Jeg vil ikke snakke så meget, jeg vil hellere, jeg vil hellere synge, danse og smile«. Og med disse ord gik vi direkte over i ”Everybody’s Going”. Stemningen var energisk, høj og med en sådan fart, som jeg sjældent har oplevet på en scene – ikke et eneste sekund bliv spildt under denne koncert og det var rent ud sagt helt fantastisk at være en del af.

Goss har det med at tage chancer. Uden mikrofon og kun en akustisk guitar ville han stille sig blandt publikum og synge ”Ocean” fra sit seneste album. Men reglerne var ikke med Goss, og han måtte ikke stå blandt os. Men heldigvis kunne Goss og guitaristen gøre det fra scenekanten og det var helt magisk. Hele salen holdt vejret og tiden stod stille, mens han sang for sine lungers fulde kraft. Og til sidst overgav publikum sig fra stillelegen og blev det smukkeste kor, efterfulgt af det største bifald, jeg nok har været vidne til under SPOT Festival.

Med sin knugende krop tryllebandt Goss den Rytmiske Sal, og under ”Copenhagen Bluebird” gav Goss sig 200 procent til musikken. Jeg har aldrig set en artist give så meget slip, og forståeligt nok, måtte kan krybe til korset og bede om 30 sekunders pause efter den vilde og voldsomme scenedans. Meget passende gik han derefter over til nummeret ”Adrenaline”, hvor han endnu en gang tog sig en tur ud i publikum.

Goss er så unik en liveperformer og han har så befriende en adfærd på en scene, som smitter af hvor end han er. Tiden var løbet fra os, men Goss måtte erkende at han altså ikke ville kunne sove hvis han ikke fik lov at spille mere. Derfor inviterede han publikummet med ud fra salen, så han selv kunne for lov til at afslutte koncerten. Helt intimt og med salens forelskede publikum med sig, sang han de sidste par sange. Mange ting har jeg oplevet til koncerter, men ikke dette. Helt magisk. Helt unikt.

Liva Duus Thorlacius
Livaduus@bandsoftomorrow.com