Ugens Upcoming – Thea Wang

Foto: Louise Hvas (Pressebillede)

Efter lang tid med at skrive sange og finpudse sit håndværk har Thea Wang i år endelig gjort sin debut, og det må siges at gå forrygende for den unge sangskriver. Vi har derfor i denne uge valgt at sætte ekstra fokus på artisten, og lære hende lidt bedre at kende.

Thea Wang har igennem de sidste mange år samlet erfaring sammen og opbygget sig et kæmpe katalog af fængende og følsom musik, som hun nu gør klar til at vise til verdenen, når hun til sommer udgiver sit debutalbum. 2022 har allerede budt på to singler fra den spirende artist, som allerede er kommet i fast rotation på P6 med debutsinglen “Tell Me About It.” Sangene tager som oftest udgangspunkt i hendes eget rige følelsesliv, hvor hun tager forskellige emner og situationer op og vende; om det er personlige oplevelser eller situationer set udefra varierer fra sang til sang. Vi har holdt et godt øje med Thea Wang i år, og har derfor i denne uge udset hende som Ugens Upcoming, så vi kan få et klart indblik i hendes kunstneriske virke, og lære hende bedre at kende.

1. Hvem er Thea Wang?

– Thea Wang er en artist og sangskriver fra Bergen i Norge med en særegen og smuk vokal, som endelig er begyndt at udgive den musik, hun har skrevet over de sidste fem år. Jeg er et menneske med et rigt indre liv og som samtidig kan føle mig lidt fremmed, og jeg skriver musik både til mig selv og andre artister. Jeg er åben og morsom når jeg føler mig tryg, men kan let lukke mig inde i mig selv og tænke lidt for meget. Med en intensitet forvandles tilfældige møder, ensomhed og kærlighed til klanglige noveller, som åbner døre ind til andre menneskers liv og I andre får lov at være gæster en lille stund.

2. Hvordan vil du beskrive din lyd?

– Blød, varm, nær, sårbar, klar, og lidt tidsløs. Jeg vil sige at jeg laver stærke melodiøse sange, med tekster om levet liv og kærlighed som du kan chille til, inspireret af blandt andre Joni Mitchell og Adrienne Lenker. Og nogle gange med en lille portion humor hvis du leder godt.

3. Hvordan startede du?

– Musik er kernen i vores familie, så det har altid været naturligt at opfinde melodier, harmonier og tekster under opvæksten. Med en far, der spillede bas, mor der sang kor for andre artister startede jeg tidligt i kor, foruden til violin- og klaverundervisning. Jeg stoppede tidligt med instrumenterne, og begyndte ikke rigtig at skrive og fremføre mine egne seriøse sange før jeg blev omkring 19 år og gik på højskole. Under mine musikstudier ved Norwegian Music Academy spillede jeg så i mange forskellige bands og projekter (Daiisy, August Kann, Little Balcony ++) men erkendte at jeg ønskede at være helt uafhængig af andre, og købte mig så en guitar.  Den første sang til mit soloprojekt «While He Is Still Asleep» blev skabt i en af sangskrivertimerne på skolen, hvor vi skulle skrive på en anden måde end vi plejede. Jeg startede med at lære mig en af Joni Mitchell’s forskellige tuninger og da jeg havde skrevet den indså jeg «wow, denne sang er en anden verden». Efter et længere soloophold i New York og i en landsby i Italien, og en stemmeoperation senere flyttede jeg så til København for at tage min kandidat på RMC, og fokusere på mit soloprojekt. Jeg tog til LA for at indspille mit soloalbum med fantastiske Andrew Keller, februar 2020, og nuuu skal det endelig udgives på MADE Records.

4. Kan du fortælle lidt om den proces, der foregår, når du skriver musik?

– Det er en lidt kaotisk proces. Jeg skriver ofte musik på forskellige måder, og holder på med flere sange samtidigt. Nogle sange er skrevet med andre i rummet, hvor der improviseres tekst og melodilinjer frem over et track eller lignende – derfra renskriver jeg teksten, og arbejder med sangens form og så videre alene. Nogle sange kommer ved at jeg sidder med guitaren og improviserer linjer frem mens jeg bruger min telefon som lydoptager, og at jeg lytter til det efter. Jeg arbejder meget med tekst når jeg går ture alene, og optager mine ideer før jeg sætter mig ned for at skrive. Jeg er ret glad for at improvisere melodier frem alene, men kan aller bedst lide at skabe musik sammen med andre, for da går det ofte meget hurtigere og jeg slipper for at tænke så meget. Nogle sange på mit kommende album er skrevet sådan, mens andre er tekster jeg har skrevet tidligere. Da kan jeg for eksempel forsøge at improvisere en melodi med teksten, over en lyd jeg har optaget fra gaden. Jeg kan få meget kick af fine soniske teksturer og lyde over fine akkorder, eller et lidt skørt rytmisk mønster, eller blive inspireret af lyde rundt omkring mig, sætninger jeg hører, film jeg har set, bøger jeg læser eller efter jeg har været publikum til en koncert med en speciel energi. Jeg bruger meget lydoptager, skriver, hører, tænker og improviserer. Så kværner jeg op og ned, og pludselig har jeg en sang. Jeg har faser hvor jeg «sanker» det vil sige – at jeg rejser, tænker, oplever nye ting og ikke skriver særlig meget musik – men hvor jeg bare sanker ind, og så har jeg senere perioder hvor jeg pøser ud og sår. Jeg er lidt afhængig af de to faser. Ellers er det at gøre noget færdig helt alene det jeg kan lide mindst. Jeg har så mange sange og demoer som ikke er færdigstillet på grund af det.

5. Hvilke musikere har haft størst indflydelse på din lyd?

– Oi, det er nok mange. Sangene, teksterne, guitarspillet og fraseringen til Joni Mitchell, Sidsel Endresen, teksterne og akkorderne til Jan Eggum, lyden til min storesøster Marthe Wang, MARO med pladen ‘It’s ok’, Ane Brun med albummet ‘It all starts with one’, Sufjan Stevens med ‘Carrie & Lowel’, Alt af Bon Iver og James Blake. Big Red Machine’s ‘Big Red Machine’. Sangskrivningen til The Beatles, Adrienne Lenker, Marit Larsen, August Kann, Louis Cole med ‘Your Moon’, Steve Reich’s “Music for 18 musicians” og Frida Ånnevik. ECM-instrumentalister, og Mathias Eick, Bugge Wesseltoft og Jaga Jazzist. The Books ‘Lemon of Pink’, Stemmerne til Chet Baker og Torun Eriksen fra jeg var ung. Alle har givet mig forskellige kick op igennem. Sanglærerne mine Live Maria Roggen, Elin Rosseland og Beate Lech har nok også sat sine spor. Ellers bliver jeg inspireret hele tiden af ny musik, og af mine musikervenner.

6. Hvad er der på pladespilleren lige nu?

– Lige nu går det i trafik mellem ‘Songs’ av Adrienne Lenker som altid, ‘Waves’ med Espen Sommer Eide, og Mari Kvien Brunvoll som jeg så som installation i Bergen på Borealis, som var helt overjordisk smukt, og han gaiden sit nye album ‘you called me your erika’. Vildt god musik på hver sin måde.

7. Hvad er du i gang med lige nu? (på musikfronten)

– Jeg har lige udgivet mine første to singler under eget navn, og er i gang med at forberede næste singleudgivelse som kommer i slutningen af april, booke flere gigs og forberede de næste udgivelser før min pladeudgivelse i august! Derudover forbereder jeg udgivelse af en EP med mit andet band Nothing Personal. Og så skal jeg snart rejse til New York i nogle uger for at skrive, som jeg glæder mig vildt til. Ellers er jeg i gang med at afslutte mine sidejobs da jeg i forrige uge fik uddelt arbejdslegat fra Norske Statens Kunstlegat. Så fremover kan jeg kun fokusere på at lave musik til mig selv og andre og at arbejde med min egen karriere, noget som er for vildt

8. Hvad er drømmen?

– Drømmen er at jeg kan leve som musiker, artist og sangskriver og samtidig kunne købe mig tulipaner så ofte jeg vil. At min musik kan betyde noget for nogen andre og kunne spille musik for store folkemængder rundt omkring i hele verden. At jeg har gode mennesker i mit liv og fortsætter med at være nysgerrig, og skabende og udfordre mig selv musikalsk.

9. Hvis du kun måtte vælge én af dine/jeres sange, folk skulle lytte til, hvilken var det så?

– Af dem som er udgivet tror jeg havde været “Tell Me About It” fordi jeg elsker hvordan den er blevet. Ellers “While He Is Still Asleep” fordi det var den sangen som kickstartede hele dette projekt, og første sang som jeg kunde fremføre alene.

10. Hvis din musik var en drink, hvilken ville den så være? 

– En amaretto sour eller fuglen gimlet <3 Mest fordi de er gode og søde med en perfekt amount of modstand.

Giv “Tell Me About It” et lyt lige her, det bliver helt sikkert ikke sidste gang du gør det!

Asger Thede Jensen
asgerjensen@bandsoftomorrow.com